Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#821055
Under samlingsnamnet Driver Support utvecklas nya typer av förarstöd av Volvo Car Corporation i Sverige. Det sker i takt med ökande sensor- och processorkapacitet. Både prestanda och funktionsprinciper förändras löpande.

:-)-) Utvecklingsproffsen vid VCC är så snabba att vi andra behöver hjälpas åt för att ta vara på möjligheterna.
Det kan väl inte vara något annat än omedvetenhet om det revolutionerande aktiva helljuset (generation 2) i MY2014 som får Volvoköpare att avstå från det och allt annat i Driver Support - samtidigt som man betalar mer för hjul med dyra däck och minimal luftfjädring ??:-/

Innan jag upptäckte det omfattande kunnandet här och registrerade mig på Sveriges Volvoforum försökte jag räta ut några frågetecken bakom Driver Support i min blogg. Men för mig återstår många oklarheter och VCC-utvecklarna kommer med flera nyheter framöver. Så låt mig börja med sex frågor om DS-funktioner i XC60:
1) Uppgraderades City Safety till generation 2 från och med MY2011 och tillverkningsmånad 2010-mm?
2) Vad förbättrades från 1:a till 2:a generationen av City Safety?
3) Finns (dagsljusbegränsad) Pedestrian Detection i alla XC60 fr.o.m. MY2011 eller enbart från någon viss tillverkningsmånad?
4) Vilken tillverkningsmånad under 2013? tillkom (dagsljusbegränsad) Cyclist Detection i MY2014?
5) Har radarn i fronten hittills använts till någon del i Pedestrian och/eller Cyclist Detection?
6) Vad skiljer i DS-paketet mellan MY2013 och MY2014 förutom radarbaserad BLIS och det nya aktiva helljuset gen.2?

[youtube]DL9x8oI8MQw[/youtube]
#821085
Min my13 har trafikskylltsinfo.
Min har automatiskt helljus.
Användarvisningsbild
av joel80
#821097
Tunnis, det är skillnad på automatiskt halvljus och aktivt halvljus. Det aktiva är igång hela tiden men skärmar av den del där t.ex mötande kommer. Helljuset är fortfarande på och du har bra belysning ut åt höger.
Kolla filmen i inlägget ovan.. :)
#821385
Jag vet att det är skillnad på automatiskt och aktivt helljus. Hade gärna haft aktivt helljus. Får bli på nästa bil som lär bli en my15. (Om nu Volvo släpper VEA med AWD)
Dock var automatiskt helljus en nyhet på my13 (eller om det möjligen va my12) och det är vad tråden handlar om, olika nyheter på DS.
Automatiskt halvljus har väll Volvo haft i typ 20år :lol:
Användarvisningsbild
av svergie2
#821391
Skillnad på gen ett och två är att den gick ifrån att kunna stanna från ca 30 km/h till ca 50 km/h vad jag vet :)
Användarvisningsbild
av bem
#821408
Jag läste i "Volvo bibeln" att Volvo håller på med förbättringar av City Safety och andra säkerhetsfunktioner.
I kommande XC90 kommer bl a:

1. City Safety som även kan detektera människor i mörker.

2. Animal Detection där systemet skall kunna upptäcka djur framför bilen och snett framför vindrutan. Stora djur som älg, hjort, hästar och kor skall systemet upptäcka. Grävling, rådjur och vildsvin klarar det inte än men det är enligt Volvo bara en tidsfråga innan det också klaras.
Lite intressanta fakta enligt artikeln i Volvo bibeln:
I Sverige sker ca 4500 olyckor med älg varje år av totalt ca 45000 viltolyckor.
Är bilens hastighet över 100 km/h är risken att dödas vid en älgkollision ca 70%.
Är bilens hastighet högst 80 km/h är risken att dödas nere på 20%.

Volvo testar även system som skall kunna väja för älg men det är tydligen svårare att lösa.

3. Road edge and barrier detection with wheel steer assist.
Bilen kan själv läsa av vägkanter (även utan målade väglinjer), se vägräcken och på egen hand styra undan om bilen är på väg av vägen eller på väg in i räcket.

4. Farthållare med Steer assist.
Hjälper föraren avvärja en fara genom att även styra.
Förutsättnigen är att föraren har en hand på ratten och föraren kan när som helst ta över.

/Bo
#821417
Intressant, men tyvärr kommer väl nästa XC90 bli så dyr så folk inte kan köpa den så den lär ju inte komma in på Top10 lista över Sveriges mest sålda bilar.
#821433
Malmstroem skrev:Ja, nästa XC90 torde bli dyr.

Men tekniken kommer med stor säkerhet till V70 något år senare. Troligen för ett pris på ungefär samma nivå som driver support har idag.
Hörde någon som sa att XC90 kommer bli den första Volvon som kan kosta över 1 miljon!!!!!!

Volvos fyrkraffs-system hindrar sällan framhj[…]

Löjliga priser XC70

Alltså, på riktigt??? https://www.bloc[…]

Martins S90-98

Ja, och manuella är ju extra åtrovä[…]

Servade bilen idag och fick i samband med det up[…]