Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1080713
Blir rätt billiga privata mil också.. ;)

I vilken stad bor du? Vad har du för laddningsmöjligheter? Hemma? jobbet?
av Gralq
#1080717
Kan förstå det. =)

Bor i Umeå och har el (dock rätt dyr med dryga 1kr/kwh) i garagelänga samt tillgång till två gratis laddstolpar ett par hundra meter från jobbet. Förutom det så finns det diverse andra gratisstolpar man kan använda vid tex biobesök, shopping osv.
Användarvisningsbild
av joel80
#1080734
Ok.. Brukar bli att man laddar mest hemma.. Speciellt om man ändå klarar sig under dagen utan att ladda.

Du borde kolla över ditt elavtal.. ;) Oavsett bilköp.. Jag har bytt var tredje månad senaste året, dom har lockpriser men ingen bindning. Går fort att fixa på elskling.se och då jag bor i villa med 25000kwh/år blir det en slant i besparing!
Användarvisningsbild
av joel80
#1080740
Åh faan! Ja men då borde ni ha ännu bättre pris! En samfällighet med mångaedlemmar bör ha bättre förhandlingaläge mot elbolagen (som ju på en affär får många kunder/stor försäljning.).
av Gralq
#1080743
Kollade på årsavräkningen nu.. 1:44 kostar det.. helt absurt dyrt om jag jämför mot det egna avtalet (0:71) på radhuset.

Ska helt klart kolla upp vad det är för avtal som samfälligheten har.. Finns ju ändå ett par elbilar här som också lär vara intresserade att få priset pressat.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1080770
Det kan vara så att kWh priset delas på den totala årskostnaden inkl alla fasta avgifter.

För oss som förbrukar 13765kWh/år betalar med allt inräknat 18105kr för elen. Det blir nästan 1.32kr/kWh. Avtalet som jag nyss tecknade låg på ca 72 öre/kWh med moms och skatt.
av Gralq
#1080841
Perra83 skrev:Det kan vara så att kWh priset delas på den totala årskostnaden inkl alla fasta avgifter.

För oss som förbrukar 13765kWh/år betalar med allt inräknat 18105kr för elen. Det blir nästan 1.32kr/kWh. Avtalet som jag nyss tecknade låg på ca 72 öre/kWh med moms och skatt.
Mja, det står fasta avgifter 0 på avräkningen, det kan ju vara slapphet också och att allt är sammanslaget i 1,44kr/kwh. Men ändå udda att en samfällighet med ~200 garageplatser har högre elpris än en enskild radhusägare eftersom jag kommer en bra bit under 1,44 även med avgifterna inräknade.
Användarvisningsbild
av joel80
#1080858
Jag betalar 68öre/kwh med överföringsavgiften inräknad. Sen kostar det ca 3800kr/år i nätavgift. Då jag gör av med ca 25000kwh/år blir det totalt då ca 83 öre/kwh.
av Gralq
#1082666
Efter mycket planeringsstrul har jag nu en D6 summum med extra allt hemma över helgen, och efter de första 4-5 milen på varierande vägar måste jag säga att jag nästan är såld. =)

Att ljudlöst glida i stadstrafik för att sen få morrandet från dieseln på slingriga vägar var grymt tillfredsställande. =)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]