- ons 21 feb 2018, 23:19
#1234146
Hej! Jag har under cirka två veckors tid noterat ett tjutande ljud vid kallstart som jag först trodde var orsakat av generatorn.
I lördags fick jag dock veta att det var vattenpumpen... :roll: :roll:
Som tur var hände det 100 meter hemifrån. Jag ska bespara er hela händelseförloppet, men pumpen är iallafall tvärslut.
Kylvätska rinner ut plus att remhjulet glappade/vickade minst 5mm.
Bilen är som sagt en T3 (numera Polestarad till T4) -12. Alltså 1.6 litersmotorn. Fullservad på Volvo och 9000 mil.
Är det inte lite väl tidigt för en vattenpump att tacka för sig? Fick inget bra svar på detta när jag frågade min servicetekniker.
Är det ett känt problem? Är det såpass tidigt för ett haveri att jag kan börja göra anspråk på good-will? Om inte på hela kalaset så iallafall delvis.
Hur är tankarna här?
Mvh Svante
I lördags fick jag dock veta att det var vattenpumpen... :roll: :roll:
Som tur var hände det 100 meter hemifrån. Jag ska bespara er hela händelseförloppet, men pumpen är iallafall tvärslut.
Kylvätska rinner ut plus att remhjulet glappade/vickade minst 5mm.
Bilen är som sagt en T3 (numera Polestarad till T4) -12. Alltså 1.6 litersmotorn. Fullservad på Volvo och 9000 mil.
Är det inte lite väl tidigt för en vattenpump att tacka för sig? Fick inget bra svar på detta när jag frågade min servicetekniker.
Är det ett känt problem? Är det såpass tidigt för ett haveri att jag kan börja göra anspråk på good-will? Om inte på hela kalaset så iallafall delvis.
Hur är tankarna här?
Mvh Svante