Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Westerberg71
#1181810
Sugen på nya fälgar och däck till min V60 D5 R-design Vibrant Copper
Har dock ingen som helst kunskap om fälgar.

Har tittat lite på en fälg som heter AEZ Straight dark 8,5 x 20 ET 45 som jag tror blir snygg till min bil.
Frågan är om jag får på dom om jag väljer ett däck som är 245/35ZR20 Dunlop Sport Maxx Race?

Kanske finns bättre däck att välja, tipsa gärna.
av Lövet
#1181823
Du måste se till att rullomkretsen inte överstigs, räkna exempelvis på http://www.rullomkrets.se/

En seriös däcksfirma hjälper dig med detta. Om du kan 0 om däck/fälg skulle jag inte rekommendera att handla på Internet. Kan bli en massa krångel om du gör fel och måste skicka tillbaka. Returfrakt på en pall med däck är DYRT.

edit: Däcken du föreslår ökar rullomkretsen med 4% jmf med 245/40-18 som jag kört på själv, vilket ligger inom laglig marginal men om jag minns rätt är ET55 (sk inpressning) på originalhjulen vilket gör att dina fälgar och däck kommer hamna en hel centimeter närmare skärmkanten. Jag vågar i alla fall inte lova att det skulle passa utan att testa först.
av Corfixen
#1181899
Jag kör med 20x8,5" ET45 och 245/30-20 på min S60 2015. Borde gå att jämföra med V60. Däcken är Dunlop Sport Maxx GT (ej Race).

Ska du inte sänka bilen mer än original så funkar nog 245. Jag har sänkt min rätt mycket med coilovers och körde sönder mina bakre innerskärmar ganska omgående. Annars är ju 235/30-20 ett alternativ som funkar till 8,5" bred fälg och hade nog passat mig själv lite bättre än 245. Skulle ej rekommendera 35 i profil på 20", för min egen del skulle det innebära en skillnad i rullomkrets på över 5% och det är troligt att det blir samma för dig då också.

Ang. Dunlop Sport Maxx så är jag riktigt nöjd. Tysta och väldigt bra köregenskaper i både torrt som vått. Dock är dom ju väldigt mjuka i och med att dom är så tysta och slits därefter också.
av Rudolfs
#1182007
Om du kollar på OCL brorssons hemsida så kan du se fälgen på bilen med rekomendation på däck och dimension.
av Daniel73
#1182137
Glöm inte att kontrollera vilket lägsta lastindex du ska ha till din bil.
Kan ställa till det en del.
För lågt index kan orsaka däckhaveri utan förvarning.
av Westerberg71
#1182761
Vad är riskerna med för lågt belastningsindex?
När jag tittar på däck verkar det svårt att få högre än 91, min bil ska ha lägst 93.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1182769
Westerberg71 skrev:Vad är riskerna med för lågt belastningsindex?
När jag tittar på däck verkar det svårt att få högre än 91, min bil ska ha lägst 93.
Förutom att det är olagligt? Exakt hur stor skillnad det är svårt att säga, men det borde resultera i svajighet och sämre uppförande vid manövrar. Går kanske till viss del kompenseras med högre lufttryck. Men inget att rekommendera...

EDIT: Är det fortfarande 245/35-20 som du tittar på? Finns ju i så fall en massa med lastindex 95...

.
av Daniel73
#1182782
Westerberg71 skrev:Vad är riskerna med för lågt belastningsindex?
När jag tittar på däck verkar det svårt att få högre än 91, min bil ska ha lägst 93.
Haveri i form av slitbaneseparation eller punktering utan förvarning.
Däcket kommer att gå varmt och slits även mycket snabbare.

Nu är det inte så jättestor skillnad mellan 93 och 91 så om man inte har för vana att köra speciellt fort eller lasta bilen tungt kan det gå vägen.
Om bilprovningen får för sig att kontrollera blir det en 2:a men lastindex ingår inte i dom obligatoriska kontrollerna.

Jag hade valt en dimension på min bil som klarar lastindex, men det är ju jag det.
av V602014
#1182836
Westerberg71 skrev:Vad är riskerna med för lågt belastningsindex?
När jag tittar på däck verkar det svårt att få högre än 91, min bil ska ha lägst 93.

Jag har belastningsindex 97 på min V60-2014. Var inne hos Volvo och de fick fram på datorn att jag kan gå ner till belastningsindex 92,helt ok alltså. Skiljer 100 kg mellan 92 och 97.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]