Ljud hackar med BT-uppspelning

Volvo S60N, V60 samt XC60 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ljud hackar med BT-uppspelning

Inläggav KrilleW tor 20 apr 2017, 19:09

Sjukt irriterande när jag streamar musik i bilen via Bluetooth. Det hackar mellan varven ungefär som en gammal cd-spelare gjorde då man körde över broskarvar. Har prövat olika telefoner men samma sak ändå.

Bilen är nedanstående.

Någon annan? Eller någon som har en lösning på problemet vore ännu bättre.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver
KrilleW
Mekaniker Wannabe

Re: Ljud hackar med BT-uppspelning

Inläggav Ilduce77 tor 20 apr 2017, 21:03

KrilleW skrev:Sjukt irriterande när jag streamar musik i bilen via Bluetooth. Det hackar mellan varven ungefär som en gammal cd-spelare gjorde då man körde över broskarvar. Har prövat olika telefoner men samma sak ändå.

Bilen är nedanstående.

Någon annan? Eller någon som har en lösning på problemet vore ännu bättre.

Har du testat att få stereon uppdaterad?

Min hackade innan efter ca 30 min streaming..
Ilduce77
Uppkörning

Inläggav SagaPer tor 20 apr 2017, 21:05

Har du testet med ulike mobiltelefoner for å verifisere om problemet ligger i bilen eller i telefonen?
XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk

Tidligere biler:
XC70 D5 Summum 2009 Caper green
V70 D5 Summum - 2007 svart
V70R AWD - 1999 sølv metallic
850 stv - 1996 grønn
Användarvisningsbild
SagaPer
Däckkrängare

Inläggav DaltonSleeper tor 20 apr 2017, 21:18

De flesta Androidtelefoner har problemet (Flesta Apple och ett fåtal Sony fungerar helt felfritt), verkar som telefonerna går ner i för djupt viloläge för att orka strömma i högre kvalitet. Kom efter KitKat 4.4 om jag minns rätt. Brukar hjälpa att stänga av andra appar, döda nätverk och gps, roota och sätta vissa bt flaggor, låsa frekvensen på processorn eller köra med någon screen-on app för att undvika viloläget.

Har testat i princip allt på min Note 3, i början kunde jag inte lyssna mer än 20 min, nu kan jag lyssna i princip obegränsat med ett par hack i timman.
Användarvisningsbild
DaltonSleeper
Halkkörning

Kör: XC60 R-Design (T5, P*, 2016)

Inläggav Derank tor 20 apr 2017, 21:32

Samsung S6,S7, Galaxy A5, Galaxy Express 2, Galaxa J5, Xperia Z3, Z5 och några älldre Xperia E1 och M modeller testat på mina 2 senaste bilar med sensus/connect utan probs.
[FUCKING A DUCK WITH A SMILING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS]
Derank
Volvotok

Inläggav Ilduce77 fre 21 apr 2017, 07:17

DaltonSleeper skrev:De flesta Androidtelefoner har problemet (Flesta Apple och ett fåtal Sony fungerar helt felfritt), verkar som telefonerna går ner i för djupt viloläge för att orka strömma i högre kvalitet. Kom efter KitKat 4.4 om jag minns rätt. Brukar hjälpa att stänga av andra appar, döda nätverk och gps, roota och sätta vissa bt flaggor, låsa frekvensen på processorn eller köra med någon screen-on app för att undvika viloläget.

Har testat i princip allt på min Note 3, i början kunde jag inte lyssna mer än 20 min, nu kan jag lyssna i princip obegränsat med ett par hack i timman.

Det kan nog stämma. Jag bytte telefon i samband med att jag uppdaterade stereon..

Bytte från HTC one m8 till oneplus 3..
Ilduce77
Uppkörning

Inläggav KrilleW fre 21 apr 2017, 15:40

Samtliga telefoner jag testat med är iPhone. 6, 6S och 7 plus.

Får pröva åka till verkstaden och få en ny programvara i bilen då.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver
KrilleW
Mekaniker Wannabe

Inläggav Wolfyswe fre 21 apr 2017, 15:56

Inget hack här, men jag har 2 gånger råkat ut för att samtal via BT tappar volymen.
Har både en Android och en Iphone ansluten (privat + jobb) och ena gången var det
samtal via Android och andra gången via Iphone. Men det är alltså 2 samtal av många.

Men lite störande och jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det, troligen något som blev problem
i själva BT-överföringen. Jag hörde den som jag pratade med, men väldigt avlägset, tror dock inte
att den personen upplevde några problem.

Någon som råkat ut för liknande?
Användarvisningsbild
Wolfyswe
Uppkörning

Kör: V60 D4 aut. Summum MY17

Inläggav superpin fre 21 apr 2017, 16:03

Har hack ibland också, samt att samtal via BT ibland sänker volymen så man precis hör att någon pratar men nästan omöjligt att höra vad som sägs. Kommer och går, men ibland får jag flytta samtalet till luren. Kör mestadels en HTC 10 som inte har något problem med andra bluetoothgrejer.
superpin
Halkkörning

Kör: V60 D6 2015

Inläggav MartinS fre 21 apr 2017, 19:23

I min V40CC hackar det friskt när man streamar musik samtidigt som man är ansluten till bilens wi-fi hotspot. Volvo ÅF'en har gett upp....
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
Användarvisningsbild
MartinS
Volvonörd

Kör: XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Inläggav Ilduce77 fre 21 apr 2017, 19:34

Jag har ett annat problem på min xc60, som även min kompis har på sin.. (jag vet dock inte om jag har det kvar efter senaste uppdateringen. Ingen som klagat sedan dess..)

Det är när man pratar i telefon via bilens blåtand och sen lägger i backen. Då börjar den personen man pratar med höra sig själv som ett eko.

Det händer varje gång man gör det och min kompis har manuell och jag har automat, så det har inte med det att göra.

Jag har backkamera och det har inte han. Det skulle kanske kunna ha något att göra med att parkeringssensorerna går in, för de går ju också över stereon högtalare.

Fler som märkt det? Annars får ni ut och testa.. :)
Ilduce77
Uppkörning

Inläggav mikeman lör 22 apr 2017, 09:50

Ilduce77 skrev:Jag har ett annat problem på min xc60, som även min kompis har på sin.. (jag vet dock inte om jag har det kvar efter senaste uppdateringen. Ingen som klagat sedan dess..)

Det är när man pratar i telefon via bilens blåtand och sen lägger i backen. Då börjar den personen man pratar med höra sig själv som ett eko.

Det händer varje gång man gör det och min kompis har manuell och jag har automat, så det har inte med det att göra.

Jag har backkamera och det har inte han. Det skulle kanske kunna ha något att göra med att parkeringssensorerna går in, för de går ju också över stereon högtalare.

Fler som märkt det? Annars får ni ut och testa.. :)

Hahaha det låter nästan osannolikt! :) Jag tror att det är för att man inte ska backa och snacka samtidigt... Låter komplicerat :D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nuvarande: Volvo V60 D4 OR man -16 Bild
Tidigare: Volvo S40 2.4 aut -07 Bild
Tidigare: Audi A3 1.6 -03
Tidigare: Saab 9000 2.3 Turbo -97
Användarvisningsbild
mikeman
Däckkrängare

Kör: Volvo V60 D4 OR BE MAN MY16

Inläggav Melmac fre 28 apr 2017, 08:33

Har samma problem. Efter att jag bytte telefon från en Xperia Z2 till en Xperia XZ så blev det bättre ett teg men nu är det tillbaka igen. Tyvärr vet man ju inte om det är stereon, Android, BT-mjukvaran eller Spotify i sig som strular!

Får en känsla av att det är buffring av ljudet i telefonen innan det skickas över via BT.
Melmac
Halkkörning

Inläggav Ilduce77 fre 28 apr 2017, 10:11

Melmac skrev:Har samma problem. Efter att jag bytte telefon från en Xperia Z2 till en Xperia XZ så blev det bättre ett teg men nu är det tillbaka igen. Tyvärr vet man ju inte om det är stereon, Android, BT-mjukvaran eller Spotify i sig som strular!

Får en känsla av att det är buffring av ljudet i telefonen innan det skickas över via BT.

Ja, jag tror inte heller att det ligger i Spotify. Jag hade samma när jag lyssnade på podcast..

Buffring i telefonen eller att den, som skrevs tidigare, att den går ner i för djupt viloläge..
Ilduce77
Uppkörning

Inläggav XC90_Executive fre 28 apr 2017, 10:17

Har testat iPhone 6, 6 Plus och 7 Plus i V60 MY16 och ingen hackar det minsta.
Användarvisningsbild
XC90_Executive
Moderator
Moderator

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Nästa

Återgå till Volvo S60N (11-) V60, XC60