Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#770718
Nåt konstigt är det! Den ser inte ut att ha xenon. Fanns väl inte 3,2 XC70 som MY12 utan då bara D3, D5 och T6?
Å andra sidan står det ju svensksåld och den säljs av en auktoriserad Volvo-handlare. Och det står också att den har xenon... och den är uttagen 11-11 dvs. den har knappast hunnit importeras.

Kanske en bil som VPS specat för annan marknad och sedan reggat direkt i Sverige?

PH
av Lövet
#770733
Nåt är fel iaf för den har svarta rails vilket inte sv.sålda med Summum har.
av s6025t
#770734
XC70 summum har aldrig haft blanka rails det är bara V70 som har dom de ända XC70 med blanka rails är Ocean Race utgåvan
av Lövet
#770735
Hmmm, har jag så fel. Måste googla lite.

edit: Verkar inte bättre. Men xenon ska vara standard iaf.
Användarvisningsbild
av MartinS
#770737
jpennerb skrev:Ja jag gillar verkligen 2.5FT men tror nog att 6cyl 3.2 är än bättre(Inte T6 alltså). Den senaste har ett härligt ljud och härlig spets på toppen. Då får 2.5FT slå sig slagen med hästlängder!
Vad är det som gör 3.2:an bättre än T6 tycker du? Jag har bara kört 3.2 en gång men jag tyckte inte den var så fantastisk. Det är ju i princip samma motor som T6 men den saknar ju den så viktiga fläkten.

/Martin
av Lövet
#770742
Den stora skillnaden är i min mening gasresponsen. 2.5FT må ha massor med vrid men den tar rejäl betänketid innan den gör nåt. Som att gasen är kopplad till motorn med gummisnodd. 3.2an reagerar direkt (men långsammare på låga varv absolut).
av perhall
#770746
Smaksak med motorer, helt klart, och 3,2 vinner sällan tester. I XC70 har den nog ett tufft jobb pga vikten och AWD, lite bättre i en V70 FWD. Jag hade en S80 3,2 och körde omkring i när jag bodde i USA, jag gillar den eftersom den går tyst och mjukt samt bra tryck om man varvar den. LIte Dr Jekyll och Mr Hyde. Tyckte den växlade bättre än 2,4D/D5/2,5T som var aktuella i Sverige då (det var en 09:a, jag hann även ha en 10:a från Hertz som också växlade bra). Samt rätt snål.
PH
av jpennerb
#770766
MartinS skrev:
jpennerb skrev:Ja jag gillar verkligen 2.5FT men tror nog att 6cyl 3.2 är än bättre(Inte T6 alltså). Den senaste har ett härligt ljud och härlig spets på toppen. Då får 2.5FT slå sig slagen med hästlängder!
Vad är det som gör 3.2:an bättre än T6 tycker du? Jag har bara kört 3.2 en gång men jag tyckte inte den var så fantastisk. Det är ju i princip samma motor som T6 men den saknar ju den så viktiga fläkten.

/Martin
Rent effektmässigt är den kanske inte direkt fantastisk men tycker om ljudet och responsen. Både 2.5FT och T6 tycker jag har mycket gummisnoddskänsla innan turbon snurrar igång. Har faktiskt inte testat T6an i sportläget och där kanske den slirar mindre?

Far min har en 3.2 AWD och den växlar mycket bättre jämfört med min 2,5FT. Den har nu rullat 12000mil mot min 6000mil utan oljebyte. Borde väl ändå vara liknande låda i dessa? Kanske är motorn som gör lådan bra?
Användarvisningsbild
av MartinS
#770772
jpennerb skrev: Rent effektmässigt är den kanske inte direkt fantastisk men tycker om ljudet och responsen. Både 2.5FT och T6 tycker jag har mycket gummisnoddskänsla innan turbon snurrar igång. Har faktiskt inte testat T6an i sportläget och där kanske den slirar mindre?
Ljudet är ju helt klart härligare när det slipper sitta en turbo i vägen för avgaserna.

Den största gummisnodden är ju helt klart lådan, men i S-läge blir både motor och låda en helt annan. Lådan slirar i princip ingenting på 2:an och uppåt och bilen är extremt på, motorn beter sig helt annorlunda. Fast man orkar ju inte åka runt i S-läge till vardags, det blir för hetsigt.

/Martin
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]