Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
#784238
Häromdagen startade inte bilen när jag som vanligt kopplade ur och tryckte på startknappen. Då upptäckte jag att det i infodisplayen stod att man skulle både koppla ur och trycka ner bromsen, vad berodde detta på?
Användarvisningsbild
av laser2
#784246
Media skrev:Häromdagen startade inte bilen när jag som vanligt kopplade ur och tryckte på startknappen. Då upptäckte jag att det i infodisplayen stod att man skulle både koppla ur och trycka ner bromsen, vad berodde detta på?
Bör man inte trycka foten på bromsen när man kopplar ur?
Iofs kanske inte nödvändigt om handbromsen är dragen, men jag trycker alltid automatiskt högerfoten på bromsen oavsett handbroms eller ej.
Sen är det ju en säkerhetsgrej så att motorn inte startar när växeln ligger i neutralläge (med handbroms åtdragen) om t.ex. ett barn pillar på startknappen.
av boston00
#784260
Jag vet inte vad det beror på men det händer min fru väldigt ofta men aldrig mig på vår bil. Det är ngn manöver som man lyckas med som trigger det där.
Användarvisningsbild
av apersson850
#784283
Parkeringsbromsen är inte i? Jag vet inte heller. Jag måste alltid ha foten på bromsen för att startmotorn ska gå, men jag har automatlåda, så det är ju den enda pedalen som kan komma ifråga på en sån.
Användarvisningsbild
av Media
#784300
Nja bromsen behövs inte tryckas ner för start, kopplingen räcker, men den här gången ville den att båda skulle tryckas ned. P-bromsen var i.
Användarvisningsbild
av laser2
#784353
Provade nu efter jobbet att starta utan att trycka ner bromsen, bara kopplingen, då startade bilen. Trycker man inte ner kopplingen så ombeds man göra endast detta oavsett om växeln ligger i friläge eller inte.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]