Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kulle
#769379
brigadeiro skrev:
Kulle skrev:Ja, kontakta någon bilstereobyggare, det är grunden vid ljudbygge att dämpa karossen.Det finns lite olika varianter, flytande som man sprutar/penslar på typ noisekiller och mattor typ dynamat. m.m.
Har hittills inte fått tag på någon bilstereobyggare med mycket erfarenhet av att ljudisolera en bil, men söker vidare. Det känns redan nu som att det finns en stor affärsmöjlighet här.

Någon med kunskap kring ljuddämpning borde skapa ett erbjudande just avsett för ljudisolering av bilkupén för kunder som varken kan mycket om stereos eller bilar. Företrädesvis med ett fast grundpris varpå man sedan adderar en modul beroende på vilken specifik bilmodell det handlar om. Enkelt paketerat, enkelt att köpa. Jag har googlat en del redan och hittar ingen som har skapat ett sådant tydligt erbjudande (de bilstereosidor jag varit inne på hittills fokuserar på stereos och det står nästan inget om ljudisolering av kupén). Samtidigt har vi säkert tusentals förare i Sverige som direkt skulle nappa på en enkel möjlighet att köra bil i Sverige under mer drägliga förhållanden. Men en sådan tjänst måste tillgängliggöras så att personer utan kunskap om bilstereos förstår precis vad som ingår och hur mycket det kostar, tillsammans med case studies kring vad man kunnat uppnå i form av ljuddämpning hos andra kunder (bullermätning före och efter).

Här finns det mycket pengar att tjänas. :-) Och man skulle jobba med en viktig svensk hälsofråga eftersom många förare mår dåligt av den stress som uppstår från konstant högt buller vid långkörningar...och stress dödar. Frågan är totalt underskattad inom bilindustrin. Jag såg förresten att Volvo hade några nya tjänster ute nyligen inom deras akustikteam. Det är bra; kunskapen inom ljuddesign behöver definitivt höjas.
Javisst, kanske en affärsidé =)

Det har dock hänt mycket de senaste tio åren, bilarna blir tystare och tystare.
Användarvisningsbild
av bjornw
#769834
Jag har dämpat vår XC60 med hjälp av en bildstereofrima (AVD i Sundsvall). Totalt har jag pulat in 2 bulkpack med STP silver, ett paket med biltemas butylmatta och två rullar av deras isoleringsfilt. Har också lagt in två ark med STP sound absorber.

Har varit runt på de flesta ställen i bilen. Alla dörrar (ytterplåt och insida trimpaneler), golven, hjulhus fram och bak, A/B/C stolpar, reservhjulsbaljan osv. Bara taket och instrumentpanelen (torpeden) som fått vara orörda.

Resultatet då, första varvet på ytterplåten i dörrarna gav stor effekt. Det inte bara dämpade ljud utan tog bort en ljudkälla. Det skramlar mycket mindre, speciellt på dålig väg. Även reservhjulsbaljan hade stor effekt, mycket ljud kommer därifrån, har lagt dubbla lager STP där. Resten är av tveksam nytta. Det är relativt lätt att göra dörrar och baljan så tipset är att börja med dem. B-stolpen har jag haft problem med gnissel och gnek i men det har jag fått bort nu. Andra positiva effekter är ett trevligare dörr-tjoff, bättre basåtergivning från stereon och sammantaget lite högre kvalitetskänsla.

Räknar med att byta bil inom ett år och även den kommer få sig en dämpning i dörrar och balja. Då kommer jag också använda mer och bättre absorbering än den tämligen värdelösa filtmattan från Biltema. Men precis som med andra dämpmaterial och tekniker så år effekten lite begränsad. Största ljuskällorna kommer man inte åt (tex hjulupphängningens fästpunkter)

Har funderat på att dämpa hjulhusen utvändigt (bakom innerskärmarna), vissa tycker det har stor effekt. Även i "diket" under plasten som torkarna sitter i finns det naken plåt mot torpeden man skulle kunna testa att dämpa. Materialet kostar dock en hel del och det är svårt att flytta på det om det inte blir bra.

Om någon har fler tips på ställen att isolera eller dämpa vore det intressant!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#769840
Visst skulle de kunna göra en tystare modell i ett tillvalspaket. Men tror knappast att de kommer att göra en hel modellserie som te.x V70 så tyst det går tyvärr. Hur ska då nästa V70 marknadsföras? Man släpper bara lite i taget och de flesta förstår inte bättre eller köper ändå.

För egen del som kör mycket motorväg så hade nog sparat de pengarna och satsat på att få en bil med 6 växlar nästa gång istället.
av VOLVOLAST4EVER
#770042
Har någon jämfört vägbuller på ny bil och en riktig långmilare-10-20000 mil?. i långmilaren är bussningar o leder mer slitna o mindre "spänst",kanske har den därav blivet tystare? jag upplevde skillnad mellan v70 2002 till v70 II 2013 gällande däckoljud- men olika ljudbilder och med stora förväntningar blir man kanske mer besviken vilket jag blev. Vill gärna höra fler erfarenheter av er som låtet ljudfirma dämpat v70II bilar
av perhall
#770050
Bilen blir också otätare med åren och det uppkommer diverse obalanser samt slitna däck låter mer än nya så totalt låter en bil mer efter 10000 mil än när den är ny!/ph
av AndS
#770066
Hur blir det med kondens och fukt i utrymmen man stoppar in isolering i?
När det gäller hus och utrymmen mellan kallt och varmt kan det bli problem, speciellt om det inne blir växelvis varmt/kallt inomhus och det är ju precis det som gäller för bilar.
Man vill ju inte få utrymmen som har isolering som behåller fukt eller skvalp av vatten i utrymmen som inte är avsedda för att tätas med isolering.
av Mwi
#770086
Om jag kommer ihåg rätt så fyllde man många hålrum på Alfasud för ljuddämpningens skull, med skumplast och den rostade snabbt och mycket. Så att ljudisolera själv kan bli lite spännande när det gäller rost.
av Kulle
#770131
Håller man sig till vedertagna metoder behöver man nog inte oroa sig för rost alltför mycket, se till att inte sätta mattan över skadad/repad plåt är ett bra tips. Fixa repan innan i så fall.
Användarvisningsbild
av bjornw
#770140
Rosten är en faktor att ta hänsyn till men den är inte hindrande. Det gäller bara att ta hänsyn till om man är och pular i en våt eller (förväntat) torr del av bilen. Butylmattorna binder inte vatten så de kan man sätta var som men skumplast och filt måste man vara försiktig med för att inte få klassiska "rostmadrasser".

Det finns skummattor med stängda celler som inte tar åt sig fukt men är ok på ljudabsorbtion, de brukar man lägga på golven där det ibland blir blött även fast det inte borde.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]