Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#771101
Jag menar fabriksbyggda.
Du behöver nog inte googla så länge eller söka på forum för att hitta hur många exempel som helst. Min kollega har en A4 2,0TFSI 180 hk MY11 som gått ca 8 000 mil. Efter fem-sex längre verkstadsbesök hade de fortfarande inte lyckats lösa problemen. Bilen gick ok på bensin men illa på etanol. I december renoverade de toppen (40 000 tror jag att det kostade men gick på garantin då bilen var 2 år). Den gick sedan bra till i maj då min kollega tankade etanol igen. Kanske är Audi dåliga på att bygga etanolbilar men med tanke på att Saab, Ford m fl och i viss mån VOlvo (topparna på långmilade 2,5FT har rasat) haft problem med etanolbilar samt att kortare serviceintervall alltid gäller trots att motorerna är modifierade skulle jag tveka på att börja köra etanol i en bensinturbobil.../PH
#771172
perhall skrev:Jag menar fabriksbyggda.
Du behöver nog inte googla så länge eller söka på forum för att hitta hur många exempel som helst. Min kollega har en A4 2,0TFSI 180 hk MY11 som gått ca 8 000 mil. Efter fem-sex längre verkstadsbesök hade de fortfarande inte lyckats lösa problemen. Bilen gick ok på bensin men illa på etanol. I december renoverade de toppen (40 000 tror jag att det kostade men gick på garantin då bilen var 2 år). Den gick sedan bra till i maj då min kollega tankade etanol igen. Kanske är Audi dåliga på att bygga etanolbilar men med tanke på att Saab, Ford m fl och i viss mån VOlvo (topparna på långmilade 2,5FT har rasat) haft problem med etanolbilar samt att kortare serviceintervall alltid gäller trots att motorerna är modifierade skulle jag tveka på att börja köra etanol i en bensinturbobil.../PH
Nu blev det ännu mer intressant!
Du menar att det finns folk på detta forum som har varit med om att toppen i sin 2.5FT har rasat pga användning av E85? Hoppas någon kan berätta en egen historia kring detta.
Ford har haft en del strul med sina kallstarter vet jag, speciellt på Focus, men detta har åtgärdats. Några haverier som konstaterats bero på E85 känner jag inte till dock.
Men vore mkt intressant om någon som råkat ut för haveri pga E85 kunde berätta lite mer.
#771199
Vet inte om någon på forumet sett sin topp rasa - min kollegas vita A4 uppenbarligen pga etanolen.
Jag får lite känslan att du tvivlar på att något farligt kan hända och att jag måste bevisa det för dig. Det är jag inte alls intresserad av men jag skulle givetvis kunna koppla dig till mina kunder inom Taxi Stockholm som sett mängder av ras av 2,5FT-toppar, DSG-lådor i Passater etc. Nu går du ju in på forumet för att få hjälp och då delger jag bara mina åsikter. Hoppas givetvis att du kan köra länge på etanol utan problem men jag tvivlar på det.

Vet inte heller varför du behöver så mycket bevis - kolla maskinskaderapporter, långtester (Vi Bilägare har problem med sin etanol-V70), forum etc. Tyska AutoBild har genomfört 98 långtester (10 000 mil el mer) de senaste 15 åren, på de sista 40 platserna är det nästan bara VAG-produkter och franska bilar. Evidensbaserat? Ja! Räcker för mig för att avstå en VAG-produkt av de årsmodeller det handlar om.
PH
#771299
perhall skrev:Vet inte om någon på forumet sett sin topp rasa - min kollegas vita A4 uppenbarligen pga etanolen.
Jag får lite känslan att du tvivlar på att något farligt kan hända och att jag måste bevisa det för dig. Det är jag inte alls intresserad av men jag skulle givetvis kunna koppla dig till mina kunder inom Taxi Stockholm som sett mängder av ras av 2,5FT-toppar, DSG-lådor i Passater etc. Nu går du ju in på forumet för att få hjälp och då delger jag bara mina åsikter. Hoppas givetvis att du kan köra länge på etanol utan problem men jag tvivlar på det.

Vet inte heller varför du behöver så mycket bevis - kolla maskinskaderapporter, långtester (Vi Bilägare har problem med sin etanol-V70), forum etc. Tyska AutoBild har genomfört 98 långtester (10 000 mil el mer) de senaste 15 åren, på de sista 40 platserna är det nästan bara VAG-produkter och franska bilar. Evidensbaserat? Ja! Räcker för mig för att avstå en VAG-produkt av de årsmodeller det handlar om.
PH
Med all respekt för ditt kunnande i ämnet!

Efter lite sökande efter problem med 2.5FT bilar så hittar man mest problem med drivlinor som nämns ihop med Taxi Stockholm.
Sen verkar det. t.o.m på detta forum råda en viss förvirring kring ventiljustering eller ej på vissa årsmodeller. Kanske detta bidragit till ökat slitage i långmilade taxi bilar. Synd att man frångått hydrauliska lyftare, och börjar schimsa igen.
När man söker ytterligare på haverier kring etanolbilar så hittar man en del intressanta uppgifter kring ett visst oljebolag som av misstag råkade blanda bussbränslet E95 tillsammans med E85. Detta kunde orsaka en del skador, men man tog på sig detta och stod för kostnaderna.
Det är inte lätt att hitta någon som råkat ut för ett haveri där man direkt kan skylla på E85..
#771368
Om det inte finns en enda tråd på jagrullar.se om rasad topp, känns problemet litet. Det har funnits två tillfällen med bränslerelaterade problem med E85. Det ena är att ED95 blandads ihop med E85, och det andra höga sulfathalter. Numera finns inga problem (enligt bränslebolagen och Volvo). Men av någon anledning hålls dessa problem vid liv Och motorjournalister älskar ju dock att hålla liv i bränsleproblem (när det handlar om etanol) och så även Vi Bilägare. Vi Bilägare är inte alls intresserade att gå till botten med problemen med sin V70. Det kan ju vara så att symptomen visar sig med etanol. Men varför gå till botten när man kan skylla på etanol.... :roll: Är inne på min tredje Volvo Flexifuel och jag behöver väl inte säga att den också går utmärkt på E85.
#771371
Ja, det är mycket snack hit och dit, "kompisens morsas svåger" och liknande som hade problem med en etanolbil.
Men sällan ren fakta, eller bevis att E85 skulle ha sönder motorer i förtid.

Tack alla för era svar! Ska försöka[…]

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]