Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#798073
(2015-12-11) Uppdaterat tråden med större bilder då de gamla bildlänkarna inte längre fungerade... Lycka Till!

Tänkte jag skulle ge en liten beskrivning av hur jag gick till väga för att installera Webasto TC3 GSM-start till min dieselvärmare. Bilen jag har är en V70II D5 MY2011 utrustad med fabriksmonterad dieselvärmare med tidur.

För att fjärrstart av värmaren skall fungera måste man ha en mjukvaruapplikation för detta laddad av Volvo. Har man fjärrstart via fjärrkontroll (Nyckel) så är denna redan laddad i bilen, annars måste man in till Volvo efter montering och fixa detta. Du måste också ha tidursfunktionen i bilen. Denna mjukvara går också att köpa från Volvo och kostar strax över 4000 kr.


Det här är materialet jag använde:

Webasto Thermo Call TC3 (art.nr: 7100350C) köpt från en tysk webshop för ca 2 800:- (inkl. frakt). Tog 4 arbetsdagar. Mån kväll - fredag.
Länk: http://www.standheizungs-shop.de/Bedien ... 80975.html
Volvos Y-kabel för fjärrstartsmontering (art.nr: 30 776 784) köpt hos Volvohandlare för 760:- (j-a dyrt för en kabel...)
Dubbelhäftande kardborre på rulle från Jula 23:- Länk: http://www.jula.se/kardborre-311027
Små korta buntband från Jula 9:- Länk: http://www.jula.se/buntband-20-pk-402181

Du behöver också ett kontantkortsabonnemang på ett gammalt hederligt SIM-kort. Jag skaffade ett från Telia som jag laddade med 100:-. Värt att notera angående dessa abonnemang är att det måste ske någon form av aktivitet minst 1 gång per år annars stängs de ner. Med aktivitet menas utgående samtal eller påladdning av samtalspotten. Det räcker alltså inte med att ställa in så det skickas några bekräftelse-sms från modulen. SMS är tydligen ingen ok aktivitet. Men jag tänker att man kan ladda på 50 kr 1 gång varje år så kommer det att funka. ingen direkt dyr årsavgift om man säger så... SIM-kortet måste också stoppas i en mobiltelefon för att byta PIN-kod till 1234, innan det sätts i TC3-modulen.
Bild

Sen köpte jag också av misstag en Y-adapterkabel från Webasto hos Autoexperten för 306:- då jag trodde man kunde använda den istället för den dyra Volvokabeln. Men det visade sig sen att den ändå skulle bli värdefull då den fick donera en kontakt... Man kan ju köpa den från tyskland också då något billigare. Här är ett exempel, länk: http://www.auto-teile-shop24.de/osaa/ca ... 25b-p-1431
Den sidan säljer TC3 också. Något billigare än vad jag köpte min för. Saken är den att man behöver en kontakt likt den som finns på denna kabel. Vet ej om man kan köpa bara en sådan kontakt från t.ex. Autoexperten... men det kan vara värt att undersöka. Har man inte en sådan kontakt kan man se om man hittar andra kabelskor som passar de kontakter som medföljer. Ni ser längre fram i denna guide vad jag menar...

Totalt har jag alltså lagt ut ca 4000 kr (inklusive den extra kabeln) på alla delar, sen tillkommer SIM-kort med kontantkortsabonnemang 100 kr och mjukvaran hos Volvo för ca 350 kr. Mjukvaran har art.nr: 30 790 221.

För själva monteringen av GSM-startsmodulen följer man bara Volvos monteringsanvisning för fjärrstart T91:
Länk: http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Tips innan montering:
Läs noga igenom Volvos monteringsanvisning så att du har koll på vad som ska göras och vilka verktyg du behöver.

Volvokabeln kopplas in mellan det befintliga kontaktstycket som finns i kabeldiket framför vindrutan på bilens högersida. Bild

Volvokabeln:
Bild
Bild
Bild
Dessa 3 ledare skall kopplas till en medföljande 6-polig kontakt. Denna kontakt passar i T91-modulen och INTE i TC3-modulen som har en 12-polig kontakt.
Bild
Volvokabelns ledare och den medföljande 6-poliga kontakten.

TC3-kabeln:
Bild

Här har man ett problem som måste lösas. Ledarna på Volvokabeln har kabelskor av honmodell. Först tänkte jag att om jag tar bort kablarna från den medföljande 12-poliga kontakten i TC3-satsen så kan jag montera Volvos ledare direkt i denna, MEN ledarna i kontakten gick inte att få ut, de är dessutom av en annan kabelskomodell... syns om man tittar noga på dem bakifrån...

Då tänkte jag att man kan "låna" honledarkontakten på den medföljande TC3-kabeln och montera Volvoledarna i denna, sedan koppla ihop den med hanledarkontakten på TC3-kabeln och sedan koppla kabeln till TC3-modulen...
Bild
Kontakten med honledarna är den smalare som sedan skall in i den större kontakten med hanledarna. Men återigen - kabelskorna på Volvoledarna är inte av samma modell som på ledarna på TC3-kabeln. De passade alltså inte i TC3-kontaktstycket. De är för stora.

Kabelskor Webastokabeln (hona):
Bild

Kabelskor Volvokabeln (hona):
Bild

Antingen köper man nya kabelskor som passar och byter ut de på Volvoledarna (honmodell). Sen kan man då använda ovan nämnda kontaktstycke och koppla till det andra kontaktstycket på Webastokabeln. Glöm bara inte att plocka fram den gula ledaren också och koppla in den i kontakten på Webastokabeln. Det ska vara röd, gul och brun som används.

I TC3-modulens 12-poliga kontakt: (6 + 6)
Röd = pol #1 = ström
Brun = pol #2 = jord
Gul = pol #6 = W-bussignal till brännaren

I Volvos monteringsanvisning för T91 är färgerna och dess betydelse samma men där i den 6-poliga kontakten för T91, är brun=Jord pol #6 och gul=W-bus pol #2. (kan skapa förvirring)

Ett alternativ är att ta bort kontakten för hanledarna på Webastokabeln (alltså dra ut ledarna) och sedan koppla ihop dem med Volvoledarna.
Bild
Deras kabelskor passar ihop och sedan sätter man t.ex. en krympslang över.
Bild
Borde fungera. Sedan kopplar man Webastokabeln som vanligt till TC3modulen. Kom bara ihåg då att trä igenom Volvokablarna in i cupén under handskfacket enligt instruktionerna, innan ni kopplar ihop dem med Webastokabelns ledare och förseglar kopplingen med krympslang.

Jag löste problemet på följande sätt:

Jag använde den medföljande 6-poliga kontakten som kom med Volvokabeln, samt den kontakt som passar denna från den webasto Y-adapterkabel jag köpte i onödan.
Bild
(den kabeln behövs bara om du redan har nyckelfjärrstart, T91, monterad i bilen och även vill ha modulen för GSM-start, TC3).

De är hon- och hankontakt gjorda för att kopplas ihop.
Bild
Den vänstra är alltså från Webastos Y-adapter och den högra är den som följer med Volvokabeln.

Jag drog sedan ut hanledarna från sin kontakt på TC3-kabeln och kopplade sedan dessa till den stora honkontakten som jag tog från Webastos Y-adapter. De ledare som skall kopplas in är RÖD, GUL och BRUN:
Bild
Bild
Notera att jag då i de 6-poliga kontakstyckena kopplade så som Volvos monteringsanvisning anger (dvs RÖD=pol #1, GUL=pol #2 och BRUN=pol #6). Spelar ingen roll hur du väljer att koppla dem i dessa kontakter så länge röd hane möter röd hona osv.

TC3 kabeln efter jag bytt kontakt:
Bild
Sedan vek jag in och isolerade (tejpade) bort den kabel med den 4-poliga kontakten jag inte kommer att använda. (överst på bilden)

Volvokabelns ledare kopplas sedan, efter borrning och genomförande in i bilen till den medföljande kontakten:
Bild

Nu hade jag alltså två kontakter som garanterat passar varandra. Sen var det dags att montera allt.


Montering:

Följ Volvos monteringsanvisningar för Fjärrstart T91.

Jag avvek i några hänseenden:

1. Jag monterade inte bort torkararmarna och kåpan framför vindrutan. Det räcker att ta bort clipsen och sedan försiktigt vika upp/bak kåpan så att man blottar och kommer åt kabeldiket.

2. Jag borrade inte utifrån motorrummet och in i cupén. Det är svårt att komma åt och man behöver en vinkelborrmaskin... eller en väldigt liten borrmaskin... Istället tog jag en väldigt stor borrmaskin, eller i alla fall, väldigt långt borr (40-50 cm) till en vanlig borrmaskin och borrade inifrån cupén och ut i motorrummet. Det var mycket enklare så och då också ha koll på de kablar som gick igenom kabelgenomförningen där. Bara att vika undan lite skumgummi och hålla sig från de inkommande kablarna. Jag borrade till höger om kabelhärvan (inifrån). Det funkade fint. Tog ett 6 mm borr. Sen var det bara att koppla in Volvokabeln i kontakstycket i kabeldiket och föra in de tre ledarna genom det uppborrade hålet. Därefter kopplade jag in de tre ledarna i den medföljande 6-poliga kontakten och kopplade sedan ihop den med motsvarande kontakt på TC3-kabeln (den kontakten jag tog från Y-adapterkabeln).

Så här såg det ut då:
Bild
Bild
Ledarna från Volvokablen är den svarta isolerade kabeln som går ner till höger i bild.


Annars följde jag som sagt Volvos monteringsanvisning punkt för punkt. Jag monterade bort gummilist och tröskelpanel, tog bort handskfacket och plockade ner panelen vid sidostolpen (A-stolpen). Jag har inget falsben utan bänder bort paneler med en hederlig smörkniv i plast. Funkar kanon.

Antennen monterade jag som anvisat uppe i vindrutans högra hörn. Kabeln till antennen fäste jag längs den befintliga kabelledningen i A-stolpen med de små buntbanden. Sen pressade man ner den till utrymmet bakom handskfacket.

Nu var det dags för fästning av modulen. jag vek undan golvmattan (den fasta) och sedan isoleringsmattan bakom den. Tyckte det var lite svårt att montera den så högt upp på A-stolpen som de gör i monteringsanvisningarna så jag satte min lite längre ner. Det är bara att hålla på och flytta runt och försöka passa in den så att det verkar funka. Vika isolering och matta fram och tillbaka för att kolla så att det verkar ok. När jag hittade en bra plats, klippte jag bort lite från isoleringsmattan så det skulle bli lite mer plats för modulen, sen satte jag fast en självhäftande kardborrebit på stolpen och tryckte dit modulen. Kom ihåg att sätta modulen uppochned, med kontakterna/anslutningarna uppåt. Jag hade sedan tidigare fäst en självhäftande kardborre på baksidan av TC3-modulen:
Bild

Sen var det bara att koppla in kablaget med den 12-poliga kontakten och antennkabeln i TC3-modulen och sedan vika tillbaka isolermatta och golv. Efter det började arbetet att återmontera alla detaljer man plockat bort i omvänd ordning.

Glöm bara inte koppla in någon kontakt i handskfacket eller liknande...


Mjukvara:

När monteringen är färdig är det bara att bege sig till sin lokala Volvohandlare och få mjukvaran för fjärrstart laddad. Har man inte tidursfunktion på sin bil så måste man ladda denna också... men den kostar ett par TUSEN kr.

Sen laddar man ner appen till TC3 från Itunes eller Androidmarket eller motsvarande. Själv har jag iPhone.
Så här fungerar appen: http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html
appen är översatt till svenska.

TC3 ska ju ställas in och allt detta görs via appen. Man behöver alltså inte programmera modulen manuellt via sms utan det sker smidigt via appen som är mer eller mindre självinstruerande.

Via appen kan man ställa in en starttid för brännaren för varje veckodag. Det fungerar som så att vid aktuell tid skickar appen ett start-sms till bilen så brännaren startar. Det är alltså inte tiduret i bilens som programmeras.


Värt att notera:

Jag monterade inte den medföljande av/på knappen. Den är ett måste för eftermonterade brännare (utan tidur). I Volvon kan man alltid starta och stoppa brännaren med hjälp av bilens instrument, oavsett vad som startat brännaren (du via instrumentet, tiduret eller TC3).


Till sist:

Hoppas denna lilla guide kan vara till någon hjälp för er som funderar på att installera GSM-start till brännaren i era bilar. Det är smidigt och något jag föredrar framför fjärrstart via nyckel/fjärrkontroll. Räckvidden är längre (obegränsad, iof beroende på telefonoperatör och deras nät på den aktuella platsen) och du kan låta mobilappen sköta starten vid olika tider varje dag, utan att behöva programmera något tidur i bilen, eller ställa någon klocka för att komma ihåg att peka med en nyckel/fjärrkontroll på bilen...


LYCKA TILL!!!
Senast redigerad av 2 daSea, redigerad totalt 0 gång.
#798080
Ska ladda mjukvaran hos Volvo i morgon... Så än är jag inte 100 % på att allt funkar... Bara så ni vet och inte beställer hux flux... men snart så vet ni! Lovar att meddela när jag kommit så långt...
#798087
Försökte göra en sökning på den lilla kontakten jag använde, men det verkar vara svårt att få tag på den...

På bilden ser man att det är tyco (Tyco Electronics) som tillverkar den. Den har ett nummer 1-1452198-1. När man söker på deras hemsida får man upp följande:

1-1452198-1 is a proprietary product not available for general sales.

Kan säkert ha något att göra med att det under står BMW 6913629... hemligt värre! Det handlar ju om en liten kontakt för f-n!

kanske smidigare att hitta kabelskor som passar då till de befintliga 4-polskontakterna... och sedan byta.
#798097
Fantastiskt bra gjort!

Ska kolla på detta under kvällen/morgondagen men det blir garanterat en beställning snarast.

Lycka till på Volvo idag, det bör ju funka. Ange gärna priset på mjukvaran (tror det kan skilja mellan olika handlare).

Tack så mycket
#798136
Kan meddela att jag nu varit och laddat in mjukvaran för Fjärrstart... och det hela funkar!
349 kr fick jag betala för mjukvaran.

Appen funkar som så att du ställer in tel.nr till SIM-kortet i brännaren och vilka mobilnr som den skall acceptera kommandon ifrån. Sen är det bara att trycka på TILL eller FRÅN och så bekräfta att du vill skicka SMS och sen vips så startar brännaren eller stängs av. Du kan också ställa in om du vill ha bekräftelse sms från modulen eller inte.

Vill du INTE köpa appen för 85 kr så är det bara att skicka först följande sms till brännaren:

1234ACCLIM: xxxxxxxxxx:xxxxxxxxxx... osv för varje nummer och sen skicka.
I appen skrev jag hela numret dvs 070XXXXXXXX men i meddelandet som skickades iväg skippades 070, utan det skickades bara iväg själva telefonnumret XXXXXXX (7 siffror). Kan vara för att det är ett 070 nummer till kortet också... men vågar inte säga säkert.

Startkommandot är så simpelt som att skicka ett sms till brännaren med meddelandet: START
Stoppkommandot är då följaktligen: STOP

Men jag använder appen som sagt så slipper man hålla ordning. I appen kan du också ställa in gångtid.


Det jag dock upptäckte var att om jag startat brännaren med appen så kunde jag INTE stänga av den med bilens instrument... Man får ju ett meddelande i displayen att BRÄNSLEVÄRMARE: PÅ och sen kan man ju vanligtvis då hålla in reset-knappen så kommer meddelande BRÄNSLEVÄRMARE: AV och brännaren stängs av. Meddelandet AV kommer men brännaren stängs inte av och sedan ändras displayen till BRÄNSLEVÄRMARE: PÅ igen... Dock kan man stänga av den då med appen igen...

Hm... något som inte riktigt fungerar som det är tänkt. TC3 kommandot trumfar bilens styrning. Jag som inte installerade PÅ/AV-knappen man fick med... gäller att ha mobilen med sig jämt då. Ska testa om tvärtom fungerar sen... alltså stänga av med appen om man startat brännaren via DIREKTSTART i bilen...

Återkommer med mer info.
#798279
Nu har jag testat lite mer... Det verkar som om att man bara kan stänga av brännaren med det instrument du startade den med. Dvs. Startar du brännaren med tiduret i bilen eller med direktstarten i bilen kan du stänga av den med instrumentet i bilen, INTE med appen i mobilen. Startar du brännaren med appen i mobilen kan du inte stänga av den med instrumentet i bilen...

Inte i min bil iaf. Nu tar det ju bara någon sekund innan brännaren stängs av via mobilen ändå men tycker ändå att det är lite konstigt... Vet ej om det finns någon fix till detta. De garanterar ju inte 100% kompabilitet med fabriksmonterade brännare med märkesspecifika anslutningar och inkopplingar, så det kanske är något man får leva med.

Vill man vara på den absolut säkraste sidan kan man alltid montera den medföljande PÅ/AV-knappen i cupén. Ska titta på det när jag får tid. Knappen har 3 ledare i ena änden och en tryckknapp med LED-belysning i andra. Tänkte först att man kunde montera knappen genom att upp ett litet hål i en av täckkåporna bredvid knappen för parkeringssensorerna, framför växelspaken. Kunde bli snyggt... Dock räcker nog inte längden på kabeln till riktigt. De tre ledarna skall ju kopplas till pol #9-11 på den 12-poliga Webastokontakten som kopplas till TC3-modulen.

Bild
pol #9 = jord (blå kabel från knappen)
pol #10 = av/på (grön kabel från knappen)
pol #11 = ström för led i knappen (röd kabel från knappen)

Men man kan kanske göra egna förlängningskablar och koppla mellan kontakten och knappens ledare. Sedan leda/gömma dem bakom/under golvmattan (den fasta) och upp till och in i mittkonsollens nedre del. Men som sagt det får bli ett senare projekt.

Nu har jag också hunnit plasti-dip:a mina vinterhjul (original Volvo Naos 16" med Nokian Hakka 7). Köpte tillochmed nya hjulkapslar och bytte från silvriga till grå (som Volvo kallar dem - jag kallar dem silvriga/grå till svarta... men men). Snyggt blev det iaf.
Bild Bild Bild Bild

Till helgen blir det till att plasti-dip:a delar av grillen (allt utom diagonalribban och järnmärket likt de nya R-designgrillarna på de nya modellerna (V60/S60/XC60 osv...) Förlåt nu gick jag off-topic... men är det någon sam har frågor på min montering av TC3 så är det bara att köra på. Jag är online här nästan varje dag.

Återigen - Lycka Till!
Senast redigerad av 1 daSea, redigerad totalt 0 gånger.
#798324
Lite off topic men plasti dip (spray?) på fälgarna - har du gjort det för att det är "snyggt" eller för att skydda aluminiumfärgen därunder från att "flagna" (som är vanligt att det blir på alufälgar efter några säsonger i vätan/salt), eller bägge anledningarna kanske?

/Bo
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]