Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#771519
Stadskörningen är svårt att få ekonomisk om man åker på en massa rödljus med inbromsningar och accelerationer.. men om jag inte håller så höga motorvägshastigheter får jag ner min V70 D3 MY13 med manuell låda till strax under 0,6l/mil vid pump. (5,7 som bäst än så länge)

Det som drar mycket är hastigheter över 110km/h, större däck (du har väl större med R-design?), ACn (drar minst 5dl/100km nu när det är varmt) och så ökar väl automatlådan på lite.

Om du kör med staplarna framme ser du ganska lätt vad som påverkar. Testa att höja/sänka hastigheten 10-15km/h i en mil på motorväg och se hur staplarna påverkas. :)
Om du står ut, testa att göra samma sak med ACn. ;)

Jag sabbade förresten statistiken här nedan med ca 80-90 mil husvagn förra veckan! 1,1l/mil drog det då.. marchfart på ca 85km/h (GPS) när det gick... Norrland... d.v.s. mycket backar och kurviga gropiga småvägar. :)
#771529
joel80 skrev: Det som drar mycket är hastigheter över 110km/h, större däck (du har väl större med R-design?), ACn (drar minst 5dl/100km nu när det är varmt) och så ökar väl automatlådan på lite.
Jag hade tur och fått 225/50/17 Balder, bara bilar som är tillverkat före v08/13 får Ixion 18.
#771617
Ja, det var ett kundönskemål att tillhandahålla 17-tumsfälgar till R-bilarna. Bara för Volvo att tacka och ta emot. Montera billigare däck/fälg samt ta betalt av dem som faktiskt vill ha 18-tummare.

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]