- sön 12 feb 2017, 20:00
#1149130
Den laddas under körning när man bromsar.. Man har också möjlighet att välja att den ska ladda upp från motorn, men då går förbrukningen upp märkbart. Det kan vara praktiskt om man t.ex kommer in mot någon stad eller så där man vill (eller måste!) köra utan att dieselmotorn är igång.
Sommartid kommer jag 40-45km på en laddning, lite mindre om jag kör motorvägsfart i ca 115-120km/h. (ca 35-40km då)
Nu på vintern är det snarare 30-35km på en laddning, speciellt om man kör igång stolsvärme, rattvärme, kupévärme och sånt som "kostar ström". :D
en XC90 har märkbart kortare räckvidd på el.. Där är det nog som mest kring 30-35 på sommaren och runt 20-25km på vintern.
Jag kör på ca 0,6l/mil med min V60 när elen är slut.. Har jag lite bråttom och ligger runt 130km/h drar den uppåt 0,7l/mil oladdad.
På långresor blir det ändå rätt okej förbrukning.. färddatorn stannade på 0,53l/mil efter en dagstur Gävle - Örebro t.o.r för några veckor sen. Det är totalt 46 mil.. Jag startade laddad så körde första knappt 3 milen på el och sen sista ca 5km... samt att den går ner på el i vissa lägen under resan när man t.ex får sakta in bakom nån långtradare eller kör sakta genom nån tätort.
Kunde ladda i vanligt uttag under dagen i Örebro så hade fullt batteri igen vid hemresan. Dock så gick ju kanske 39 mil av dom totala 46milen på diesel. Totalförbrukningen för en sån långresa är ändå helt okej tycker jag.
Tankade idag.. kört 102 mil sen senaste tanken och då är tanken bara på 45 liter (varav jag fick i runt 42-43l nu..). I och med mina långresor blev det inte bättre totalförbrukning än 4,2l/100km. (färddatorn sa 3,9, men jag har kört värmaren ett antal gånger också och det räknar färddatorn inte med.)
Har man så man klarar sin vanliga dagspendling på el är det inga problem att komma ner till under deklarerad förbrukning på 1,9l/100km. Jag som också kör Gävle - Stockholm ett par ggr i veckan landar ofta på mellan 3,5-4,5l/100km totalt per tank. Så mitt körmönster är kanske inte helt perfekt.
Hybrid är lite som elbilars cannabis... En inkörsport till tyngre droger! Nästa bil blir utan tvekan en ren elbil!
Sommartid kommer jag 40-45km på en laddning, lite mindre om jag kör motorvägsfart i ca 115-120km/h. (ca 35-40km då)
Nu på vintern är det snarare 30-35km på en laddning, speciellt om man kör igång stolsvärme, rattvärme, kupévärme och sånt som "kostar ström". :D
en XC90 har märkbart kortare räckvidd på el.. Där är det nog som mest kring 30-35 på sommaren och runt 20-25km på vintern.
Jag kör på ca 0,6l/mil med min V60 när elen är slut.. Har jag lite bråttom och ligger runt 130km/h drar den uppåt 0,7l/mil oladdad.
På långresor blir det ändå rätt okej förbrukning.. färddatorn stannade på 0,53l/mil efter en dagstur Gävle - Örebro t.o.r för några veckor sen. Det är totalt 46 mil.. Jag startade laddad så körde första knappt 3 milen på el och sen sista ca 5km... samt att den går ner på el i vissa lägen under resan när man t.ex får sakta in bakom nån långtradare eller kör sakta genom nån tätort.
Kunde ladda i vanligt uttag under dagen i Örebro så hade fullt batteri igen vid hemresan. Dock så gick ju kanske 39 mil av dom totala 46milen på diesel. Totalförbrukningen för en sån långresa är ändå helt okej tycker jag.
Tankade idag.. kört 102 mil sen senaste tanken och då är tanken bara på 45 liter (varav jag fick i runt 42-43l nu..). I och med mina långresor blev det inte bättre totalförbrukning än 4,2l/100km. (färddatorn sa 3,9, men jag har kört värmaren ett antal gånger också och det räknar färddatorn inte med.)
Har man så man klarar sin vanliga dagspendling på el är det inga problem att komma ner till under deklarerad förbrukning på 1,9l/100km. Jag som också kör Gävle - Stockholm ett par ggr i veckan landar ofta på mellan 3,5-4,5l/100km totalt per tank. Så mitt körmönster är kanske inte helt perfekt.
Hybrid är lite som elbilars cannabis... En inkörsport till tyngre droger! Nästa bil blir utan tvekan en ren elbil!
Polestar 2 Dual Motor MY21
V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Min garagetråd Polestar 2: viewtopic.php?t=163389
V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Min garagetråd Polestar 2: viewtopic.php?t=163389