Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvanteSaville
#1234146
Hej! Jag har under cirka två veckors tid noterat ett tjutande ljud vid kallstart som jag först trodde var orsakat av generatorn.
I lördags fick jag dock veta att det var vattenpumpen... :roll: :roll:
Som tur var hände det 100 meter hemifrån. Jag ska bespara er hela händelseförloppet, men pumpen är iallafall tvärslut.
Kylvätska rinner ut plus att remhjulet glappade/vickade minst 5mm.
Bilen är som sagt en T3 (numera Polestarad till T4) -12. Alltså 1.6 litersmotorn. Fullservad på Volvo och 9000 mil.
Är det inte lite väl tidigt för en vattenpump att tacka för sig? Fick inget bra svar på detta när jag frågade min servicetekniker.
Är det ett känt problem? Är det såpass tidigt för ett haveri att jag kan börja göra anspråk på good-will? Om inte på hela kalaset så iallafall delvis.

Hur är tankarna här?

Mvh Svante
Användarvisningsbild
av Derank
#1234166
Du har nog bara haft otur. Tror inte du kan åberopa goodwill efter 5år. Och hade det varit ett känt problem med förlängd garanti hade teknikern sett det i hans system.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234168
En jobbarkompis har samma motor t3 med polestar som även den fick havererad vattenpump.
Bilias begagnatgaranti hade löpt ut sen ett par dagar men detta åtgärdades och även kamremmen byttes ifall den blivit skadad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1234205
Tjejens T4F har rullat över 20 nu, så även svärmors T3. Tror inte det är vanligt, men visst, 2 på forumet är förstås mer än en tillfällighet. Själv har jag aldrig hört det förr blir lite halvsugen på att byta dock...
#1234260
Hmm, jag som nästan hoppades på att det skulle vara vanligt.
Att den är Polestar-optimerad var egentligen onödigt av mig att nämna för isåfall skulle T4 varit överrepresenterade.
En annan sak jag noterat är att i princip alla S60 bensin som annonseras, i allmänhet har gått väldigt lite. Även äldre bilar 2011-2013 har sällan gått över 10000 mil.

4400:- skulle det iallafall kosta, inklusive ny multirem.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1234286
Inte så fasligt dyrt ändå.
Har du googlat fenomenet ? Har för mig jag hittade nåt att just my 2012 råkar ut för detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Provocative77
#1234619
SvanteSaville skrev:Hmm, jag som nästan hoppades på att det skulle vara vanligt.
Att den är Polestar-optimerad var egentligen onödigt av mig att nämna för isåfall skulle T4 varit överrepresenterade.
En annan sak jag noterat är att i princip alla S60 bensin som annonseras, i allmänhet har gått väldigt lite. Även äldre bilar 2011-2013 har sällan gått över 10000 mil.

4400:- skulle det iallafall kosta, inklusive ny multirem.
Har du kollat vad det kostar med ny kamrem?
Nu vet jag inte hur lösningen ser ut på dessa bilar. Men på P2:orna var arbetet med både kamrem o vattenpump i stort sett samma jobb. Därför var Volvo emot att man bytte samma samtidigt medan "experterna" ansåg att man bytte båda när man ändå var där o rotade.
Själva remsatsen brukar vara en spottstyver jämfört med arbetet

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]