Sida 2 av 3

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: mån 25 mar 2024, 21:15
av rosefors
MartinS skrev: mån 25 mar 2024, 20:37
Så hämmaren på bilden är bak Polestar eller? Det är bak som Polestar har andra länkar eller? Fram är det ingen skillnad?
Stämmer.

Mig veterligen är det ingen skillnad på stagen fram och borde rimligen inte vara det heller. Det blir inte bättre än OEM-stag eller motsvarande (Lemförder t.ex) med kulleder.

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 06:45
av MartinS
Jag mätte den bakre hämmaren på min R-Design nu och den var något förvånande bara 21,5mm.

Man kanske skall satsa på en ny bakre och nya länka till den, från Polestaren.

Fram säger Vida att hela subframen måste ner för byte av Hämmare eller bussningar, så det lockar inte riktigt...

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 07:00
av rosefors
... om det är till nån tröst så är motorn inte vilande på subframe på P3 som den är på P2. Dvs enklare att plocka ner.

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 07:05
av MartinS
Tack, det var en liten tröst faktiskt, men det lär ju kräva demontering av länkarmar antar jag och därmed troligen hjuliställning, lite bökigare. Skall bli spännande att mäta krängaren fram, enliga har Polestar 23mm.

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 10:21
av MartinS
Nu har jag fått bekräftat att Polestar och R-Design har samma krängninshämmare och bussning/länkar fram.

Bak skiljer det som sagt i diameter mellan R-Design och Polestar, men även utformningen alltså hur den är vinklad skiljer. Bak skiljer det också som sagt avseende länkarna och även bussningarna är annorlunda.

Det blir nog en uppgradering bak medan jag låter det vara i fram.

Skall bli spännande om det blir någon märkbar skillnad utöver placeboeffekten :)

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 20:16
av rosefors
Kanon! Härligt, då vet vi hur det ligger till med dimensionerna.

Ang demontering av länkarmarna så ska det inte påverka hjulinställningen. Det är min bestämda uppfattning. Oavsett går det inte att justera (vad jag vet) camber på P3, vilket till viss del går på P2 (V70n) vilket innebär att det kan finnas en poäng att kontrollera hjulinställning på P2 men egentligen inte på P3. Att lägga en ICA-kasse med tre PET-flaskor i bilen kommer ge större utslag.

Lärde mig dock för inte så längesen att kontroll av hjulvinklar på Bilia bara kostar en hundring. Så why not.

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 20:24
av MartinS
Bytte till sommardäck idag och kikade runt lite kring de inre fästena fram och jag förstår inte riktigt varför man skall släppa på subframen, visst det blir mer plats, men det borde gå utan också tycker jag. Men jag låter det nog va för nu, kanske nya bussningar i framtiden:)

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 20:44
av rosefors
Jag har rivit i dom här grejerna på V70, inte samma subframe men samma plattform så geometrierna är nog ganska lika.

Om jag minns rätt behöver man som du säger släppa ner den en bit men behöver inte släppa på den helt, för att kunna lirka ut krängaren. Dock längesen jag gjorde det så du får krypa ner under bilen en helg i vårsolen.

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 20:49
av MartinS
Vida säger att man skall släppa ner den lite i bakkant för att byta fästena, men för att byta krängare måste den plockas ner helt. Nåja, den som lever får kanske se :)

Re: Tjockare krängningshämmare V60

Postat: tis 26 mar 2024, 20:56
av rosefors
Möjligt. Jag minns ej. Har för mig bussingarna var riktigt jävliga att få av, och det var med krängaren på backen så hur man ska göra det på plats..well..