Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233390
Hej!
Har haft problem med att drivenheterna (elmotorerna) som lyfter upp backluckan fryser och jäklas under vinterhalvåret och förra helgen lyckades jag med konststycket att köra av den högra (stressad och fick psykbryt när backluckejäveln frusit fast för 700 gången, så hjälpte den väl på traven lite för mycket :) ). Började kolla på bildelsbasen och insåg snabbt att det fanns en uppsjö av dessa drivenehter till 2015- och nyare men inga till 2012-14.
Ser ut som att designen ändrats på dem kring 2015.
Vet någon av er om det går att använda drivenheter från dom nyare bilarna? Tänkte byta båda när jag ändå håller på.
Tack på Förhand
/robin
#1233409
Lyfter den på båda sidorna på en MY12? Fick för mig det om vid MY14 när den blev snabbare också men jag minns väl fel.

Läste någonstans om att det var olika moduler på tidiga och sena med dubbla lyftare men jag minns inte när brytgränsen gick? Jag har för mig att som nya finns bara de senare så om man åker in till volvo med en trasig behöver man byta båda och samtidigt få ny mjukvara så bilen anpassar sig till den senaste versionen av modulerna.

Men jag kan minnas fel. Borde finns någon tråd här på jagrullar om detta.
#1233790
MartinS skrev:Lyfter den på båda sidorna på en MY12? Fick för mig det om vid MY14 när den blev snabbare också men jag minns väl fel.

Läste någonstans om att det var olika moduler på tidiga och sena med dubbla lyftare men jag minns inte när brytgränsen gick? Jag har för mig att som nya finns bara de senare så om man åker in till volvo med en trasig behöver man byta båda och samtidigt få ny mjukvara så bilen anpassar sig till den senaste versionen av modulerna.

Men jag kan minnas fel. Borde finns någon tråd här på jagrullar om detta.
Ja den lyfter på båda sidor, så det ska gå alltså!
sundlof81 skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=137332

Hade samma problem, kolla länken så får du svar vilket art nr du ska ha. Sen måste du ladda ny programvara hos Volvo.
Tusen tack!

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]