Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1234847
Mccartney skrev:Vilka motorer är det man kan starta med fjärrstart? Jag hade det på min v60 T6 awd men går det även på en D4 awd?
Alla VEA motorer med Automatlåda har fjärrstart.
Gäller då XC60/V60/V70 men inte V40.
Den 5cyl AWD D4 har inte fjärrstart.
av grålle1
#1235127
intruder1400 skrev:Byte XC60 D4 AWD MY14 mot en V60 D4 MY18 typ samma utrustning
Bomba på med negativt o positiva !
Har inte hittat något bra själv med mitt byte mer en att jag hade ett krav på fjärrstart av motorn pga våran skriker ibland (låg batteri nivå)
Har ingen laddnings plats o bära upp batteriet till tredje våningen ger mig inget !
Har jag tittat rätt så blir allt billigare ; Försäkring skatt
O nä nya modeller hatar jag med alla barnsjukdomar dom dras med
D3an var för trött o D4an har ju inte direkt fått beröm pga ryckningar !
Tur de kommer vara frun som kör den :D :D :D
Personligen tycker jag knappt det går att jämföra dessa två bilar.. de är så olika! Visst, de ser ganska likadana ut vid en snabb blick, både exteriört och interiört.... men sen.
Jag älskar XC60'n och att sitta högt, både körställning och uppsikt, men V60'n är ju såklart roligare väghållning i när det börjar svänga.
XC60'n tar sig fram där jag inte skulle drömma om att köra V60'n (både pga markhöjd och AWD).
Och gällande AWD (som jag tidigare sagt att det inte är så viktigt för mig egentligen så har det svängt och blivit nästan skall-krav för mig), även i en D3 tycker jag det blir både uppenbart och jobbigt irriterande hur mycket torque-steer som uppstår och hur mycket framdäcken slirar (och därmed slits) trots att det inte är särskilt halt... märks extra på dubbdäck, men även annars.
Annars är ju D4 VEA helt klart lite piggare och 8-stegs lådan absolut snäppet mjukare och trevligare än gamla D4 AWD Aut.
XC60 känns mycket rymligare både i kupén och bagaget tycker jag.
Ekonomin är såklart bättre i V60, lägre vikt och luftmotstånd samt i det här fallet VEA FWD vs AWD skiljer väl ca 1-1,5dl/mil skulle jag säga (med min körstil). I V60 saknar jag dessutom panoramatak och elbaklucka (vet ju iofs inte om du har det idag!?)!

Jag har haft V60 (T3) och kör mycket V60 (och V60CC) (D2 D3 D4, man/aut, fwd/awd i tjänsten men jag äger en XC60..... och JAG skulle absolut inte byta bort min XC60 till en V60 i dagsläget... och jag skulle ha ännu svårare att få frun att gå med på det bytet, hon älskar att sitta högt och rymligheten (som hon tycker) i XC60'n......

...det var mina negativa/positiva, lycka till... :-)-)

Och i slutändan, efter ett tag.. så vänjer man ju sig och lär sig trivas med det man har.... eller så byter man igen :lol:
av Mccartney
#1235146
grålle1 skrev:
intruder1400 skrev:Byte XC60 D4 AWD MY14 mot en V60 D4 MY18 typ samma utrustning
Bomba på med negativt o positiva !
Har inte hittat något bra själv med mitt byte mer en att jag hade ett krav på fjärrstart av motorn pga våran skriker ibland (låg batteri nivå)
Har ingen laddnings plats o bära upp batteriet till tredje våningen ger mig inget !
Har jag tittat rätt så blir allt billigare ; Försäkring skatt
O nä nya modeller hatar jag med alla barnsjukdomar dom dras med
D3an var för trött o D4an har ju inte direkt fått beröm pga ryckningar !
Tur de kommer vara frun som kör den :D :D :D
Personligen tycker jag knappt det går att jämföra dessa två bilar.. de är så olika! Visst, de ser ganska likadana ut vid en snabb blick, både exteriört och interiört.... men sen.
Jag älskar XC60'n och att sitta högt, både körställning och uppsikt, men V60'n är ju såklart roligare väghållning i när det börjar svänga.
XC60'n tar sig fram där jag inte skulle drömma om att köra V60'n (både pga markhöjd och AWD).
Och gällande AWD (som jag tidigare sagt att det inte är så viktigt för mig egentligen så har det svängt och blivit nästan skall-krav för mig), även i en D3 tycker jag det blir både uppenbart och jobbigt irriterande hur mycket torque-steer som uppstår och hur mycket framdäcken slirar (och därmed slits) trots att det inte är särskilt halt... märks extra på dubbdäck, men även annars.
Annars är ju D4 VEA helt klart lite piggare och 8-stegs lådan absolut snäppet mjukare och trevligare än gamla D4 AWD Aut.
XC60 känns mycket rymligare både i kupén och bagaget tycker jag.
Ekonomin är såklart bättre i V60, lägre vikt och luftmotstånd samt i det här fallet VEA FWD vs AWD skiljer väl ca 1-1,5dl/mil skulle jag säga (med min körstil). I V60 saknar jag dessutom panoramatak och elbaklucka (vet ju iofs inte om du har det idag!?)!

Jag har haft V60 (T3) och kör mycket V60 (och V60CC) (D2 D3 D4, man/aut, fwd/awd i tjänsten men jag äger en XC60..... och JAG skulle absolut inte byta bort min XC60 till en V60 i dagsläget... och jag skulle ha ännu svårare att få frun att gå med på det bytet, hon älskar att sitta högt och rymligheten (som hon tycker) i XC60'n......

...det var mina negativa/positiva, lycka till... :-)-)

Och i slutändan, efter ett tag.. så vänjer man ju sig och lär sig trivas med det man har.... eller så byter man igen :lol:
Vad tycker du om V60CC kontra v60 och xc60?
av intruder1400
#1235203
Bra samman fattat Grålle ! Räknar att V60 kommer vara bra mycke billigare men med fjärrstart vart de begränsat !
SUV utan AWD ! Nä aldrig
Jo titta även på V60cc men tycker personlign den är så jävla ful rent ut sagt med det svarta kluddet ! Ser billigt o på klistrat ut !
V600cc ska vara något tystare i cupen men den vi prova var en D3 som bara var trött o bullrig
av grålle1
#1235235
Mccartney skrev:
grålle1 skrev:......... eller så byter man igen :lol:
Vad tycker du om V60CC kontra v60 och xc60?
Jag tycker CC är snygg och såklart lite mer praktisk med sin markfrigång, men väl i så är det för mig exakt samma känsla som i V60.... d.v.s. jag saknar känslan av att sitta lite högre... så för mig känns den rakt av som en V60 (men det är nog för att jag gillar XC60 och därmed känner jag inte höjdskillnaden i CC gentemot vanliga V60). Hade jag inte varit så van (och nöjd) med min XC60 hade jag nog föredragit CC före vanliga. Ljudmässigt upplever jag ingen större skillnad mellan någon av de tre, något tystare i min XC60, men då har jag akustikrutor vilket de V60 (och CC) jag kör inte har.... det som är mest avgörande för samtliga är vilka däck som sitter på (inte nödvändigtvis vilken dimension, utan vilken sort/märke).

En stor faktor är ju hur man kör tror jag, kör man mer aktivt än jag så trivs man nog körmässigt bättre i V60 eller CC, för där är väl XC60's akilleshäl, att den är lite "studsig" och framförallt lite krängig om man pressar i kurvorna... igen, mina personliga känslor och ingen vetenskaplig sanning.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]