- ons 28 aug 2013, 07:19
#782516
apersson850 skrev:Max släpvagnsvikt på en Drive-modell brukar vara tramsigt låg.
Min DRIVe MY11 fick dra 1280kg på B-kort och 1300kg max. Tveksam om jag skulle vilja dra något tungt ändå (större än vanliga släpkärror) med tanke på att kopplingen luktade apa vid minsta slirning. Nuvarande får visserligen dra 1600kg men bara 1200kg på B-kort. Måste skaffa B96...
Guligan skrev:Har du provkört en V70 1,6d någon gång? Den är ingen raket precis. (Bara så du inte blir besviken...)
Med tanke på bilen i TS signatur så är alla V70II långsamma även om detta är extremfallet. V70II DRIVe (-MY11 DV6B 109hk, STOR skillnad mot MY12- DV6C 115hk)) är sannerligen ingen raket men man vänjer sig. Man hänger utan problem med i trafiken och det är egentligen bara vid omkörningar som man skulle vilja ha mera kraft. Men med lite planering och användning av växelspaken så funkar det också. Största irritationsmomentet jag upplevde var ifall man hamnar i en kombination av för lågt vartal/hög växel. Man brukar säga att dieslar är döda i botten och denna är verkligen det. Runt gathörn etc så väljer i alla fall jag ogärna ettans växel. Rullar bilen nöjer jag mig med tvåan. Men gör man det med denna och hamnar under 1000rpm då tar det LÅNG tid innan man får snurr på grejerna igen. Med lång tid menar jag flera billängder... Och lutar det lite uppför så kommer du inte ens dit.
Summering, provkör ordentligt så att du vet vad du köper. Och inte den vanliga demo-körningen där man testar vad den klarar när man ger fullt utan hur det funkar i vardagskörningen (mindre gaspådrag/lägre vartal).
__________________________________________________________
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut