Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andake84
#1141076
Nyfiken på vad ni som har eller har haft dubbdäck på bilen säger om ljudnivån från däcken. Har idag dubbfria men kanske ska byta till dubb. Har inte laminerade rutor på min V60.
av Hoookan
#1141130
Hej, jag har en V60 D3 2012 aut, kör andra året på Hankook dubbdäck 205/55/16, är mycket nöjd med både greppet på is och snö och har bra ljudkomfort, jag hör endast dubben när jag bromsar in eller om jag gasar på lite för hårt så det spinner på vägen. När jag köpte bilen så var det dubbfria vinterdäck till bilen, körde en vinter, var tysta men hade inte det greppet som dubbdäcken har på is och snö.
av classeboy
#1142242
Satt nya pirelli ice zero på min v60 vid leverans dessa hörs väl inne i bilen. Har blivit lite bättre efter 200 mil dock fortfarande för högt enligt mig.

Mvh
Användarvisningsbild
av Perra83
#1142244
Va ute och gick på landsvägen (90km/h) en dag.
En XC60 med dubbdäck passerade och jäklar vad det låter om däcken!!! Bara minuten senare passerade en XC60 med dubbfria däck. Det skiljer enormt mycket i ljud den saken är klar. Förr körde ja med dubbdäck och saknar dom inte alls.
Hakka 7 var dom sista ja hade. Bra grepp var det iofs. Måste va 5-6 år sedan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1142251
Har Hakka 8 på min V60 och förra vintern hade jag ett himla "umande" vid vissa hastigheter runt 80-100. Jag blev till viss del av med det genom att sänka däcktryck ett till runt 2.8bar från 3.0..
Hade svagt sånt ljud i början av den här säsongen också men har nog inte hört det på ett tag.. Körde i 3bar i veckan också och har inte märkt nått.. Kanske är det den där första mm slitage som behövs innan det lugnar sig. :)
av III
#1142307
Har dubbade Continental på min V60, tycker det väsnas en del, speciellt på grövre asfalt men "tar" det för tycker däcken har väldigt bra grepp i halka. Märkbart tystare med sommardäck. 16" vinter och 17" sommar
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1142330
Min syster har en nästan identisk bil med mej (r-design v60 -15 utan laminerat) hon rullar på 16" conti vikingcontact odubbat, och den är nästan ljudlös. Min bil rullar på 17" conti icecontact2 och den har lite mer "brus". Dock ej den där rundgången man ofta får med vinterhjul typ hakka 7 etc
Så mina conti icecontact 2 tycker jag är tysta för att vara dubbat (speciellt med tanke på 190 dubbar)

Men det är för de flesta sällan ett dubbdäck behövs, jag hamnar då och då i riktig glashalka där vägen är som en spegel, därför åker jag dubb. Även om jag ärligt talat föredrar odubbat.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1142528
Ljudet från dubben går via chassi och hjulupphägning så det beror på hur väl isolerad torpedväggen/hjulhus är. Klart visst ljud kommer genom rutan men inte merparten.
Dieselbilar har väl bättre ljudisolering? Min V60 D5 är tystare än S60 T3 jag hade.
av Göte
#1142535
Jag har två fwd bilar och är inte lätt på foten direkt, men tycker jag kommer iväg rätt snabbt ändå, problemet är att stoppa bilen därför har jag alltid dubbat. Jag förstår inte varför folk köper awd bilar och sedan kör med dubbfritt då det motverkar varandras egenskaper.

Har man små bebisar ibilen så vill man inte chansa på dubbfritt heller, lite oväsen får man stå ute med.
av intruder1400
#1142825
Göte skrev:Jag har två fwd bilar och är inte lätt på foten direkt, men tycker jag kommer iväg rätt snabbt ändå, problemet är att stoppa bilen därför har jag alltid dubbat. Jag förstår inte varför folk köper awd bilar och sedan kör med dubbfritt då det motverkar varandras egenskaper.

Har man små bebisar ibilen så vill man inte chansa på dubbfritt heller, lite oväsen får man stå ute med.
Hm ! Hur tänkte du där ? Har inte haft is på vägen ännu o kör AWD med dubbfritt så begriper inte varför det skulle motverka !
Bebisar o dubb är alltså en garanti ? Hur gör du med dina dubbdäck om du blir påkörd ?
Men vad vet jag kör bara långtradare utan dubb

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]