Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#784219
Hej

Idag när jag åkte till jobbet var det första gången för säsongen jag behövde använda både fram och bakrutedefroster. Dessa var påslagna i kanske 2-3 minuter innan sikten var klar och fin.När jag kom till första korsningen var start/stop-systemet inte aktivt, varpå jag gick in och tittade i menyn och fick meddelandet "start/stop ej aktiv, batteriet laddas".

Så långt är allt fint. Men när jag kom fram till jobbet, en resa på 37km, var batteriet fortfarande inte laddat enligt menyn (under my car/ DRIVe). Är detta normalt? Jag blir lite bekymrad om 37km inte räcker för att ladda batteriet. Jag har inte kört varken dieselvärmare, stolsvärme, fönsterhissar, elbaklucka etc.
av rid54
#784254
Laddningstillståndet beror på hur du använt bilen under en tid innan detta hände. Om den bara går korta sträckor så blir batteriet helt enkelt efterhand lite urladdat. Om det får vara på det viset under en längre tid sker sulfatering och batteriet tappar i kapacitet. Prova att ladda batteriet med en bra batteriladdare över natten. Är problemet kvar, undersök generatorns funktion (spänning vid laddning); om detta är OK, byt batteri.
Användarvisningsbild
av Vojje
#784261
bilen är en 2013. Det kommer att bli en ganska stor miljöpåverkan om batteriet ska bytas varje år.
Användarvisningsbild
av V9097
#784315
rid54 skrev:Laddningstillståndet beror på hur du använt bilen under en tid innan detta hände. Om den bara går korta sträckor så blir batteriet helt enkelt efterhand lite urladdat. Om det får vara på det viset under en längre tid sker sulfatering och batteriet tappar i kapacitet. Prova att ladda batteriet med en bra batteriladdare över natten. Är problemet kvar, undersök generatorns funktion (spänning vid laddning); om detta är OK, byt batteri.
Jag kör sällan kortare sträckor, även om det såklart har händer att jag kör bara ett par km, men det är verkligen sällan. Tio gånger/vecka kör jag 37km, ofta på helgerna kör jag 70km resor. Jag har aldrig hög volym på stereon, har inte använt stolsvärme, defroster etc (förutom i morse då). Dessutom brukar jag dra ner fläkten under det värde som automatiken sätter den på.

Hålla på att ladda batteriet på en bil som inte ens är fem månader känns fel, särskilt som sommarvären fortfarande råder (nästan).

Nåja, jag får väl hålla mig till tåls och se hur bilen funkar under resten av veckan innan jag gör några åtgärder.
av Nibbe
#784324
Att batteriet laddas behöver inte antyda till att det är slut/dåligt.
Det kanske var lite trevlig "underhållsladdning" så du ska slippa byta batteri så fort.

Eller rent av för att INTE belasta batteriet så stängs inte bilen av men man har valt att skriva "start/stop ej aktiv, batteriet laddas" för att det är lätt.

Jag som har dieselvärmare har hört/låst att man ska köra (ladda) dubbelt så länge som värmaren har gått.
Alltså 30 min värmare så bör resan vara ca 60 min.
Detta för att batteriet ska hålla länge och för att det ska må bra.
av rid54
#784331
Laddning med en bra laddare, som går till underhållsladdning när batteriet är fullt, är bara bra, inga negativa konsekvenser av detta. När du nu trots allt har ett problem, så tycker jag det kan vara värt att testa detta, men du bör kanske också fastställa att generatorn håller rätt systemspänning när motorn går (13,9 - 14,4 V eller däromkring). Det kan ju vara ett laddproblem. Även kan det vara bra att kolla om det finns tjuvström (alltså bilen drar väsentligt med ström när den är avstängd).
av d98josu
#784407
Låter som en helt vanlig mjukvarubugg om du frågar mig. Man kanske bara kollar batteriets spänning en gång och är det för lågt så får du meddelander i skärmen. Kollen görs inte fler gånger förrän bilen startas om.
Användarvisningsbild
av V9097
#784410
d98josu skrev:Låter som en helt vanlig mjukvarubugg om du frågar mig. Man kanske bara kollar batteriets spänning en gång och är det för lågt så får du meddelander i skärmen. Kollen görs inte fler gånger förrän bilen startas om.
Jag är beredd att hålla med, för när jag använde bilen nästa gång var meddelandet borta. Dock påverkar i så fall buggen så att start/stop avaktiveras, det är inte bara själva meddelandet som är buggigt
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#784765
Att ladda batteriet då och då med en bra laddare, ex Ctek, gör att bilens alla funktioner säkerställs samt att batteriet håller mycket lång tid.

Hälsningar

Henry
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]