Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1119480
Visst ser man trådarna men funktionen väger tyngre. Värme i munstyckena... det var kanske bra när dom satt på huven. För visst är som flyttade även på XC60? Eller fryser dom lättare när dom inte blir varma underifrån? Jag valde dom oxå.
En varm ruta är bra i flera situationer. Som nu vid kallt väder tycker jag att torkarna går både tystare och torkar bättre. Jag som inte vill repa rutan värmer rutan istället för att skrapa. Kanon när det snöslaskar. Finns inte en chans att något fryser på rutan.
Jag väljer värmeruta även på nästa beställning.
#1119504
Jag valde elframruta på min V40CC, grymt bra, även om man har värmare med voc.

Eluppvärmda munstycken vette f-n. Jag kan aldrig erinra mig att munstyckena frysit på någon bil jag haft. Jag har eluppvärmda på min XC60, men jag skulle nog inte betala extra för det.
#1119754
Elrutan är kanon.
Nu på hösten tar den snabbt bort imman och på vintern behöver man aldrig skrapa rutorna.
Kan tycka att värmaren inte smälter snö och is tillräckligt bra.
#1119801
Har elvärmd framruta och har egentligen inte använt den så många ggr men när den väl behövs är den kanon. Imman försvinner otroligt snabbt. Man ser trådarna om man vill men normalt sett märker man inte av den då man inte fokuserar blicken på det avståndet vid normal körning.
#1120018
Nja inget jag har använt på mina fordon ! 2 bilar o en lastbil
Men jag upplever dom känsligare mot stenskott pga dom alla är byta pga sprickor vilket jag inte har gjort med dom andra fordonen under min ägo !
(Elrutan)
#1120099
Eluppvärmd framruta är toppen! Ska man klaga lite så täcker ju inte värmetrådarna hela framrutan. Det som "lämnas" är ca 1 dm mellan "trådområdet"och framstolpen.

Lite offtopic men eluppvärmd ratt är också kanon som aktiveras när det är under en viss temp i kupén.
#1120516
I min ungdom tog vi kopparrör, samma dimension som bromsrör och drog dessa i en spiral runt en gummianslutning till kylaren. Kopplade sedan slangen till spolarmunstyckena via kopparröret. På så sätt hade man varmvatten på vindrutan så det aldrig frös till på vintern.
Man kunde få det varmare eller kallare beroende på hur många varv man lindade röret.

Hade det så här på en 240 en gång i stenåldern. :-)
#1120522
blundahl skrev:Nu är jag glad att jag inte valde el uppvärmdframruta efter har varit inne på Ford club sweden forum.
Läs och bilda er en egen uppfattning. http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=60886
Nej men du var mig väl en klurig rackare. 7 år gammal info från ett forum! Inget har troligtvis hänt inom bilvärlden.
Det är din förlust INTE min :lol:

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]