Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
#1165359
Jag åker V60CC Momentum och upplever den som väldigt tyst, relativt till andra bilar.

När jag testade bilar när jag skulle byta så testade jag en S60cc för att det var det enda 60cc som de hade inne just då och den hade 19" sommarhjul.
Jag som då åkte vanlig V60 med 16" gick från provkörningen helt häpen över hur jäkla bullrig den var!

Efter en vända till med en V60cc som gick på 17" så var det en helt annan sak, den gick mycket tystare!

Har kört en sommar på 17" Conti sommardäck och en vinter på Conti CVC6, även dessa i 17" och jag upplever den som tyst. Skall bli intressant hur jag upplever omläggningen till sommardäck inom kort.

Så till Esonesson, jag gissar, eftersom du har Summum att du då har minst 18" och efter mina upplevelser med 19" så tror jag att en del i sanningen ligger där, alternativt om Scorpio är högljudda, men du tyckte ju även att vinterdäcken var det så...
av esonesson
#1169734
Yes, har 19". Men jag orkar inte experimentera eller köp nya däck. Vart för mycket med denna bilen så jag kommer inte ha den kvar längre än nödvändigt i alla fall. Trist såklart, men det tar nog ett tag innan det blir Volvo igen efter denna bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av CabBO
#1169737
Jag har 19" fälgar med däckbredd 235 och visst låter dom lite mer än mina friktionsdäck jag kör vintertid. Det stora problemet jag ser det är underlaget man kör på. Det finns asfalt och så finns det asfalt. Samma namn men helt annorlunda varandra på våra vägar där det ibland är grovt och ibland finare. När trafiken tillåter det kör jag ofta på vänster sida på motorvägen där det ofta är bättre asfalt och låter mindre. Som sagt så är det också skillnad på nylagd och gammal sliten asfalt.
av Andake84
#1169810
Körde innan med 215/50-17 på min V60 och nu har jag 235/40-19. Tycker att ljudnivån är detsamma som när jag körde med 17". Med andra ord så helt okej ljudnivå oavsett hastighet.
av erkspeed
#1207155
Löfgren skrev:Hej
Jag har också problem med resonansljud/oljud.
Jag har sedan sept 2016 en ny V60 Cross Country, D3 automat, 2017 med 2015/65/16" Pirelli Zero Ice odubbade vinterdäck nu.
Här hemma upplever jag kraftig resonansljud mellan 60 -120 km/tim på svenska vägar och motorvägar. Det är inte vägljudet i sig utan vägljudet verkar skapa ett resonansljud i någon balk/skärm eller motsv från framdelen av bilen. Resonansljudet är sjungande och frekvensen är exakt densamma oavsett hastighet.

Jag har kört ner/hem till Italien på skidsemester förra veckan och på de tyska motorvägarna ( som är av betong de flesta) spann bilen nästan helt tyst och utan resonansljudet. Det var en fröjd att köra bilen där. Jag kunde i söndags på vägen hem köra 140-150 km/t, timme efter timme på fina torra motorvägar utan större trafik (via Berlin till Rostock).
När jag kom till Sverige och körde Trelleborg/Malmö och norrut på E6 som är stenkrossbelagd asfalt, återkom resonansljudet kraftigt igen.

Det verkar som dålig ljudisolering någonstans
Har någon samma problem?
undrar
Löfgren
Jag köpte i förra veckan en v60 d4 vea aut 2014 som gått
11k och jag upplever exakt samma resonansljud som dig.
Bilen levererades med Kina dubbdäck, men jag bytte direkt ut dessa till orginal vinterhjul 16" dubb 205/60r16 continental.
Det ena vägljudet som man hör var från däcken minskade då betydligt, men det sjungande resonansljudet du beskriver som håller samma frekvens är kvar.
Jag är ganska lång och sitter "bekvämt", lågt och ganska mkt tillbaka lutad. Lutar jag mej fram som en kort förare troligen sitter, blir ljudet svagare. Jag kan därför tänka mig att en kort förare som sitter ganska upprätt inte upplever ljudet på samma sätt.
Jag hör ljudet enda ner i 30 kmh. Men det är absolut starkast runt 70-90.
av Geoham
#1207177
Jag kör en xc60 classic på motorväg hela tiden och upplever den som mycket tyst. Bör inte vara stor skillnad mellan v60 cc och xc60 tycker jag. Har ni som upplever mycket ljud akustikrutor?
av LillMyran
#1207217
Geoham skrev:Jag kör en xc60 classic på motorväg hela tiden och upplever den som mycket tyst. Bör inte vara stor skillnad mellan v60 cc och xc60 tycker jag. Har ni som upplever mycket ljud akustikrutor?
Jag tror att den högre profilen på däcken på båda v60cc och xc60:n gör sitt till för att de ska bli tystare än en vanlig v60.

Kan bjuda på en uppdatering efter att två nya vinterdäck kommit på och en efterföljande fyrhjulsinställning. Nu upplever jag bilen tystare, om än inte jättetyst. Sommardäcken fram var ganska snedslitna på insidan. Tror att denna felaktiga hjulinställning kan ha bidragit till extra buller. De två däcken jag bytte ut var också ganska dåliga, säkert också en bidragande orsak.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1207220
erkspeed skrev:
Löfgren skrev:Hej
Jag har också problem med resonansljud/oljud.
Jag har sedan sept 2016 en ny V60 Cross Country, D3 automat, 2017 med 2015/65/16" Pirelli Zero Ice odubbade vinterdäck nu.
Här hemma upplever jag kraftig resonansljud mellan 60 -120 km/tim på svenska vägar och motorvägar. Det är inte vägljudet i sig utan vägljudet verkar skapa ett resonansljud i någon balk/skärm eller motsv från framdelen av bilen. Resonansljudet är sjungande och frekvensen är exakt densamma oavsett hastighet.

Jag har kört ner/hem till Italien på skidsemester förra veckan och på de tyska motorvägarna ( som är av betong de flesta) spann bilen nästan helt tyst och utan resonansljudet. Det var en fröjd att köra bilen där. Jag kunde i söndags på vägen hem köra 140-150 km/t, timme efter timme på fina torra motorvägar utan större trafik (via Berlin till Rostock).
När jag kom till Sverige och körde Trelleborg/Malmö och norrut på E6 som är stenkrossbelagd asfalt, återkom resonansljudet kraftigt igen.

Det verkar som dålig ljudisolering någonstans
Har någon samma problem?
undrar
Löfgren
Jag köpte i förra veckan en v60 d4 vea aut 2014 som gått
11k och jag upplever exakt samma resonansljud som dig.
Bilen levererades med Kina dubbdäck, men jag bytte direkt ut dessa till orginal vinterhjul 16" dubb 205/60r16 continental.
Det ena vägljudet som man hör var från däcken minskade då betydligt, men det sjungande resonansljudet du beskriver som håller samma frekvens är kvar.
Jag är ganska lång och sitter "bekvämt", lågt och ganska mkt tillbaka lutad. Lutar jag mej fram som en kort förare troligen sitter, blir ljudet svagare. Jag kan därför tänka mig att en kort förare som sitter ganska upprätt inte upplever ljudet på samma sätt.
Jag hör ljudet enda ner i 30 kmh. Men det är absolut starkast runt 70-90.
Då är vi ganska lika. Onödigt lång förare, conti ic2 215/50-17 och v60 t5 -15.
Jag hade lite resonansljud innan däcken var tillkörda (ett par hundra mil, 3-500 kanske)
Så det kan vara det. Det kan även vara hjullagerljud (fram), är det mycket sjungande kan jag tänka mej att det är anledningen. Nog för att det inte är väldigt vanligt...
av erkspeed
#1207328
Jag är ganska säker på att hjullager inte är inblandat, frekvensen på ljudet borde då ha förändrats med hastigheten, samt ändrat i styrka när man svänger kraftigt. Haft bilar tidigare däck hjullager gått och det har betett sig annorlunda.

Med tanke på hur jag sitter, så känns det som att resonansljudet kommer från pedalstället, som så att säga har fri väg rakt mot min huvudposition.

Funderar på att montera på sommardäcken, bara för att testa om ljudet avtar då.

Vill mest bli säker på att det är däckljud som skapar resonansen och inte något lager i låda eller liknande som för oväsen.

Springer jag på en likadan bil hemmavid i kvarteret ska jag lägga på charmen försöka låna den snabbt och provköra för att jämföra. Borde ju inte vara omöjligt, vara och varannan bil man möter är ju en v60..
Användarvisningsbild
av snowi
#1207661
Har både en V60 My15 samt en XC60 Classic My17.

V60:in med 16" odubbade Nokian vinterdäck , väldigt bullrig jämfört med XC60 (17" Continental odubbat)

V60:in har ju trots allt sämre ljudisolerat i bla dörrar, bagage mm, sen så är ju växellådorna helt olika, åtminstone för oss som har D4.

Men givetvis, för den som inte är snål så är det kvalitetsdäck som gäller samt underhåll utav bilen
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]