- fre 10 feb 2017, 16:45
#1148517
Vad du gör "för egen del" återspeglar inte vad majoriteten gör. Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen. Kolla på filmen i den här artikeln t.ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20221751.ab
Och jo. Det finns mängder av belägg för att det används störnings/inspelningsutrustning och utrustning jag visade i min film för att stjäla bilar. Det har vid ett antal tillfällen gripits ligor som haft den typen av prylar på sig. Det finns en fransk dokumentär där ett filmteam följer med en liga som jobbar på detta sättet. Hur tror du att tillvägagångssättet gick till innan keyless existerade? Det är ju inte direkt så att bilstölderna ökat i samma takt som keyless blivit vanligare, eller du kanske kan visa på motsatsen?
Vart skrev jag att det inte var mer tekniskt avancerat? Jag skrev att det inte var speciellt mycket mer avancerat att stjäla en bil utan keyless. Då syftar jag på hur enkelt det är. Utrustningen för att stjäla en bil på det sättet jag syftar på kostar inte heller speciellt mycket pengar. Varesig du använder dig av utrustning för keyless eller för det andra sättet så är det ENKELT att stjäla bilen.
Absolut man kan skydda sig mot vissa risker. Det enklaste är att använda bilnyckeln för att låsa bilen. Eller åka tåg/buss och sälja bilen.
andersuw skrev:Jag har arbetslivserfarenhet i ämnet och därigenom vet jag att det helt enkelt att det vanligaste sättet att göra inbrott i bilen är att knacka en ruta eller bryta låset. Efteråt så är störningsutrustning vanligt som blockerar eller spelar in radiosignalen. Majoriteten av bilarna har inte keyless, men de allra flesta har fjärrstyrt centrallås så det säger sig självt. Vad grundar du din bestämdhet över att så inte är fallet?KrilleW skrev:Brister i keyless utnyttjas inte i första hand för att göra inbrott i bilar, utan för att stjäla hela bilen.Jaså. Har du någon statistik som visar det som du kan hänvisa till? Och på vilket sätt gör det saken bättre?
KrilleW skrev:Är det inbrott de vill göra i bilen så går det alldeles utmärkt att störa ut radiosignalen när du försöker låsa bilen med fjärrkontrollen också.För egen del brukar jag kontrollera att bilen faktiskt låser. Det är ju inte särskilt betungande.
KrilleW skrev:Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den. Inte speciellt mycket mer avancerat än att hi-jacka keyless dessutom.Det finns mig veterligen inga belägg för att bilar i nämnvärd utsträckning faktiskt stjäls på det sättet även om det finns en person som visat att det tekniskt är möjligt just för att stimulera utvecklandet av motmedel. Och jo, det är väsentligt mer komplicerat, riskfyllt (för tjuven) och avancerat än att stjäla en keylessbil.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt
KrilleW skrev:Keyless har självklart sina brister, men jag ser inte riktigt anledningen att oroa sig över det när man kör Volvo. De personer som inriktar sig på den här typen av brottslighet vill gärna åt exklusiva bilar. Det lyckas dom ofta med varesig bilen har keyless eller inte.Menar du som de här tonårstjuvarna som inriktade sig på Prius och Mazda 3?
https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2
KrilleW skrev:Det verkliga hotet med de bilarna vi kör är inte keyless, utan snarare att man får en puffra eller kniv mot halsen där dom rånar en på bilen när man ska kliva i/ur.Att man inte kan skydda sig mot alla risker är inte ett argument mot att skydda sig mot vissa av dem.
Vad du gör "för egen del" återspeglar inte vad majoriteten gör. Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen. Kolla på filmen i den här artikeln t.ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20221751.ab
Och jo. Det finns mängder av belägg för att det används störnings/inspelningsutrustning och utrustning jag visade i min film för att stjäla bilar. Det har vid ett antal tillfällen gripits ligor som haft den typen av prylar på sig. Det finns en fransk dokumentär där ett filmteam följer med en liga som jobbar på detta sättet. Hur tror du att tillvägagångssättet gick till innan keyless existerade? Det är ju inte direkt så att bilstölderna ökat i samma takt som keyless blivit vanligare, eller du kanske kan visa på motsatsen?
Vart skrev jag att det inte var mer tekniskt avancerat? Jag skrev att det inte var speciellt mycket mer avancerat att stjäla en bil utan keyless. Då syftar jag på hur enkelt det är. Utrustningen för att stjäla en bil på det sättet jag syftar på kostar inte heller speciellt mycket pengar. Varesig du använder dig av utrustning för keyless eller för det andra sättet så är det ENKELT att stjäla bilen.
Absolut man kan skydda sig mot vissa risker. Det enklaste är att använda bilnyckeln för att låsa bilen. Eller åka tåg/buss och sälja bilen.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver