Här finner du svar på vanligen ställda frågor. OBS! Författaren till respektive information tar inget som helst ansvar för eventuella skador etc. som kan uppstå i samband med användande av informationen!

Moderator: Moderatorer

av DDD
#169901
"Vanliga" bilförsäkringar gäller aldrig på bana eller om du inte har avtal med ditt försäkringsbolag om det. Försäkringen brukar heller inte gälla "under tävlingsliknande former" som det brukar formulleras i försäkringsvillkor. Om du någonstans råka läsa att det möjligen är okej att köra på bana med din vanliga bilförsäkring så bör du ta detta med en nypa salt eftersom det till 99,9% inte stämmer. Det är lagstadgat om var trafikförsäkringsskyddet gäller.

Om du kör utan försäkring på bana och olyckan skulle vara framme så kommer du inte att få någon vagnskadeersättning om din bil skulle få någon skada. Trafikförsäkringsskyddet upphör att gälla vilket innebär att om du eller någon annan i ditt fordon skulle få en skada vid bankörning, eller tävligs liknande former blir du/ni helt utanförsäkringsskydd om olyckan är framme. Inte alls bra om du skulle få en bestående personskada. Inte heller skador på annans egendom som du vållat kommer att ersättas eftersom Trafikförsäkringskyddet upphört att gälla. Alltså det kan bli väldigt kostsamt köra på bana.
Tipset här är att höra med en arrangör eller den som sköter om banan om de har någon försäkring som du kan teckna när du ska köra på banan.

MVH/DDD
Användarvisningsbild
av Brainy
#169959
Ok, Jag var bara nyfiken vart gränsen går iom att jag kan köra lugnt runt banan bara för att se hur den ser ut, är inte mer racelikt än att köra 250km/h på autobahn om du frågar mig.
DDD skrev: Nürgburgring allmän väg?
Jepp, Nordslingan räknas som allmän väg (betalväg). Så kör du av där så måste t.ex. polis tillkallas.

mvh
Anders
av DDD
#170032
Brainded skrev:Ok, Jag var bara nyfiken vart gränsen går iom att jag kan köra lugnt runt banan bara för att se hur den ser ut, är inte mer racelikt än att köra 250km/h på autobahn om du frågar mig.
DDD skrev: Nürgburgring allmän väg?
Jepp, Nordslingan räknas som allmän väg (betalväg). Så kör du av där så måste t.ex. polis tillkallas.

mvh
Anders
Måste säga att tanken lockar. Det hade varit riktigt kul att köra där live. Jag skulle absolut inte rekomendera dig att köra ut på nurburgring med din vanliga bilförsäkring.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]