Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1180019
Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Blir sjukt sugen på en renodlad elbil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1180041
Ja det är en härlig bil! Man blir snabbt bortskämd och reagerar på hur "hackigt" det är med växlar.. :D

Kabeln du inte hade var en typ2-kabel.. Något man ska försöka förhandla sig till att få med när man köper elbil/hybrid tycker jag.
Den kabeln är annars rätt dyr.. Brukar kosta mellan 1700-2400kr!

Att vattenfalls snabbladdare inte funkade så länge kan ev bero på att bilen inte kan ladda så snabbt.. (Den har inte den snabbladdningen som "vanliga" elbilar har. Laddaren kanske då stängde av efter en kort stund när den märkte att laddhastigheten inte gick upp till mer än 3.7kw. (230v, elfas, 16A)
av Primus
#1180051
KrilleW skrev:Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Blir sjukt sugen på en renodlad elbil.
Det är en fantastisk drivlina. Jag har haft min D6 i snart 3 år och ska snart byta bil. Svårt eller omöjligt att hitta en bättre drivlina på en hybrid. Jag har en näst intill perfekt körcykel för plugg-in-hybrid. Många månader snittar jag på 0,15-0,20 l/mil. Jag skulle tro att över tr år kommer jag ligga under 0,25/l/mil.
av LazerHawke
#1180116
Primus skrev:
KrilleW skrev:Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Blir sjukt sugen på en renodlad elbil.
Det är en fantastisk drivlina. Jag har haft min D6 i snart 3 år och ska snart byta bil. Svårt eller omöjligt att hitta en bättre drivlina på en hybrid. Jag har en näst intill perfekt körcykel för plugg-in-hybrid. Många månader snittar jag på 0,15-0,20 l/mil. Jag skulle tro att över tr år kommer jag ligga under 0,25/l/mil.
vad blir det för något istället?
av Primus
#1180126
LazerHawke skrev:
Primus skrev:
KrilleW skrev:Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Blir sjukt sugen på en renodlad elbil.
Det är en fantastisk drivlina. Jag har haft min D6 i snart 3 år och ska snart byta bil. Svårt eller omöjligt att hitta en bättre drivlina på en hybrid. Jag har en näst intill perfekt körcykel för plugg-in-hybrid. Många månader snittar jag på 0,15-0,20 l/mil. Jag skulle tro att över tr år kommer jag ligga under 0,25/l/mil.
vad blir det för något istället?
Jag har svårt att bestämma mig. En V60 D5 TE eller Passat GTE står nog ändå högst upp på listan. Men även V90 T8 eller XC60 T8 finns kvar i leken. Har även kollat på Mini Countryman hybrid har funnits med, men den har för litet bagage. Tesla blir för dyr, men jag har räknat på den.
Användarvisningsbild
av joel80
#1180132
Jag har 1,5 år kvar till byte.. har det inte Volvo kommit med ett bra alternativ ser jag två vägar för mig.. Den ena är att jag förlänger leasingen ett år och väntar in Volvos elbilar. Det andra är att jag kör på en Ioniq, E-Golf eller nån annan av de elbilar som redan finns med runt 20-30 mils räckvidd. Dom har bra pris så totalekonomin kommer bli märkbart bättre än med hybriden idag.

De gånger jag då behöver mycket utrymme när jag jobbar får jag väl då antingen ta vår privata V60 (vilket kanske känns lite dumt men men..), eller jobbets Caddy... Det blir lite struligare just dom gångerna men det kan jag kanske ta isåfall. Vi får se vad det blir av.. :)
av KrilleW
#1180443
Joel, du som kan V60 TE utan och innan. Är det stor skillnad i laddhastighet mellan Typ2 och Schuko?
Har som jag skrev innan bara kunna använda Schuko, vilket jag upplevt tagit evigheter.

Kommer ha kvar bilen i ett par veckor nu, så tänkte försöka låna hem en Typ2-kabel istället.
av superpin
#1180486
Schukokabeln kan du ju ställa in själv mellan 6 och 13 ampere, de flesta typ 2 uttag klarar 16A enfas (eller mer), dvs max vad Volvon klarar. Schukouttagen är sällan lämpligt att dra mer än 10 ampere ur, så i normalfallet går det 60% snabbare med typ 2, dvs en klart märkbar skillnad.
av Primus
#1180519
superpin skrev:Schukokabeln kan du ju ställa in själv mellan 6 och 13 ampere, de flesta typ 2 uttag klarar 16A enfas (eller mer), dvs max vad Volvon klarar. Schukouttagen är sällan lämpligt att dra mer än 10 ampere ur, så i normalfallet går det 60% snabbare med typ 2, dvs en klart märkbar skillnad.
Om säkringen klarar 13 ampere kan ju vara bra att tillägga. Min laddning hemma klarar oftast 13 ampere, men inte alltid. Om vissa andra förbrukare är igång samtidigt måste jag sänka till 10 ampere.
Användarvisningsbild
av joel80
#1180597
Typ2-kabel klarar 16A. Så man laddar ca 20% snabbare än med shucko och 13A.
Det förutsätter såklart att man har en laddare som ger 16A.

Den shuckokabel jag har går att ställa på 13, 10, 8 och 6A.

Hemma laddar jag med en CEE-kabel som jag köpt från Evconnect. Jag installerade ett enfas 16A uttag på garaget och har kabeln där jämt.

Då jag lyckats dra huvudaäkringen några gånger vid matlagning då kanske tvättmaskin samt värme i huset varit på har jag ställt in i VOC att bilen inte ska ladda mellan 17-19. (då jag normalt lagar mat.) Efter det har inte säkringen gått en enda gång.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 59

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]