Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1080994
Ja det stämmer att XC60 D4 AWD har den gamla femcylindriga motorn och att VEA diesel med AWD ännu inte är tillgängligt för XC60. Däremot finns VEA bensin med AWD.

Officiell förbrukning med sex- respektive åttastegad automatlåda är 0,64 för D4 AWD och 0,47 för D4 FWD. Rätt stor skillnad även i de officiella siffrorna således.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1088765
Jag har en XC60 D4 Awd 190hk MY16, och ligger 0,86 blandad körning, vid pump och faktiskt också enligt färddatorn. Har aldrig haft en bil som stämt så bra mellan dessa mätmetoder.

Jag kör snällt, men ligger i ca 90 på 70-väg, 100 på 90-väg och 120 på 110-väg.

Häromdagen satte jag farthållaren på 123 km/h i 20 mil. 0,88 liter/mil blev resultatet enligt Volvo on call. Ca 0,80 I 110-115 km/h brukar jag landa på, utan några snabba omkörningar och liknande. Har dock 20 tums fälgar, som kanske spelar lite roll också.

En kompis har en XC60 D4 FWD 190hk manuell MY14 (det är väl VEA?) och den ligger 0,2 under min per mil. Han har 18 tums fälgar.

Så jag betalar ca 2,60 kr/mil mer med automat, AWD och 20 tums fälgar. Så det får man nog räkna med..
av matteduvan
#1089552
Efter ca 400 mil tyckte jag mig se en förändring. 0.64-0,67 på landsväg och 0,71-0,79 motorväg beroende på hur man gasar såklart ;)

Men en stor förändring ialla fall.
Användarvisningsbild
av Derank
#1089606
Fins inga förändringar att tala om på en modern bil idag, den förbrukar detsamma dag 1 som efter 15000mil.

Jagcgar haft ett antal nya bilar och förbrukningen ingen har varit konstant
av volvoc70cab
#1089620
Är ägare till en XC60 FWD . Min förbrukning är 0,5 l/mil vid landsvägs körning med inkopplad farthållare. Nu kanske jag ska tillägga att jag sysslat med matematik hela livet. Detta betyder att om det står 90 km på skylten så är det som gäller och inget annat. Moms finns bara på varor och tjänster och ej på skyltar. Nu kanske inte förbrukningen har så stor betydelse då faktorn värdeminskning "äter" mer.
Användarvisningsbild
av Derank
#1089624
Precis, om en bil drar 0,55 el 0,95 och man kör som normalbilisten är det en piss i nilen, det är självbedrägeri att byta bil bara för att spara soppapengar. Ungeför som de som grinar för att soppan ska höjas 2sek per liter.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1089816
Derank skrev:Precis, om en bil drar 0,55 el 0,95 och man kör som normalbilisten är det en piss i nilen, det är självbedrägeri att byta bil bara för att spara soppapengar. Ungeför som de som grinar för att soppan ska höjas 2sek per liter.
Om jag kör 3000 mil om året, så blir det 5000 kr drygt.. 5000 kr jag kunde ha roligare för än att betala för bränsle..
Användarvisningsbild
av joel80
#1089928
Jag kör 3000mil om året... Med nya bilen snittar jag drygt 3dl mindre per mil.. Runt 12k per år mindre.
Fast jag betalar runt 1100kr mer per månad i leasingen nu är på förra bilen..
Slutresultatet blir att jag för runt knappt 300kr mer i månaden gått från 136hk till 231hk och en sjukt mycket roligare bil. :)
Och ja.. jag räknar rätt... jag har en ökad elkostnad på kanske 180kr/månad. (ger ca 130mil)

Om jag inte skulle köra så mycket långresor hade jag lätt kunnat minska nån eller ett par dl mer.

Med en snål bil har man "råd" att lägga pengarna på annat i bilen...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]