Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drugglas
#1217680
Hej! När jag är ute och kör så kommer det plötsligt upp ett felmeddelande ”DSTC tillfälligt avstängd” men felmeddelandet dyker bara upp blixtsnabbt och försvinner lika fort plus att all belysning blinkar till även lyktorna där fram i samband med felmeddelandet..

Hade detta problem plus en dålig generator så misstänkte att detta hängde ihop. MEn nu har jag bytt generator på bilen och det funkade bra 1,5 dag men nu börjar detta meddelande dyka upp igen!! Såg även att det dök upp ett nytt felmeddelande som sa att Parkeringshjälp behöver service men den koden dök endast upp 1 gång av totalt 5 spontana blinkningar..

Vad kan detta vara? Någon med erfarenhet av detta?
av Daniel73
#1217689
Hur mår batteriet?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1217730
Har generatorn kärvat kan batteriet behöva en långkörning eller varför inte ännu hellre behöva laddas

Skriv gärna vad det är för motor i kärran.

Förefaller som att du har en D4, då kanske dessutom flitigt användande av värmaren, tiduret och korta körsträckor i kombination av att batteriet dessutom inte laddats sugit slut på batteriet. Testa alltså att ladda det om möjligt på valfritt sätt
av drugglas
#1217760
Det är en d4, använder inte värmaren särskilt ofta men det blir oftast korta körsträckor till och från jobbet, ska testa ladda upp batteriet själv så det var ett bra tips!
av drugglas
#1218515
En bilkunnig kompis fick mäta batteriet som visade bra värden och jag körde utan problem i ca 3-4 dagar så nu dök meddelandet upp 4 ggr på en 5-minuters färd till jobbet.

När jag sedan parkerat bilen så såg jag att stod lite snett så startade bilen igen men då blinkade allt bara till och den gick inte att starta på ett par försök och efter det kom det upp en kort stund ett felmeddelande om typ ”servicelås avstängt” eller något liknande om servicelåset.

Måste vara batteriet som spökar eller vad tror ni?
av Daniel73
#1218523
Med största sannolikhet är ditt batteri slut.

Kika på Biltemas AGM, så stort du får plats
Med.
av drugglas
#1218629
Kollade extra noga nu på batteriet och såg att kablaget var lite glapp till ena polen på batteri så har dragit åt den nu så förhoppningsvis fungerar den som den ska nu!

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!