Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
#776216
Hej
Körde mot bättre vetande genom en biltvätt i går och borsten som går över taket slog i vingen som lossnade.
så nu måste jag ha en ny, när jag kollar så verkar det finnas 2st kan det stämma?
killen på tvätten kunde inte säga ngt utan hänvisade till sin chef som skulle vara på plats i dag, men visst ska dom ersätta detta?
Användarvisningsbild
av joel80
#776219
Har dom inga förbud eller varningar om att man inte får köra in bilar med vinge låter det som att det är deras försäkring som ska användas och inte din. Tog du några bilder eller så efteråt? Nu kanske dom inte krånglar.. men det är ju alltid bra med lite extra bevisning om det skulle behövas.

Hittade det här: http://www.vibilagare.se/nyheter/regler ... lagen-1386


Och det här!!!
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/bilen ... rsattning/
Hoppas du inte råkar ut för en sån.. :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#776262
Det finns väl bara en vinge till V70II såvitt jag vet? Från MY08 alltså. Kan det vara till V70N resp V70 II som avses? Eller lackad / Olackad?

Jag har My14 och har tidigare haft V70 MY08, MY10 och MY12 och jag har inte sett att vingen skulle vara annorlunda ens efter denna senaste facelift. Inte skillnader mellan XC70 vs V70 heller. Men om du kollar hos ÅF så slår de på ditt reg.nr så får de upp vilken artikel det är.


edit: p.s. mackarna har försäkringar men oftast väldigt höga självrisker då de skall täcka att folk kör sönder pumpar etc (dvs glömmer slangen i tanken) så jag gissar att de oftast vill göra upp mindre saker i godo. Det hände mig när jag välde med MC:n på en oljefläck för 10 år sedan. Kostade macken 7.500 kr och de nyttjade inte försäkringen.
Användarvisningsbild
av daSea
#776330
Det finns bara en originalvinge till V70 och det är den i länken du hänvisar till. Vingen kan vara fabriksmonterad om bilen levererades med den från början. Ibland eftermonterar ÅF delar men det borde också räknas som fabriksmonterat då det sker innan första leverans. Frågan är bara hur det är i ditt fall? Själv köpte jag originalvinge från bilia.se och monterade själv. Det är ju fortfarande Volvo originaldel, monterad på rätt sätt, allt efter Volvos tydliga monteringsanvisning, men undrar hur det skulle tolkas i ett sådant här fall. Låter konstigt att den bara lossnade så där... Var den monterad som den skulle med fyra skruvar och dubbelhäftande tejp och inte bara slarvmonterad med dubbelhäftande tejp. (har läst på det här forumet att en del tycker det räcker gott att montera vinge med bara tejpen...) Eftersom du tycker din vinge ser lite annorlunda ut kanske det kan vara så att det helt enkelt är en eftermonterad kopia?
Användarvisningsbild
av falcon
#776338
jodå den satt med 4st skruvar samt med dubbelhäftande tejp.
jag är bara nyfiken på om dom kan slingra sig och slippa betala.
Användarvisningsbild
av akterspegel
#780974
Rövar tråden lite..

Jag har på senare tid blivit sugen på vinge på min V70, tycker att den faktiskt ser bättre ut med vinge och det är ju viktigt att barntransporten ser bra ut ;o)

Jag frågade min volvoverkstad vad dom skulle ha för att montera på en lackad vinge och dom ville ha 4000 i samband med servicen för att skruva dit en..

Jag har inte en aning om vad det "ska" kosta, är det rimligt?

Ps, jag har volvorabatt
Användarvisningsbild
av StefanN
#780981
Vingen kostar ju 3720:- så dom sätter ju dit den för ett par hundra. Jobbet tar ju max 5 min och är inge svårt.
Användarvisningsbild
av joel80
#781040
4000kr är väl just med en vinge? Låter som ungefär priserna jag sett för att få på en vinge.. alltså inklusive vingen.
Användarvisningsbild
av na96gen
#781092
Jag betalade 3900 när jag satt dit en på min för drygt två år sedan. Och vinge är ett måste för utseendet! 8)

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]