Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1149130
Den laddas under körning när man bromsar.. Man har också möjlighet att välja att den ska ladda upp från motorn, men då går förbrukningen upp märkbart. Det kan vara praktiskt om man t.ex kommer in mot någon stad eller så där man vill (eller måste!) köra utan att dieselmotorn är igång.

Sommartid kommer jag 40-45km på en laddning, lite mindre om jag kör motorvägsfart i ca 115-120km/h. (ca 35-40km då)
Nu på vintern är det snarare 30-35km på en laddning, speciellt om man kör igång stolsvärme, rattvärme, kupévärme och sånt som "kostar ström". :D
en XC90 har märkbart kortare räckvidd på el.. Där är det nog som mest kring 30-35 på sommaren och runt 20-25km på vintern.

Jag kör på ca 0,6l/mil med min V60 när elen är slut.. Har jag lite bråttom och ligger runt 130km/h drar den uppåt 0,7l/mil oladdad.

På långresor blir det ändå rätt okej förbrukning.. färddatorn stannade på 0,53l/mil efter en dagstur Gävle - Örebro t.o.r för några veckor sen. Det är totalt 46 mil.. Jag startade laddad så körde första knappt 3 milen på el och sen sista ca 5km... samt att den går ner på el i vissa lägen under resan när man t.ex får sakta in bakom nån långtradare eller kör sakta genom nån tätort.
Kunde ladda i vanligt uttag under dagen i Örebro så hade fullt batteri igen vid hemresan. Dock så gick ju kanske 39 mil av dom totala 46milen på diesel. Totalförbrukningen för en sån långresa är ändå helt okej tycker jag.

Tankade idag.. kört 102 mil sen senaste tanken och då är tanken bara på 45 liter (varav jag fick i runt 42-43l nu..). I och med mina långresor blev det inte bättre totalförbrukning än 4,2l/100km. (färddatorn sa 3,9, men jag har kört värmaren ett antal gånger också och det räknar färddatorn inte med.)

Har man så man klarar sin vanliga dagspendling på el är det inga problem att komma ner till under deklarerad förbrukning på 1,9l/100km. Jag som också kör Gävle - Stockholm ett par ggr i veckan landar ofta på mellan 3,5-4,5l/100km totalt per tank. Så mitt körmönster är kanske inte helt perfekt.

Hybrid är lite som elbilars cannabis... En inkörsport till tyngre droger! Nästa bil blir utan tvekan en ren elbil!
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1149173
joel80 skrev:Den laddas under körning när man bromsar.. Man har också möjlighet att välja att den ska ladda upp.....

Hybrid är lite som elbilars cannabis... En inkörsport till tyngre droger! Nästa bil blir utan tvekan en ren elbil!
Stort tack för ditt svar!
av hybridklas
#1149213
hybridklas skrev: Då vågar jag prova laddstolpen ikväll.
Aj aj aj.
Bilen ville inte ta emot laddning från kabeln på stolpen.
Det verkade som om de pratade med varann men till slut lyste det rött i biluttaget.
Stolpen sa "startar laddning" och började räkna tid.
Men bilen sa aldrig "Laddning klar vid" som det står nu när jag pallrat mig
hem i garaget.
Provar 3-fas med adapter för att få in 13A för första gången.
Första gången i garaget.
Rullade motvilligt ut S70T5:an som jag ett längre relation till.
16 år men nu måste vi nog skiljas. Kommer jag att hitta någon som förstår hennes skönhet
och är värdig ta hand om henne...
Lär ju inte hitta nån om jag inte sätter in en annons.
Lättare att köpa ny bil än att skiljas från den gamla.
Användarvisningsbild
av joel80
#1149217
VIlken stople var det? Alltså var? Tänkte om man kunde kolla på uppladdning.nu

Jag har aldrig testat att koppla in mig på en sån där snabbladdare, dom är ju egentligen lite overkill för våra bilar. (alltså inte att de kan skada eller så utan jag menar att instgallerad effekt är overkill och att om man står vid en sån och nån som kan snabbladda kommer så är man lite ivägen..) :D

Jag har också skaffat en 3fas-adapter som ligger i bilen så jag kan ladda via sånna uttag också.

Hemma har jag köpt en extra laddkabel, en 1fas CEE-kabel och sen tog jag hem en elektriker som installerade ett sånt här uttag åt mig med jordfelsbrytare kopplat till:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000018083/

Men CEE-sladden jag köpte kan jag då ladda i 16A hemma.. inte för att jag oftast behövde ladda lite snabbare, utan installationen mest för att ha något fast installerat så att jag kan låta vanliga shucko-kabeln (samt typ2-kabeln) ligga kvar i bilen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1149268
Har testat ladda vid en sån med XC90in och det gick inte heller. Stod vid en McDonalds, så det var mest för att testa. Tog solpen (en vanlig med typ2-uttag för egen sladd) bredvid iställlet och det funkade som det alltid brukar göra.
av superpin
#1149270
Det verkar som de där laddarna vägrar köra så klen laddning som 16A enfas, har läst om samma fenomen på engelska volvoforumet. Tekniskt sett så kan det knappast vara något problem, så det är nog något inprogrammerat i dem. Fånigt, men det kanske beror på att en del tar 5 kr i minuten för att ladda och då skulle de kanske klassas som ocker om man bara får ut 3,7kW... ;)
Användarvisningsbild
av joel80
#1149287
Ja är det inte gratis vid en sån stolpe är det bara dumt att ladda en hybrid.. Man får pröjsa bra mycket för väldigt lite då.
Sen brukar det väl vara så att man måste ha ett rfid-kort eller tagg för att få igång dom där snabbladdarna... Även när det är gratis. (vet att det funkade med vilket rfid-kort som helst på snabbladdare på Okq8 i Sollentuna förut.. Kollegan körde igång den till sin BMW i3 med sitt SL-kort!
Dom "vanliga" stolparna som inte är snabbladdare brukar funka för det mesta, både de med egna sladdar och de med typ2-uttag för egen kabel.
Jag har laddat från sånna på väldigt många ställen runt om i landet.
av Primus
#1149650
Ilduce77 skrev:Hej!

Jag är helt novis på det här med hybrider, men väldigt nyfiken på en.

Funkar det så att man har ca 40-50 km körning på el och sen måste den laddas, eller laddas den något under tiden man kör? Tex från bromsning eller när man kör på diesel/bensin?

En Xc90 T8 är ju bensin och är antagligen ganska törstig när elen är slut.

En v60 D6 är väl i alla fall ganska snål när elen är slut, pga att det är en diesel, men en diesel mår väl inte så bra om man bara kör korta sträckor, som det kanske blir om man kör sina 3-5 mil långa resor på el?

Är det därför som de satsar på bensin i sina plug in hybrider nu?
Någon som haft strul med tex partikelfilter eller annat i sina v60 hybrider?
En del kan jag svara på. Den laddas när du bromsar, motorbromsar eller i nedförsbackar om du släpper gasen(motorbroms). Hur effektivt den laddar har jag inte sett någon artikel kring. Jag har själv ställt mig frågan om det kan vara så att den laddar så mycket att det motsvarar den ökade vikten? Att den alltså med "tomt" batteri laddar så att diselförbrukningen blir som på en vanlig D5, i mitt fall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1149747
Beror på var/hur du kör. I stadstrafik blir bilen bra mkt snålare (alltså med tomt batteri från start ) än motsvarande utan regen och elmotor.
På motorväg åker man inte och bromsar eller ändrar fart så mkt så där märks det knappt.

Man kan se i körjournalen per resa hur mycket som regenererats... Det blir en del när man kör stadskörning. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1149780
En T8 återvinner så pass mycket kraft att den blir snålare än en T6. Det trodde jag absolut inte innan jag fick den, men den är väldigt snål för storleken på både bilen och motorn även om laddningsmöjlighet inte finns för ett tag. Läge B, som gör att den motorbromsar, sparar givetvis mer el än frirullning också. Med det gäller T8. Kanske borde ha en egen tråd :wink:
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 59
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]