Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110769
Intresant! Jag hade samma skit förra året när jag åkte hem från gotland!Och med däcken Pirelli Cinturato P7 215/50 R17 Båda framdäcken gick sönder samtidigt! Fick boksering tiil volvo i visby där man konstaterade att framvagnen var sné. Fick köpa nya däck. På Volvo sen i stockholm så bjöd volvo på en framvagnsinställning.
I år sen i våras så gick ena bakdäcket sönder. På Volvo konstaterar man igen om inställning så de bjöd på 4 hjulsinställning. Kör fortfarande på Pirelli Cinturato P7 och hoppas de håller ett tag till.
#1112016
Intressant att så många här på forumet verkar ha liknande problem som jag haft.

Efter mycket tjafs med säljare och säljledare :twisted: så gav jag med mig och betalade för 2st Goodyear ultragrip performance XL 17" och fick då dom andra 2 däcken och vagninställning på köpet. Jag kan ju inte gärna köra runt med pyspunka hur länge som helst...

Enligt verkstaden pekade båda framdäcken snett, typ såhär \\ bil // så förhoppningsvis håller dom nya däcken.
#1112102
Vojje skrev:en s.k. "framvagnsinställning" duger inte. Man börjar med bakhjulen och kollar alla fyra.
Visar det sig att även ngt bakhjul är fel är saken klar. Volvo har schabblat.
För att kunna ge dig skulden ska säljaren kunna visa mätprotokoll före leverans, vilket han förmodligen inte kan...
Alla bilars hjulinställnings värden från leverans från fabriken går att få fram utan problem ....

//Goose
Användarvisningsbild
av x74
#1112137
deepcove skrev:Samma problem för mej med Pirelli Cinturato P7 215/50 R17 95W Eco Impact. Pyspunka på insida höger fram lagas av Volvo i Skellefteå tisdag den 26 juli strax före stängningsdags :D . Femti mil senare i Kiruna är det dags igen. Pyspunka på insida höger fram ca 1 dm från gamla hålet Fixas av Däckia i Kiruna torsdag den 28/7. Jag misstänker att det är något fel på däcket och letar runt bland däckfirmorna i Kiruna efter ett nytt Pirelli-däck. Bilcentrum i Kiruna (ingår i First Stop-kedjan) fixar hem ett som jag får monterat måndag 1/8. På morgonen onsdagen den 3/8 upptäcker jag att vänster bak har dåligt med luft. Jag pumpar upp det med bilens kompressor utan tätningsvätskan - fungerar utmärkt - och åker till Däckia i Kiruna. I det här fallet är det spetsen på en självborrande skruv som orsakar hålet.
Några hundra mil senare den 18/8 tillbaka hemma i Falun varnar systemet för lågt lufttryck i vänster fram. Pumpar med kompressorn och åker in till Volvo i Falun. Deras däckverksamhet ingår också i FirstStop-kedjan. De konstaterar att däcket läcker på insidan och att det inte går att reparera. De har heller inte något Pirellidäck hemma men kan få hem ett inom några dagar. Priset skulle dock bli nästan dubbelt upp mot vad jag betalade i Kiruna så jag kontaktar Falu Däckservice som tar hem ett nytt Pirelli-däck som jag får monterat den 19/8 till samma kostnad som i Kiruna. Vi diskuterar om det kan vara något fabrikationsfel på däcken och han är beredd att kontakta Pirelli men först bör jag göra en hjulinställning. Den visar att framhjulen har negativ toe (-0g04 resp -0g03). Efter justering har jag 0g08 resp 0g04. Inga andra justeringar behövs. Däcken som jag fick byta ut var för övrigt helt ok med ca 5 mm mönster kvar jämt fördelat över slitbanan. Nästan omöjligt att se slitaget på insidan. Bakdäcken - som satt fram förra sommaren - ser helt ok ut.
Intressant att det börjar uppdagas samma problem jag hade med min förra v60 -14, den lev med Pirelli Cinturato P7 215/50 R17 95W Eco Impact,
riktiga skitdäck, titta man noga på däcken gick det att hitta tillverkningskarven liten innåt buktning. Fick precis som du pyspunka lämna in däcket men de kunde inte laga det, var pyspunka i princip i hela däcket!! hade rullat 1.5 säsong , kollade mer noga fick se att de var sne slitna dock inte igenom mönstret, åkte direkt till bilia och ville reklamera däck och framvagnen, men det gick de inte med på "du måste kört på nått" i helvete heller sa jag, vet att jag absolut inte gjort det. Köpte jag nya däck av de så gjorde dom en ny framvgns inställning, och den stod fel. När jag beställde nya bilen(var för mycket "fabriksfel" på den förra v60 -14) sa jag direkt om önskemål att inte få den lev med Pirelli Cinturato P7 Eco Impact :-(O)

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]