Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
#793606
Om det är en separat högtalare för headsetet, som det är i min, kanske högtalaren är dålig och ska bytas? Kanske matningsspänningen är låg av någon anledning eller testa att byta högtalaren mot någon annan sort? Krävs dock att man tar fram skruvmejseln och voltmetern :)
Användarvisningsbild
av Toson
#793613
OK!
Jag var tydligen otydlig i beskrivningen.
Det gäller den inbyggda biltelefonens volym, alltså den helt integrerade telefonen som man sätter ett SIM-kort i handskfacket till och justerar volym och allt annat via mittkonsolens display och knappar samt knapparna på rattens högra sida. Volymen kan justeras både med "radions" volymratt (när "Telefon" står på displayen och man "pratar" i telefonen) och med volymknapparna på ratten. Displayen visar då en "stigande stapel" på hur högt man vrider upp/ner volymen och problemet är alltså att HÖGSTA VOLYMINSTÄLLNINGEN inte ger så högt ljud att det är bekvämt att lyssna på den som man talar med (uppenbart hör den som är "på andra sidan" att det hörs bra.
Frågan är alltså om jag missat någon annan inställning eller om det blivit något fel på "systemet" så att det inte funkar normalt?
Rundgången förstår jag uppstod av att jag var i bilen med den uppringande mobilen, men den (rundgången) var mycket stark. Den har en lur i mittstödet/facket (för privata samtal) om den kan vara inblandad på nåt sätt?
Skulle vilja få klarhet i problemet, då det i övrigt funkar mycket bra och uppskattas högt.
//Toson
Användarvisningsbild
av joel80
#793615
En ordentlig rundgång skulle i värsta fall kunna skada högtalarna, men om det är samma högtalare som stereon skulle du märka det när du lyssnar på musik.

Har du testat luren i mittkonsollen? Hur är volymen i den?
Användarvisningsbild
av Toson
#793634
Jag utgår från att det är/ska vara samma högtalare både till telefon och stereo, men som jag nämnde så verkar telefonljudet bara komma från mitthögtalaren (svårt att krypa ner och lyssna på dörrhögtalarna under färd) och är lite "tamt" jämfört med stereon, som verkar ha bra/normalt ljud. Rundgången var nog inte "så hög" att den skadade högtalarna, snarare irriterande ljud och tillräckligt högt så man kan anta att ljudet/volymen borde vara bättre i telefonen.
Har inte provat luren ännu, men ska göra en grundligare "felsökning" för att förstå hur omkoppling av/till handsfree funkar, vilket brukar resultera i att samtalet bryts eller man till slut inte får något att funka. Logik och användarvänligt är inte alltid ledstjärnan för dom som gör konsumentprodukter.
Om ingen har nåt smart att föreslå, så försöker jag lista ut hur det står till och får väl lämna in den för djupare (= dyrare) undersökning, vilket brukar bli nåra besök där man lovat att "Nu, är det fixat", utan resultat.
Men vem/vilka fixar sånt?
//Toson
Användarvisningsbild
av Toson
#793742
Har gjort lite enkla koller på funktionen.
Luren funkar helt OK med egen volymknapp som kan öka ljudet så man inte ens behöver hålla den vid örat.
Provade alla tillgängliga inställningar i menyn och kunde enbart höra en skillnad om jag tog bort "stereons volymsänkning" när telefonen används. Förändringen var enbart så mycket att det nu går hyffsat bra att höra i högtalaren, så att man inte behöver anstränga sig och fråga om. Det alltså vid full volym, som kan sänkas några staplar och det fortfarande är bättre än tidigare.
Ska inte den funktionen vara inkopplad enbart om stereon/radion är igång när man använder telefonen och inte påverka telefonens volym??? Verkar mysko!!!
Frågan om vilken/a högtalare som ska användas till telefonen? Verkar som ljudet är väldigt "plåtigt" och allmänt dåligt för att vara en "handsfree"? Hur upplever ni andra som har inbyggd biltelefon??? Har haft andra bilar där ljudet i telefonen varit helt i klass med stereons ljud, fylligt, klart och naturligt.
//Toson
Användarvisningsbild
av Guligan
#793772
Ljudet är en katastrof och har så varit sedan de inbyggda telefonerna introducerades på slutet av 90-talet. Det är inget bättre på dagens modeller om det är någon tröst... (Då tänker jag främst inte på högtalarljudet, utan på motparten som ofta har väldigt svårt att höra vad man säger när bilen är i rullning)
Användarvisningsbild
av Toson
#793779
Guligan skrev:Ljudet är en katastrof och har så varit sedan de inbyggda telefonerna introducerades på slutet av 90-talet. Det är inget bättre på dagens modeller om det är någon tröst... (Då tänker jag främst inte på högtalarljudet, utan på motparten som ofta har väldigt svårt att höra vad man säger när bilen är i rullning)
Nja, håller nog inte generellt med om att det är dåligt ljud i inbyggda biltelefoner, då jag haft några tidigare som varit riktigt bra ljudmässigt och funktionsmässigt.
I den här telefonen säger motparten att ljudet är riktigt bra i deras ände, det är i bilen som ljudet är under all kritik, men ändå inte helkasst, man hör tydligt vad som sägs men ljudet saknar "liv".
Vi får se om det "duger" då jag fått provat lite mer "på fältet" i verkliga förhållanden!
//Toson

@White , Trodde du meckade med allt själv[…]

tjena, någon som har bytt växellå[…]

Det "vi" måste komma ihåg […]