Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1148517
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Brister i keyless utnyttjas inte i första hand för att göra inbrott i bilar, utan för att stjäla hela bilen.
Jaså. Har du någon statistik som visar det som du kan hänvisa till? Och på vilket sätt gör det saken bättre?
KrilleW skrev:Är det inbrott de vill göra i bilen så går det alldeles utmärkt att störa ut radiosignalen när du försöker låsa bilen med fjärrkontrollen också.
För egen del brukar jag kontrollera att bilen faktiskt låser. Det är ju inte särskilt betungande.
KrilleW skrev:Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den. Inte speciellt mycket mer avancerat än att hi-jacka keyless dessutom.
Det finns mig veterligen inga belägg för att bilar i nämnvärd utsträckning faktiskt stjäls på det sättet även om det finns en person som visat att det tekniskt är möjligt just för att stimulera utvecklandet av motmedel. Och jo, det är väsentligt mer komplicerat, riskfyllt (för tjuven) och avancerat än att stjäla en keylessbil.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt
KrilleW skrev:Keyless har självklart sina brister, men jag ser inte riktigt anledningen att oroa sig över det när man kör Volvo. De personer som inriktar sig på den här typen av brottslighet vill gärna åt exklusiva bilar. Det lyckas dom ofta med varesig bilen har keyless eller inte.
Menar du som de här tonårstjuvarna som inriktade sig på Prius och Mazda 3?

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2
KrilleW skrev:Det verkliga hotet med de bilarna vi kör är inte keyless, utan snarare att man får en puffra eller kniv mot halsen där dom rånar en på bilen när man ska kliva i/ur.
Att man inte kan skydda sig mot alla risker är inte ett argument mot att skydda sig mot vissa av dem.
Jag har arbetslivserfarenhet i ämnet och därigenom vet jag att det helt enkelt att det vanligaste sättet att göra inbrott i bilen är att knacka en ruta eller bryta låset. Efteråt så är störningsutrustning vanligt som blockerar eller spelar in radiosignalen. Majoriteten av bilarna har inte keyless, men de allra flesta har fjärrstyrt centrallås så det säger sig självt. Vad grundar du din bestämdhet över att så inte är fallet?

Vad du gör "för egen del" återspeglar inte vad majoriteten gör. Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen. Kolla på filmen i den här artikeln t.ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20221751.ab

Och jo. Det finns mängder av belägg för att det används störnings/inspelningsutrustning och utrustning jag visade i min film för att stjäla bilar. Det har vid ett antal tillfällen gripits ligor som haft den typen av prylar på sig. Det finns en fransk dokumentär där ett filmteam följer med en liga som jobbar på detta sättet. Hur tror du att tillvägagångssättet gick till innan keyless existerade? Det är ju inte direkt så att bilstölderna ökat i samma takt som keyless blivit vanligare, eller du kanske kan visa på motsatsen?

Vart skrev jag att det inte var mer tekniskt avancerat? Jag skrev att det inte var speciellt mycket mer avancerat att stjäla en bil utan keyless. Då syftar jag på hur enkelt det är. Utrustningen för att stjäla en bil på det sättet jag syftar på kostar inte heller speciellt mycket pengar. Varesig du använder dig av utrustning för keyless eller för det andra sättet så är det ENKELT att stjäla bilen.

Absolut man kan skydda sig mot vissa risker. Det enklaste är att använda bilnyckeln för att låsa bilen. Eller åka tåg/buss och sälja bilen.
av least
#1148519
Naturligtvis är det så att du kan köra och sen tanka med motorn igång. Men risken man tar är att man eventuellt måste stanna bilen av oväntad anledning. Och då riskerar man att bli stående på en illa vald plats och måste dumpa bilen.

Detta sammataget betyder att det krävs en välorganiserad grupp för att stjäla och "ta hand om" bilen efter stölden.
Och då denna gruppen är "dyr" att underhålla, så väljer man bilar som ger mest utdelning per stöld.

Troligen så har BMW en "flaw/brist" i sin säkerhet som är värre än bara dessa "stulna koder", BMW verkar kunna stjälas på ett närmast epidemiskt vis.

(Jag tror att det inte är denna typ av stölder "du" och jag behöver oroa oss för, värre är om jag glömmer datorväskan på passagerarsätet när jag springer in och köper mjölk. Då är risken stor att jag kommer tillbaka till en krossad sidoruta.)
av KrilleW
#1148521
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Väsentligt lättare är det inte bara för att det tar 10 sekunder istället för 20 att komma in i bilen.
Hur tar du dig ljudlöst in i en bil som inte har keyless? Hur förhindrar du att larmet går? Vilken utrustning krävs för att göra det och sedan även köra iväg med bilen? Varifrån kommer din uppgift om att det hela går på 20 sekunder?
KrilleW skrev:Utrustningen som behövs för att "spela in" signalen från fjärrnyckeln är väldigt lätt att använda och kostar inte heller speciellt mycket mer än räckviddsförlängare till keyless. För en person som vet vad han sysslar med så är det lätt att stjäla bilen varesig den har keyless eller inte. Det är den bittra sanningen.
Som redan klargjorts i en tidigare tråd i samma ämne är detta av en rad skäl ett väsentligt svårare sätt att stjäla bilar och det finns inte heller, så vitt jag vet, några klara belägg för att det i nämnvärd utsträckning används. Se här under rubriken "code grabbing":

https://www.driving.co.uk/car-clinic/si ... revent-it/
KrilleW skrev:Vad gäller din artikel så är det troligtvis ett större problem "over there" än det är i Sverige - åtm än så länge.
Har du någon statistik du kan hänvisa till som bestyrker det? Och om det nu är så att det är ett större problem "over there" än "over here" så lär det ju inte dröja länge innan det sprider sig.
Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm.

Saxat från statistik från BRÅ:

"Anmälda brott
År 2015 anmäldes totalt 67 400 bilbrott (biltillgrepp och stöld ur och från motorfordon), vilket är 1 procent fler brott än under 2014. Tittar man på de två brottstyperna var och en för sig har antalet anmälda brott gällande biltillgrepp minskat med 7 procent, medan antalet anmälda brott om stöld ur och från motorfordon har ökat med 3 procent. Totalt anmäldes 13 200 biltillgrepp och 54 100 stölder ur och från motordrivet fordon under 2015. Sedan 2006 har antalet biltillgrepp minskat med 64 procent, medan antalet stölder ur och från motorfordon har minskat med 49 procent."


Mig veterligen så har mängden bilar mellan årsmodell 2006-2015 som har keyless ökat lavinartat. Både biltillgrepp OCH stölder ur/ifrån fordon har minskat lika lavinartat. Har du en bra förklaring till hur det går ihop om nu keyless gjorde allt så mycket enklare?
av KrilleW
#1148522
least skrev:En viktig aspekt är att de som gör detta och stjäl en bil inte kan återstarta den efter att motorn har stoppats.
Med rullande koder, så kan inte den inspelade koden återanvändas.
Med keyless så går bilen inte att återstarta, nej.
Men om man har tagit sig in i bilen så går det alldeles utmärkt att programmera in en ny nyckel till bilen, vilket gör att den går att använda med den nya nyckeln för alltid.
av KrilleW
#1148523
least skrev:Naturligtvis är det så att du kan köra och sen tanka med motorn igång. Men risken man tar är att man eventuellt måste stanna bilen av oväntad anledning. Och då riskerar man att bli stående på en illa vald plats och måste dumpa bilen.

Detta sammataget betyder att det krävs en välorganiserad grupp för att stjäla och "ta hand om" bilen efter stölden.
Och då denna gruppen är "dyr" att underhålla, så väljer man bilar som ger mest utdelning per stöld.

Troligen så har BMW en "flaw/brist" i sin säkerhet som är värre än bara dessa "stulna koder", BMW verkar kunna stjälas på ett närmast epidemiskt vis.

(Jag tror att det inte är denna typ av stölder "du" och jag behöver oroa oss för, värre är om jag glömmer datorväskan på passagerarsätet när jag springer in och köper mjölk. Då är risken stor att jag kommer tillbaka till en krossad sidoruta.)
Det fungerar lika bra på de flesta av de vanligaste bilmärkena på marknaden.
av andersuw
#1148528
KrilleW skrev:Jag har arbetslivserfarenhet i ämnet och därigenom vet jag att det helt enkelt att det vanligaste sättet att göra inbrott i bilen är att knacka en ruta eller bryta låset.
Att hänvisa till "arbetslivserfarenhet" duger inte som belägg i mina ögon. Det är bara en hänvisning till din egen auktoritet som expert och experter kan som bekant mycket väl ha fel. Sedan undrar jag också på vilket sätt du menar att ditt påstående är relevant i det sammanhang som här är aktuellt. Om detta nu är det vanligaste sättet, "so what"?
KrilleW skrev:Efteråt så är störningsutrustning vanligt som blockerar eller spelar in radiosignalen. Majoriteten av bilarna har inte keyless, men de allra flesta har fjärrstyrt centrallås så det säger sig självt. Vad grundar du din bestämdhet över att så inte är fallet?
Mig veterligen har jag inte påstått att flertalet bilar har keyless. Vad jag påstått är att keyless öppnar en enkel och för tjuven relativt riskfri stöldväg som inte finns på bilar utan keyless.
KrilleW skrev:Vad du gör "för egen del" återspeglar inte vad majoriteten gör. Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen. Kolla på filmen i den här artikeln t.ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20221751.ab
Jag har inte påstått att alla gör som jag. Att göra som jag är däremot ett enkelt och effektivt motmedel mot försök att stjäla bilen genom att störa ut ett försök till låsning. Inte heller kan man stjäla en någotsånär modern bil genom att spela in och återanvända den signal som skickas vid låsning. Den metoden är sedan länge satt ur spel med hjälp av rullande koder där ingen kod någonsin kan återanvändas.
KrilleW skrev:Och jo. Det finns mängder av belägg för att det används störnings/inspelningsutrustning och utrustning jag visade i min film för att stjäla bilar. Det har vid ett antal tillfällen gripits ligor som haft den typen av prylar på sig. Det finns en fransk dokumentär där ett filmteam följer med en liga som jobbar på detta sättet. Hur tror du att tillvägagångssättet gick till innan keyless existerade? Det är ju inte direkt så att bilstölderna ökat i samma takt som keyless blivit vanligare, eller du kanske kan visa på motsatsen?
Beträffande störning och inspelning, se ovan. Beträffande den allmänna utvecklingen på bilstöldsfronten finner jag ingen anledning att tro att den skulle stå i proportion till antalet keylessbilar. Vad jag däremot finner anledning att tro är att keylessbilar är mer utsatta för stölder och inbrott än andra bilar, allt annat lika.
KrilleW skrev:Vart skrev jag att det inte var mer tekniskt avancerat? Jag skrev att det inte var speciellt mycket mer avancerat att stjäla en bil utan keyless. Då syftar jag på hur enkelt det är. Utrustningen för att stjäla en bil på det sättet jag syftar på kostar inte heller speciellt mycket pengar. Varesig du använder dig av utrustning för keyless eller för det andra sättet så är det ENKELT att stjäla bilen.
Av skäl jag redan påpekat är det väsentligt enklare och riskfriare att försöka stjäla eller bryta sig in i en bil med keyless än att göra detsamma på en bil utan keyless.
KrilleW skrev:Absolut man kan skydda sig mot vissa risker. Det enklaste är att använda bilnyckeln för att låsa bilen.
Låser du själv din bil när du lämnar den? Varför gör du det om det ändå är så enkelt att bryta sig in i den och/eller stjäla den som du säger?
av andersuw
#1148530
KrilleW skrev:Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm.
Som jag redan förklarat finns ett enkelt motmedel mot försök till utstörning (att kolla att bilen blivit låst) och möjligheten att öppna bilen via en signal inspelad vid låsning är sedan länge satt ur spel med hjälp av rullande koder som inte kan återanvändas. Beträffande stöldstatistiken från BRÅ, se mitt närmast föregående svar till dig.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148533
least skrev:Naturligtvis är det så att du kan köra och sen tanka med motorn igång. Men risken man tar är att man eventuellt måste stanna bilen av oväntad anledning. Och då riskerar man att bli stående på en illa vald plats och måste dumpa bilen.
Av vilka oväntade skäl skulle man behöva stanna motorn? Min egen erfarenhet som bilförare är att sådana anledningar är synnerligen sällsynta och att den risk för något sådant som tjuven tar därför är liten. Och skulle det ändå hända är det knappast någon större katastrof för tjuven. Bara att rycka på axlarna och stjäla en annan bil.
least skrev:Detta sammataget betyder att det krävs en välorganiserad grupp för att stjäla och "ta hand om" bilen efter stölden.
Och då denna gruppen är "dyr" att underhålla, så väljer man bilar som ger mest utdelning per stöld.
Såvitt jag kan bedöma behövs ingen organisation alls för att som tjuv dra fördel av den stöldväg som keyless öppnar.
least skrev:(Jag tror att det inte är denna typ av stölder "du" och jag behöver oroa oss för, värre är om jag glömmer datorväskan på passagerarsätet när jag springer in och köper mjölk. Då är risken stor att jag kommer tillbaka till en krossad sidoruta.)
Jag oroar mig inte heller mer än att jag funnit det mödan värt att skaffa mig ett radiosäkert fodral (Faradays bur) à ca 20 kr till mina båda keylessfjärrar. De ligger i handskfacket och kan vid behov användas för tillfällig förvaring av fjärrarna om jag bedömer att särskilda skäl finns. Om jag bodde och parkerade så att jag hade bilen ståendes på gården/gatan utanför huset skulle jag möjligen också ta för vana att lägga nyckeln i fodralet när jag kommer hem eller avstå från keyless som utrustning på bilen. Möjligen går det också att "ladda bort" keylessfunktionen på en bil rent mjukvarumässigt. Jag har dock hittills inte funnit anledning att undersöka den möjligheten. Självfallet kan man också sätta keyless ur spel genom att rycka kablarna till KVM (Keyless Vehicle Module) eller keylessantennerna. Men vad som då blir konsekvensen i form av felmeddelanden och problem vid reguljär upplåsning/låsning via fjärren vet jag inte.

Vad jag däremot inte oroar mig alls över är risken för stöld via krossad sidoruta. Dessbättre har min bil laminerat glas runtom och tjuven lär få jobba ordentligt för att ta sig igenom det. :D Därmed inte sagt att jag lämnar datorn på sätet. Det är ju lite dumt att inbjuda till inbrottsförsök även om det inte har några större utsikter att lyckas. ;-)
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1148540
Ja andersuw har du någonsin haft fel dina påståenden........suck!

Nu får ni andra fortsätta att stångas med mr vet allt.

Adjö
av KrilleW
#1148544
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm.
Som jag redan förklarat finns ett enkelt motmedel mot försök till utstörning (att kolla att bilen blivit låst) och möjligheten att öppna bilen via en signal inspelad vid låsning är sedan länge satt ur spel med hjälp av rullande koder som inte kan återanvändas. Beträffande stöldstatistiken från BRÅ, se mitt närmast föregående svar till dig.
Din okunskap talar sitt tydliga språk. Numera finns utrustning som med enkelhet tar sig förbi det där med rullande koder.
Ingenting som är innefattar trådlös överföring är säker, så enkelt är det.

Min fråga kring statistiken som BRÅ presenterar kvarstår, eftersom du inte kan ge ett vettigt svar. Hur kommer det sig att bilstölder/inbrott minskat kopiöst mycket medan antalet bilar med keyless blir allt fler? Statistiken bör ju visa tvärtom om det var ett sådant stort problem. Visa gärna statistik som visar att bilar med keyless drabbas i större utsträckning, och där keyless faktiskt varit sättet man gjort inbrott eller stulit bilen på.
Senast redigerad av 1 KrilleW, redigerad totalt 0 gånger.

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgas[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]