- sön 05 jan 2014, 04:26
#821055
Under samlingsnamnet Driver Support utvecklas nya typer av förarstöd av Volvo Car Corporation i Sverige. Det sker i takt med ökande sensor- och processorkapacitet. Både prestanda och funktionsprinciper förändras löpande.
-) Utvecklingsproffsen vid VCC är så snabba att vi andra behöver hjälpas åt för att ta vara på möjligheterna.
Det kan väl inte vara något annat än omedvetenhet om det revolutionerande aktiva helljuset (generation 2) i MY2014 som får Volvoköpare att avstå från det och allt annat i Driver Support - samtidigt som man betalar mer för hjul med dyra däck och minimal luftfjädring ??:-/
Innan jag upptäckte det omfattande kunnandet här och registrerade mig på Sveriges Volvoforum försökte jag räta ut några frågetecken bakom Driver Support i min blogg. Men för mig återstår många oklarheter och VCC-utvecklarna kommer med flera nyheter framöver. Så låt mig börja med sex frågor om DS-funktioner i XC60:
1) Uppgraderades City Safety till generation 2 från och med MY2011 och tillverkningsmånad 2010-mm?
2) Vad förbättrades från 1:a till 2:a generationen av City Safety?
3) Finns (dagsljusbegränsad) Pedestrian Detection i alla XC60 fr.o.m. MY2011 eller enbart från någon viss tillverkningsmånad?
4) Vilken tillverkningsmånad under 2013? tillkom (dagsljusbegränsad) Cyclist Detection i MY2014?
5) Har radarn i fronten hittills använts till någon del i Pedestrian och/eller Cyclist Detection?
6) Vad skiljer i DS-paketet mellan MY2013 och MY2014 förutom radarbaserad BLIS och det nya aktiva helljuset gen.2?
[youtube]DL9x8oI8MQw[/youtube]
-) Utvecklingsproffsen vid VCC är så snabba att vi andra behöver hjälpas åt för att ta vara på möjligheterna.
Det kan väl inte vara något annat än omedvetenhet om det revolutionerande aktiva helljuset (generation 2) i MY2014 som får Volvoköpare att avstå från det och allt annat i Driver Support - samtidigt som man betalar mer för hjul med dyra däck och minimal luftfjädring ??:-/
Innan jag upptäckte det omfattande kunnandet här och registrerade mig på Sveriges Volvoforum försökte jag räta ut några frågetecken bakom Driver Support i min blogg. Men för mig återstår många oklarheter och VCC-utvecklarna kommer med flera nyheter framöver. Så låt mig börja med sex frågor om DS-funktioner i XC60:
1) Uppgraderades City Safety till generation 2 från och med MY2011 och tillverkningsmånad 2010-mm?
2) Vad förbättrades från 1:a till 2:a generationen av City Safety?
3) Finns (dagsljusbegränsad) Pedestrian Detection i alla XC60 fr.o.m. MY2011 eller enbart från någon viss tillverkningsmånad?
4) Vilken tillverkningsmånad under 2013? tillkom (dagsljusbegränsad) Cyclist Detection i MY2014?
5) Har radarn i fronten hittills använts till någon del i Pedestrian och/eller Cyclist Detection?
6) Vad skiljer i DS-paketet mellan MY2013 och MY2014 förutom radarbaserad BLIS och det nya aktiva helljuset gen.2?
[youtube]DL9x8oI8MQw[/youtube]
"Bildade är medvetna även om sin egen okunnighet" (Bil-d-rullen)