Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#781296
VolvoB20 skrev:Sen är det ju skumt att trådskaparen väljer XC70 AWD före V70 AWD, tydligen går ballfaktorn före funktionsfaktorn i alla fall då V70 AWD klår XC70 AWD på alla funktionella punkter om man ska köra fort långt på vintern.

När jag kör fort långt med min XC70 önskar jag verkligen att det vore en V70, = bättre utväxling, högre toppfart, bättre väghållning, lägre tyngdpunkt, lägre förbrukning, mindre luftmotstånd.

Kan hålla med dig till viss del ang V70 AWD före XC70 AWD.

Skall man ha en V70 AWD (2014) så skulle jag vilja vara "miljövänlig" och köpa en T4F MEN då finns inte AWD. Skulle AWD funnits till T4F så skulle förbrukningen ökat ännu mera på den redan törstiga T4F. Sedan av min erfarenhet utav T4F så låter den fördj*ävligt sedan vi hade en V70 T4F som hyrbil.
Då tittar jag direkt på D5 AWD men då är haken att man blir tvingad till automat. Detta gäller även D4 AWD.


Skall man ha en XC70 AWD (2014) Så finns inte T4F till den. D4 AWD och D5 AWD finns med manuell OCH automat. Så varför finns inte valet manuell till V70 AWD?!??!


Men komforten i en XC70 är underbar när man kör landsväg, mindre vägar eller grusvägar...
av SeEmSi
#781299
VolvoB20 skrev:Jag hade tagit 1 eller 2 alla dagar i veckan. Tveklöst Trådskaparen ska ju köra fort och långt på vinterväg och då är Haldex Gen-4 som sitter på MY-12 enormt mycket bättre än Gen 5 som sitter på 3, Gen 4 går mycket stabilare i hög fart om det är isfläckar och moddsträngar.

Sen är det ju skumt att trådskaparen väljer XC70 AWD före V70 AWD, tydligen går ballfaktorn före funktionsfaktorn i alla fall då V70 AWD klår XC70 AWD på alla funktionella punkter om man ska köra fort långt på vintern.

När jag kör fort långt med min XC70 önskar jag verkligen att det vore en V70, = bättre utväxling, högre toppfart, bättre väghållning, lägre tyngdpunkt, lägre förbrukning, mindre luftmotstånd.
Bestämmer inte ensam och frugan vill hellre ha XC. Men måste erkänna att jag nog också hellre vill ha XC mycket pga utseende, den ÄR snyggare och så ser den tåligare ut även om den nu inte är det i verkligheten. Det är mestadels på vinterväglag i Sverige den ska köras så toppfarten spelar ju ingen roll. Har idag en XC70 -07 som har fungerat bra så jag tror nog att den nya också kommer fungera bra.

Sen har vi riktigt svårt att bestämma oss. Ville från början ha D5, Aut, Summum, VOC. Men efter att ha börjat kolla på begagnade så har vill-ha-listan växt med RTI, hgv paket etc. Samtidigt är dom så dyra begagnade att vi återigen börjar titta på en ny.

Hur svårt brukar det vara att pruta på en ny lagerbil?
av Malmstroem
#781316
Hittar du en -13 -- dvs innan facelift -- så borde det finnas stora möjligheter att diskutera priset.

Och skillnaden efter facelift är inge gigantisk på XC70.
av V70Fredrik
#781322
Jag hade valt bil nr 3, har själv en mycket välutrustad xc70-11 med bl.a. Four-c och komforten är nog den bästa jag kört/åkt..
Kanske även lite lättare att sälja den dagen det är dags för det.
av llesrof
#781345
XC70 är mjukare fjädrad och har lite annan gång än V70.
Användarvisningsbild
av Bosa
#781385
1 eller 2 vore mitt val, ska du ligga och avverka en hel del mil på vinterväg och det även innebär en hel del mörkerkörning skulle jag ha hoppat adaptiv farthållare och satsat på bra extraljus istället. Xenonkonvertera helljuset står sig inte långt mot 3 NBB 225 med xenon oavsett om det är xenon original eller konverterade extraljus.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
av Dpblad
#781394
HaagXx skrev:Den kräsne kanske kan uppfatta som att en xc70 "gungar" fram i högre hastigheter. En v70 går
bättre om du kör mycket landsväg/motorväg men om man kör i stan eller på sämre vägar är en xc70 klockren. Verkligen underbar att köra i stan med tanke på alla kanter, brunslock och ojämnheter på vägen.
Bra sagt. Jag tycker fortfarande många säger att V70 är för stadsbor och XC70 ska man ha på landet, när det i själva verket är tvärt om. Åtminstone med mina erfarenheter. Komfortvinst upplever jag större i stan. Betydligt fler skador per bil och mil/tid i stan jämfört med småvägar. Gissar att det delvis kan bero på att kvalitetskänslan i dagens samhälle är bättre hos en vägsamfällighet än i (denna) storstadens gatukontor. Tänker alltså på markfrigång och fjädring, inte AWD.
av Kryss70
#782042
HaagXx skrev:Den kräsne kanske kan uppfatta som att en xc70 "gungar" fram i högre hastigheter. En v70 går
bättre om du kör mycket landsväg/motorväg men om man kör i stan eller på sämre vägar är en xc70 klockren. Verkligen underbar att köra i stan med tanke på alla kanter, brunslock och ojämnheter på vägen.
Gäller bara att välja rätt och bra däck, annars blir det katastrofalt otrevlig gång.
av SeEmSi
#782798
Tack för tipsen men det blev till slut en ny XC70 AWD D5 MY14.

Hade några begagnade bilar som var intressanta men blev till slut less på Bilias ovilja att diskutera priset, på sin höjd kunde de slänga med ett par beggade vinterdäck på stålfälg, och detta trots att vissa bilar legat ute en månad.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]