Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mistral
#770112
Hej!

Ber om ursäkt ifall frågan redan ställts tidigare.

Men jag är i full färd att köpa en V70 summum -10a d5a (har hittat ett högst intressant objekt). Och frågan handlar om ljudsystemet som ska vara 1 CD high preformance. Är det standard med AUX och USB fr.om denna årsmodell eller bara en av dessa anslutningsmöjligheter? Jag är bekväm av mig och skulle föredra att ha USB, så enkelt, bara plugga in stickan och sen lira för glatta livet :)

Volvos tillbehörskatalog var väl inte mycket till hjälp egentligen. Enl. den ska det finnas USB och AUX på denna nivå av audiopaketet, men jag är inte så säker på detta för flera bilar jag ringt på har bara haft AUX anslutning. Om man saknar USB, är den en svettigt dyr historia att uppgradera till (Volvo är ju duktiga på ta betalt för minsta grej)?


Tacksam för seriösa svar.

Med vänlig hälsning Mistral
Användarvisningsbild
av bjornw
#770141
Tror usb kommer med blåtand. Vi hade iaf båda uttagen i vår MY10 med high performance och blåtand men har sett att det saknas i bilar utan blåtand. Dock inte 100% säker...
Användarvisningsbild
av daSea
#770168
USB behöver inte komma med Blåtand, beror på årsmodell. På min förra V70II (2.0F MY-09) hade jag momentumpaketet och sedan HighPerformance-stereo med både AUX och USB i mittkonsollen. Ingen Blåtand. På min nuvarande V70II (D5 MY-11) har jag momentumpaketet och basstereon (Perfromance) utan USB men med integrerad Blåtandshandsfree. USB skall vara standard till HP och PS stereon.
av JHg
#770204
I min 10:a (Summum) med HP var det standard med USB och AUX.
av Mistral
#770330
Tack för svaren.

Jag tror inte heller USB eller ej har ett samband med om bilen har blåtand eller inte. För flera bilar jag kollat upp har haft blåtand men inte USB enl. säljaren. Får känslan att det handlar mer om vilket audiopaket bilen är utrustad med oavsett blåtand eller ej.
av JHg
#770407
Du har rätt i ditt antagande. Det är vilken stereo som sitter i som avgör vilka uttag som finns. Inte BT.
av Mistral
#770410
Mmm så är det nog.

Ontopic - Om nu stereon endast har AUX, måste man ha en ipod då? Hade gärna enbart behövt koppla in ett USB minne eller i värsta fall en MP3 spelare. Inte alls hemma på detta men kan tänka mig att AUX anslutningen kanske man ansluter i en USB adapter (AUX till en USB kabel = sen enheten man vill ansluta). Sen en fråga. Kan man styra den inkopplade enheten (MP3spelare/Ipod) från stereon och rattknapparna samt syns spårval och artist (förutsatt att filerna är döpta med namn & artist) på stereons display? Riktiga noobfrågor men vafan :)

OT JHg:
Noterar att du har en liknande bil som jag är på jakt efter. Hur fungerar det med alla dessa tillvalspaket du har? Frågar för jag har hittat en liknande som har samma 3x paketen och blev nyfiken när jag såg du äger en liknande bil :)

Ju mer teknikprylar desto mer som kan krångla :)
av JHg
#770413
Din första fråga:
Vad jag vet så är AUX endast ett "analogt" uttag, dvs. du kan inte styra något genom det utan bara koppla in utrustning med "normalt" 3,5mm uttag. Har prövat att koppla in passagerares iPhone eller liknande utan problem. Men då måste styrningen ske från enheten. Jag har i min bil en iPod (inte shuffle) liggandes i mittkonsolen kopplat till USB uttaget. Då kan jag använda rattknapparna för att styra och söka samt jag ser artist och låtnamn i displayen. Detta fungerar även med ett vanlig USB-minne med med MP3-filer.

Andra:
Japp, jag har haft bilen i nästan 4 år och har inte haft några större problem. Paketen är jag mycket nöjd med. Keyless kommer jag aldrig att vara utan igen, man blir så bortskämd. Även farthållaren med radar i driv.support paketet är guld. Tillsammans med automatlådan (vilken i bland kan upplevas lite "seg") är det perfekt när man pendlar på motorvägen över 10 mil per dag.
av Mistral
#774459
Ville glutta in och tacka alla hjälpsamma för era svar.

Bilen är köpt och den hade USB i mittkonsolen som jag misstänkte (och flera av er) men även AUX men det suger ju att styra stereon via mp3 spelaren, ipod eller mobilen. USB is tha shit :) Nöjd med bilen (so far), ljudet och anslutningsmöjligheterna.

Hade dessutom sjukt flyt att jag blev av med min gamla v70 väldigt snabbt, ca 4-5 dagar på blocket.

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att s[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]

Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]