Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#783839
Pratade just med en kollega som haft knakljud i bakaxeln. Den behöver bytas, kostar 38000+moms, tidigare i somras byttes svänghjul till en kostnad av 25000 samt hjullager. Bilen har gått drygt 11000 mil och har en idealisk körprofil - mellan 60 och 100 km enkel resa på landsväg, ingen stadskörning, mest bra vägar. Tydligen är åtminstone svänghjul och hjullager vanliga problem. I ljuset av detta ter sig ju begagnatpriserna för xc70 väldigt höga. Audis AWD verkar ju t ex hålla betydligt bättre!
/PH
Användarvisningsbild
av Doffen
#783853
perhall skrev:Pratade just med en kollega som haft knakljud i bakaxeln. Den behöver bytas, kostar 38000+moms, tidigare i somras byttes svänghjul till en kostnad av 25000 samt hjullager. Bilen har gått drygt 11000 mil och har en idealisk körprofil - mellan 60 och 100 km enkel resa på landsväg, ingen stadskörning, mest bra vägar. Tydligen är åtminstone svänghjul och hjullager vanliga problem. I ljuset av detta ter sig ju begagnatpriserna för xc70 väldigt höga. Audis AWD verkar ju t ex hålla betydligt bättre!
/PH
Mandagseksemplar finnes over alt.
Svinghjul er ikke ett vanlig problem på XC70, ei heller bakaxel problem. At man har en idealsk kjørprofil, trenger egentlig ikke bety noe som helst, er hvordan man kjører som betyr noe.
Svinghjul kan man lett ta livet av, ved å kjøre på feil måte.

Bakaxel kan det jo ha vært en ganske simpel fel, men Volvo liker å bytte komponenter, ikke deler.

Men klart, er jo trasigt å ha en bil med mycke fel, men slik er det bare.
av perhall
#783878
Hade den varit privatägd hade säkert en del gått på goodwill, inte riktigt ok att en privatperson hostar upp nästan 100 000 på två månader innan bilen är tre år.
Jag hoppas att det är ovanliga fel. Vet inte hur många Volvo som är försäkrade hos LF och hur det ser ut hos de andra f-bolagen, alla ger väl inte ut såna här rapporter.
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
#783954
På min XC70 2012 byttes ett bakhjulslager efter drygt 4000 mil. Dammskyddet var inte monterat på den sidan där hjullagret havererade, men det satt på andra sidan.
av Lövet
#783962
Första gången jag hör om de felen på xc70
av perhall
#783998
Får hoppas det är ovanligt, ändå rätt jobbigt med 100 000 kr rep på två månader på en försiktigt körd MY11.../PH
av Exquattro
#784126
Haldex systemen kan vara nog så bra för oss som kör nya bilar, men privatägt, lite mil och några år på nacken, kanske lite tunga släp. Nej tack!
Då finns det andra, robustare lösningar som jag tror håller bättre i längden, Perhall nämnde ett. Subaru har jag heller aldrig hört nån som har haft problem med just AWD´n. De finns såklart, men jag har då aldrig hört talas om det.

Har även räknat ut att förbruknin[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]