Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#828953
Dessa bilar är väl lite känsliga på hur man gasar tror jag, kör min T5:a på 0,75-1,40 uppmätt vid pump beroende på körsätt alla dom mätningar med tunga 19" hjul så dom drar väl upp förbrukningen lite.
Användarvisningsbild
av swed
#829028
crumpets skrev:För att återgå till ursprunget med tråden lite... 9,2 vid jobbpendling med värmare? Det låter helt osannolikt bra. Jag trodde aldrig man skulle kunna komma under litern under de förhållandena. Knappt under 1,1. Riktigt bra!
Som sagt är det ju mest 70-väg och då ligger jag på typ 80 och kör medvetet snålt, en del 90 också (då 100) samt bara ca 1 km till motorväg i början och typ lika i slutet.

Så det är väl snarast att betrakta som landsvägskörning och inte blandat...
Användarvisningsbild
av crumpets
#829071
Perhall, ärligt talat ligger ju de bilarna på närmare dubbla prislappen också. Något måste man ju få för de pengarna... Men visst är det imponerande att över huvud taget få såna enorma bestar att nå 100 under 5 sekunder! Nästan lika imponerande som att aisin lyckas få volvon att göra det på över 7 ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
#829085
perhall skrev:Å andra sidan har ju t ex följande bilar en lägre EU-mix och i tester lägre förbrukning än XC60 T6:
Audi A8 4,0 TFSI (0-100 4,2, testförbr 12,1)
BMW 750iX (0-100 4,8, testförbr 11,8)
MB S500 4Matic (0-100 4,8, testförbr 11,9)
jf.
XC60 (0-100 7,4, testförbr 13,3)

Så jag är inte så impad. Precis som 520dAT som varken drar mer eller mindre än andra 2-liters 2-tonkombis men många ägare är grymt impade!
PH
Dessa bilarna bör väl snarare jämföras mot v70 eller s80 t6 om man vill jämföra mot någon volvo? Xc60 har ju luftmotstånd som en ladugårdsdörr.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#829129
Iofsig har inte nya T6 någon awd i nuläget. Men en XC60 T6 automat 306hk, 0-100 på 6,9s med 0,73l/mil vid blandad körning. För S60 T6 aut blir det 5,9s och 0,64l/mil.

Körde S60 T5 VEA aut R-design med 18" vinterhjul för ett tag sen och den var riktigt snål!
av Qualia
#829201
Kanske strunta i AWD,
Köra VEA T6 fullmatad, då behöver man ju inte tanka 2ggr i veckan..
Nog är det värt att vänta tills V20
av perhall
#829203
Klart att jämförelsen haltar lite och visst är de dubbelt så dyra ungefär.
Men de har alla tre 9,4-9,8 i EU-mix. Och väger ju trots allt mer än XC60 (alla tre väger in på 2000-2150 kilo).
Det jag menar är ändå att t ex A8 som går 0-100 på 4,2 är nästan mer imponerande att den drar mindre än XC60 T6, hur som helst är ju A8 varken liten eller lätt eller har särskilt lågt luftmotstånd om frontaeran beräknas.
Hittade en test till - 4,1! Imponerande. http://www.autozeitung.de/auto-vergleic ... sinen-test

PH
av perhall
#829206
crumpets skrev:Perhall, ärligt talat ligger ju de bilarna på närmare dubbla prislappen också. Något måste man ju få för de pengarna... Men visst är det imponerande att över huvud taget få såna enorma bestar att nå 100 under 5 sekunder! Nästan lika imponerande som att aisin lyckas få volvon att göra det på över 7 ;)
Ja, att byta låda måste vara en mycket enkel åtgärd för att förbättra prestanda och förbrukning jämfört med en ny motor - lådan är ju "bara" att köpa in och modifiera... inte första gången Volvo ligger efter. XC90 T6 (jag hade en sån) hade 4-stegsautomat när konkurrenterna hade 6-stegs!
PH
Användarvisningsbild
av crumpets
#829548
Volvo har väl egentligen aldrig legat i framkant vad gäller automatlådor. Sedan åtminstone 90talet har det ju suttit Aisinlådor med extrem komfortfokus för USA-marknaden i dem. Den fyrstegade var ju något GM-junk som varken Volvo eller kunder gillade och som dessutom gick sönder titt som tätt, det är väl enda undantaget. Annars Aisin. Där är Volvo dessutom en liten minikund så de har knappast haft mycket att säga till om mot leverantören utan har bara kunnat ta vad man får(dvs skit som bara amerikaner gillar). Det ska verkligen bli roligt att se hur den åttastegade kommer tas emot när den lanseras över hela modellprogrammet :)
av LarsaV60
#1570957
Är lite förvånad över många av er till synes höga förbrukning.

Jag plockade ut en ny V60 T6 i december och har hitintills kört 361 mil med en snittförbrukning på 0,3 liter milen. Visst än så länge mestadels i hybridläget, dvs bilen har kört på el, el + bensin vid gaspådrag, och bensin när elen tagit slut. Dessutom har jag 3 mil till jobbet och kör totalt ungefär 7 mil om dagen inkluderat övriga körningar/aktiviteter. För vardaglig körning så är jag jättenöjd hitintills då bilen snarare överträffat mina förväntningar än tvärtom.

Vi får se i sommar då bilen ska åka t.o.r. Provence utan att direkt kunna laddas. Vi kommer heller inte kunna ladda vid vår slutdestination då vi kommer stå parkerade på gatan.

// L
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]