Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1214041
grålle1 skrev:
Lövet skrev:När nya Bonus Malus reglerna kommer (vilket de gör i en eller annan form) så kommer nog alla som "måste" ha AWD helt plötsligt vara helt nöjda med FWD eftersom AWD varianterna kommer kosta 4-5 tusen kronor mer om året. För de som verkligen behöver är det bara att slanta upp men de som egentligen inte behöver kommer aldrig betala de pengarna. Nu när det skiljer ett par hundralappar eller en enstaka tusing är det en annan sak.
Fast skiljer det bara 4-5 tusen kronor per år så är det ju fortfarande i princip försumbart jämfört med värdeminskningen..
Personligen anser jag att de flesta klarar sig alldeles utmärkt med FWD, jag har själv gjort det i nästan alla mina tidigare bilar och tycker fortfarande likadant.... meeeen, varje gång jag kör FWD nu så inser jag hur mycket jag uppskattar AWD, helt annat beteende med torque-steer och förmågan att få kraften i backen... och för mig är det stor risk/chans att jag vill ha det på nästa bil också... och på en bil för 4-500 000kr så syns knappt 4-5000kr/år i kalkylen. Men förhoppningsvis slipper man välja i framtiden, med en elmotor på varje hjul till exempel :wink:
Exakt min poäng. De som verkligen vill ha det kommet det fortfarande vara värt det för. Men idag är det många leasingbilar som säljs med AWD till personer som kan tänkas sig att ta en extra kostnad på 5 tusenlappar på en treårsperiod men om det istället blir 20 tusen är det stor skillnad. (Nu räknar jag in både skatt och extra värdeminskning).
av Lövet
#1214057
least skrev:Extra värdeminskning på grund av AWD? Det lät skumt.
Precis som skrivs ovan. Allt som inte har 100% restvärde är en extra kostnad. AWD har BRA andrahandsvärde, men det ligger i storleksordningen samma som bilen dvs nånstans runt 55% efter tre år. Om AWDn kostar 20k extra så har du 9 tusen extra att betala under en treårsperiod.
av grålle1
#1214117
Så på en 400kkr-bil blir det 5250kr per månad istf 5000kr per månad i värdeminskning.... för mig är det iaf försumbart i sammanhanget...
Men visst, skall man dämpa värdeminskningen (i kronor, inte procent) så väljer man bort AWD, och tar en minsta motor kinetik utan extra allt :wink:
av mikebike
#1214237
grålle1 skrev:Så på en 400kkr-bil blir det 5250kr per månad istf 5000kr per månad i värdeminskning.... för mig är det iaf försumbart i sammanhanget...
Men visst, skall man dämpa värdeminskningen (i kronor, inte procent) så väljer man bort AWD, och tar en minsta motor kinetik utan extra allt :wink:
Raka motsatsen till min bil alltså. 8)

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]