Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1180132
Jag har 1,5 år kvar till byte.. har det inte Volvo kommit med ett bra alternativ ser jag två vägar för mig.. Den ena är att jag förlänger leasingen ett år och väntar in Volvos elbilar. Det andra är att jag kör på en Ioniq, E-Golf eller nån annan av de elbilar som redan finns med runt 20-30 mils räckvidd. Dom har bra pris så totalekonomin kommer bli märkbart bättre än med hybriden idag.

De gånger jag då behöver mycket utrymme när jag jobbar får jag väl då antingen ta vår privata V60 (vilket kanske känns lite dumt men men..), eller jobbets Caddy... Det blir lite struligare just dom gångerna men det kan jag kanske ta isåfall. Vi får se vad det blir av.. :)
av KrilleW
#1180443
Joel, du som kan V60 TE utan och innan. Är det stor skillnad i laddhastighet mellan Typ2 och Schuko?
Har som jag skrev innan bara kunna använda Schuko, vilket jag upplevt tagit evigheter.

Kommer ha kvar bilen i ett par veckor nu, så tänkte försöka låna hem en Typ2-kabel istället.
av superpin
#1180486
Schukokabeln kan du ju ställa in själv mellan 6 och 13 ampere, de flesta typ 2 uttag klarar 16A enfas (eller mer), dvs max vad Volvon klarar. Schukouttagen är sällan lämpligt att dra mer än 10 ampere ur, så i normalfallet går det 60% snabbare med typ 2, dvs en klart märkbar skillnad.
av Primus
#1180519
superpin skrev:Schukokabeln kan du ju ställa in själv mellan 6 och 13 ampere, de flesta typ 2 uttag klarar 16A enfas (eller mer), dvs max vad Volvon klarar. Schukouttagen är sällan lämpligt att dra mer än 10 ampere ur, så i normalfallet går det 60% snabbare med typ 2, dvs en klart märkbar skillnad.
Om säkringen klarar 13 ampere kan ju vara bra att tillägga. Min laddning hemma klarar oftast 13 ampere, men inte alltid. Om vissa andra förbrukare är igång samtidigt måste jag sänka till 10 ampere.
Användarvisningsbild
av joel80
#1180597
Typ2-kabel klarar 16A. Så man laddar ca 20% snabbare än med shucko och 13A.
Det förutsätter såklart att man har en laddare som ger 16A.

Den shuckokabel jag har går att ställa på 13, 10, 8 och 6A.

Hemma laddar jag med en CEE-kabel som jag köpt från Evconnect. Jag installerade ett enfas 16A uttag på garaget och har kabeln där jämt.

Då jag lyckats dra huvudaäkringen några gånger vid matlagning då kanske tvättmaskin samt värme i huset varit på har jag ställt in i VOC att bilen inte ska ladda mellan 17-19. (då jag normalt lagar mat.) Efter det har inte säkringen gått en enda gång.
av KrilleW
#1180818
Ursäkta mina dumma frågor, är ny på det här med elfordon. Jag ska köra en liten längre resa nu i helgen, 30 mil enkel resa närmare bestämt.
Majoriteten av sträckan är 80-90 km/h, men stundtals även 110 km/h också. Jag tänkte stanna halvvägs och äta lite, som jag alltid gör på den sträckan.

Då undrar jag dels, om jag ska passa på att ladda lite. Det finns 22kw typ2-laddning där jag ska äta. Är det för mycket, och laddningen kommer slå av som den gjorde på Vattenfalls snabbladdningsstation, eller kommer det fungera, men i begränsad hastighet?

Och vad är det mest optimala att köra med på en sån här resa? Köra hybridläge rakt igenom, eller skifta mellan hybrid och pure själv?

Save-läget, hur fungerar det? Tycker den går in på batteridrift emellanåt i det läget med.
Användarvisningsbild
av joel80
#1180841
Hej hej.. Jag brukar göra så att jag börjar mina resor i Pure-läget. Om jag kör motorväg typ hela vägen slår jag över i hybridläge då det är 5km kvar på batteridrift. Då kommer den gå på diesel hela tiden man håller motorvägsfart och bara slå över om man saktar ner för något. När jag sen svänger av motorvägen har jag ca 4km kvar slår jag om i pure igen för att försöka komma så nära tomt det går... Fast utan att den sagt till att det är för låg nivå och att pure-läget inte längre är tillgängligt. Varför jag vill undvika att köra pure-läget i botten är för att den då börjar ladda upp batteriet till 5-10km med dieselmotorn om man gjort det. Vilket innebär säkert dubbel förbrukning under 5-10km.

Du kan absolut ladda i 22kw-stolpar, men kommer bara få det bilen klarar att ta emot.. Alltså 3.7kw. (16A enfas 230v)
Du måste ha en typ2-kabel för att ladda från sånna stolpar, men det hade du förstår jag.
Syns att Volvo inte satsade på lite bättre laddare.. Hade man i allafall kunnat ladda 16A trefas hade man fått i 11kw per timme.. Och typ kunnat fyllt batteriet på en timme lunch.
(nya snabbladdarna som sätts upp nu stödjer 150kw! Och ska vara förberedda för 350kw.. Det blir bra det de gånger man kan behöva snabbladda lite.) :)

Save-läget funkar så att det ser till att du har ca 20km batteri kvar. Om du har mindre än 20km kvar i batteridrift när du trycker i save kommer bilen börja ladda upp batteriet via dieselmotorn tills du har 20km.
Om du däremot har mer, kommer bilen tillåta att den går över på eldrift under vissa situationer, ner till att du bara har 20km kvar och sen hålla det där.
av KrilleW
#1180844
Tack för snabbt och lättförklarlig information för en rookie :)

Sjukt dumt av mig att låna den här bilen. Är riktigt beroendeframkallande. Nu MÅSTE jag ha en elbil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1180860
Håller med! Jag ska provköra nya E-golfen i höst.. Inte för att jag egentligen är så sugen på en bil i Golf-storlek.. Men jag vill ha en referens till andra elbilar. Har kört Tesla och BMW i3. Ska testa Hyundai Ioniq också.
Hoppas sen att en av Volvos elbilar blir lite mer enligt mina behov storleksmässigt.. :)
av KrilleW
#1180927
Ja, tyvärr är ju utbudet väldigt begränsat på elbilar om man vill ha en lite större bil. Tesla är ju det optimala både ur storlek och räckvidd, men priset sätter stopp för mig.

Om ett par år sedan utbudet förhoppningsvis bättre ut.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 59

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]