Sida 2 av 6

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 15:27
av MartinS
rosefors skrev:Enrörs är det väl ändå inte. Bara nackdel på en OEM-dämpare.

R-design är hårdare och sannolikt kortare.
Vad jag har förstått är det enrörs på V60 R-Design, då de reagerar snabbare än en tvårörs.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 15:32
av MartinS
rosefors skrev:
KalleJ skrev: lör 23 mar 2024, 12:36 Ähh Bilstein B4 funkar med. Är originalen slitna är det stor förbättring oavsett.
Exakt. Nästan vadsomhelst av välkänt fabrikat är bättre än gamla slitna stötdämpare.
Om den begagnade man har är dålig, så varför nöja sig med något som blir bättre när man kan sätta på något som gör att det blir bra? Om man ändå gör sig omaket att byta avseende både arbetsinsats och kostnad?

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 17:10
av KalleJ
MarcusJ skrev:Bilstein B4 ska (enligt Bilstein) motsvara nya standarddämpare, och B6 ska motsvara nya sportdämpare men inte stenhårda och obekväma. B8 är riktigt hårda och korta dämpare för bana.
Givetvis finns det individer som tycker att B6 är alldeles för hård, och det finns de som tycker annorlunda. Precis som att en del tycker att R-Design är hårt och stötigt. Det är ju ganska individuellt.

https://workshop.bilstein.com/en/shock- ... -b4-b6-b8/
Äre så verkligen?? Tror de hamnar mer mitt imellan standard och sport för att passa båda.
Brukar sägas att de är 10% hårdare än standard och passade jävligt bra på Saab 9-5 aero med orginalfjädrar.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 17:14
av rosefors
MartinS skrev: lör 23 mar 2024, 15:27
rosefors skrev:Enrörs är det väl ändå inte. Bara nackdel på en OEM-dämpare.

R-design är hårdare och sannolikt kortare.
Vad jag har förstått är det enrörs på V60 R-Design, då de reagerar snabbare än en tvårörs.
Skillnaden mellan en enrörs och en tvårörsdämpare består i hur dämparoljan är separerad från gasen. I en tvårörs är det gravitationen. I en enrörs är det ett membran eller en flytande kolv. I det senare fallet innebär det att dämparen har ett mycket högre gastryck, som också är dess nackdel i form av kortare livslängd. Problemet är ju att så fort tätningen av någon anledning inte är OK så slutar dämparen att funka, till skillnad mot tvårörs som när den läcker olja fortfarande funkar sålänge det finns tillräckligt med olja kvar. Det är också därför enrörsdämpare har ett serviceintervall och varför man nästan alltid ser tvårörsdämpare som standard.

Fördelen med enrörs är att dom kan orienteras hursomhelst. Det går inte med tvårörs. En annan anledning är att dämparen har mindre benägenhet att kavitera/skumma med krävs bra skumpig väg för att det ska va ett problem, så gott som ett ickeproblem på en gatbil.

Valet av enrörsdämpare har att göra med särksilt behov på bekostnad av en kompromiss, inte att enrörs är bättre. Att en enrörsdämpare skulle "reagera" snabbare är alltså inte sant. Man ska nog tolka den formuleringen i artikeln som säljsnack mer än en sanning. Därför även tveksam på att enrörs faktiskt sitter original på RD, men ska kolla upp detta på min egen.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 17:14
av KalleJ
Kolla lite fakta innan ni väller ut dynga tack.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 17:16
av rosefors
B6 och B8 är samma dämpare bortsett från höjden. B6 är för standardhöjd och B8 för lägre chassi. Det är det Bilstein konsekvent själva har uppgett.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 18:49
av MarcusJ
KalleJ skrev: lör 23 mar 2024, 17:14 Kolla lite fakta innan ni väller ut dynga tack.
Och vad säger Bilstein om B4-dämparna då?
Inte för R-Design de heller?

Ursäkta all dynga...

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 19:11
av KalleJ
Du är förlåten :P

https://web1.carparts-cat.com/default.a ... 4=4&12=130

Hurvida B6 och B8 passar ändå är ju frågan dok. Bakre B6 dämparna är ju lika långa som B4.
Om någon tar fram art.nr på Volvo r-design dämparna så kan vi leta fram mer info.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 20:00
av Lobocut
Osäker på hur det är till V60, men till XC60 med R-design är det ingen skillnad på stötdämparna. Det är endast skillnad på fjädrarna.

Enklaste är att bara ringa valfri Volvohandlare, och prata med reservdelar. Dom ser ju direkt om det är någon skillnad, och om det finns olika varianter.

Re: Skillnad på stötdämpare till R-Design och icke R-Design

Postat: lör 23 mar 2024, 20:30
av rosefors
Jag har en S60 RD 2015 och där säger en skarp VIDA att den har variant code 91 på dämparna bak.

Det borde isåfall vara det här artikelnumret. Men jag vettitusan om det skiljer sig mot en vanlig S60.
Screenshot_20240323_202840.jpg
Screenshot_20240323_202840.jpg (166.32 KiB) Visad 580 gånger