Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
#782289
Hej, fått erbjuande om en V70 1.6 Drive med summumutrustning. Bilen har gått 5500 mil och är från 2010.
Nu ska dem ha 179 000 för bilen och allt låter bra men har 25 mil att åka. Känns det som en bra affär?
Behöver större bil än vår 2004 V40 samt en allmänt snålare och trevligare bil.

Vad kostar partikelfilterbytet ca. på dessa?
Användarvisningsbild
av Guligan
#782302
Har du provkört en V70 1,6d någon gång? Den är ingen raket precis. (Bara så du inte blir besviken...)
Användarvisningsbild
av sura56
#782353
Kolla priset för en 6000 mila service, har för mej den är rätt dyr, (6000-7000kr)
Användarvisningsbild
av Guru
#782516
apersson850 skrev:Max släpvagnsvikt på en Drive-modell brukar vara tramsigt låg.
Min DRIVe MY11 fick dra 1280kg på B-kort och 1300kg max. Tveksam om jag skulle vilja dra något tungt ändå (större än vanliga släpkärror) med tanke på att kopplingen luktade apa vid minsta slirning. Nuvarande får visserligen dra 1600kg men bara 1200kg på B-kort. Måste skaffa B96...
Guligan skrev:Har du provkört en V70 1,6d någon gång? Den är ingen raket precis. (Bara så du inte blir besviken...)
Med tanke på bilen i TS signatur så är alla V70II långsamma även om detta är extremfallet. V70II DRIVe (-MY11 DV6B 109hk, STOR skillnad mot MY12- DV6C 115hk)) är sannerligen ingen raket men man vänjer sig. Man hänger utan problem med i trafiken och det är egentligen bara vid omkörningar som man skulle vilja ha mera kraft. Men med lite planering och användning av växelspaken så funkar det också. Största irritationsmomentet jag upplevde var ifall man hamnar i en kombination av för lågt vartal/hög växel. Man brukar säga att dieslar är döda i botten och denna är verkligen det. Runt gathörn etc så väljer i alla fall jag ogärna ettans växel. Rullar bilen nöjer jag mig med tvåan. Men gör man det med denna och hamnar under 1000rpm då tar det LÅNG tid innan man får snurr på grejerna igen. Med lång tid menar jag flera billängder... Och lutar det lite uppför så kommer du inte ens dit.
Summering, provkör ordentligt så att du vet vad du köper. Och inte den vanliga demo-körningen där man testar vad den klarar när man ger fullt utan hur det funkar i vardagskörningen (mindre gaspådrag/lägre vartal).
Användarvisningsbild
av DrMumin
#782910
En trevlig Bil för den som inte lider av prestige mani. På minus sidan kan ja säga att service inte är kul på den vid 12k service byter dom gärna partikel filter och det kostar ink den vanliga servicen 13.500-15.000kr inget extremt då drift kostnaden är grymt låg annars det tråkiga är att på 24k servicen tillkommer kamrem och priset för hela servicen är blygsamma 24.000 hos Volvo vilket inte känns riktigt budget
Användarvisningsbild
av Guligan
#782938
Guru skrev: Summering, provkör ordentligt så att du vet vad du köper.
Precis så jag tänkte också med tanke på att TS har 25 mil till bilen. Se till att ha provkört bilmodellen först på närmare håll.
av Kangas1000
#782941
Kan säga som så att jag själv jagade efter en liknade bil när jag bytte in min V50 D2 för att jag behövde ha lite större utrymme.

En V70 med Drive är som sagt ingen raket.. och åker man mycket 70 och 80 km vägar så drar den ju ganska lite. Men är det som jag som mosar på med 100 km vajerväg till och från jobbet så är den inte snålast i bränsle.

Vi valde hur som helst en V70 2.4 D Summum 2010 istället. Mycket trevligare motor och faktiskt lika snål som min V50 D2 med ca 0.53-0.55 vid blandad körning.

Tyvärr så fick ja en parkerings skada på bilen efter 2 veckor... men då fick jag en Drive V70 som hyrbil.. och jag ångrar mig INTE kan jag säga.
Men det är ju lite så att man kan ramla över ett klipp eller en perfekt bil som man verkligen vill ha.

Är du tveksam så köp inte Driven om du inte bara ska puttra runt lite med bilen.

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]