perhall skrev:Håller inte med om att det är märkligt att Volvo inte har kommit med en quiet edition.
V70 är ju redan den klart tystaste bilen i prisklassen.
Och det lanseras mängder med bilar varje år som är långt bullrigare, kanske mer relevant att ge sig på dem i första hand...
Jag tror inte att det går att få bilen mycket tystare än att något annat försakas.
Volvo har ju iom V70 gjort en komfortprioritering som är precis vad som efterlyses här: V70 är jättetråkig att köra, trist styrning, inte inspirerande på något sätt men mycket tyst, bekväm fjädring, bekväma stolar, går verkligen väldigt tyst och ostötigt på isig/knagglig/dålig väg etc.
PH
Jag tycker ändå att Volvo som har Sverige som hemmabas har ett större ansvar - och borde ha större intresse av - att leverera på uppenbara behov på sin hemmamarknad än andra. Komfortprioteringen hos V70:n har inte tagits tillräckligt långt i min mening - Volvo borde ha en liknande ambition som Citroen med C5:an fast göra det mycket bättre än Citroen. Håller såklart med om att det finns många bullriga bilar - slutsatsen efter mina provkörningar (V70, XC70, 5-serien, E-klass, Peugeot 508, Citroen C5, Lexus GS, Lexus LS430 etc) är att inte en enda bil egentligen håller måttet här i Sverige. De är ungefär lika bullriga allihopa när den svenska asfalten är riktigt grov. Mina mätningar uppvisar inte speciellt stora skillnader, vilket är i linje med Vi Bilägares mätningar.
Jag underkänner hela bilbranschen, men Volvo är det märke som borde förstå hemmamarknaden bäst. Jag är medveten om att det handlar om business och att Volvo inte gör mer än det behöver, men därför menar jag på att det borde finnas en speciell edition för de som vill betala extra för att få en tystare bil. Är medveten om att man inte kan nå underverk eftersom en sådan edition ju tas fram på samma plattform som övriga bilar, men nog borde det gå att uppnå bättre komfort än idag genom en Quiet Edition som inom en rad punkter är bättre isolerad än standard och kanske att det även ges en mer komfortabel fjädring (C5:ans gashydrauliska fjädring är långt skönare än V70:ns). Och jag anser även att det borde tas fram en helt ny plattform för att skapa marknadens avsevärt tystaste kombibil i denna klass. Visst är det en balansgång mellan 'körglädje', säkerhet och komfort, men med tanke på all diskussion om buller i Sverige så menar jag att Volvo måste satsa mer på komfort-kortet; inte halvdant som är fallet idag.
Jag kan inte hålla med om att V70 är en tyst bil i dagsläget. Den må vara bland de tystaste i klassen (tror dock att Citroen C5 och BMW 5-serien/F11 slår V70 om man jämför med så snarlika däck som möjligt), men det är inte en tyst bil. Om man lyssnar till diskussioner bland förare ute i landet så är min hypotes att komfort/tystnad har blivit ett allt viktigare kriterium när man köper bil så det finns ett växande behov som den svenska marknaden inte lyckats tillfredsställa - människor får göra kompromisser vid sina bilval och får anpassa sig efter de alternativ som finns att tillgå. Ägare upplever att bilen väsnas och det är något som är jobbigt för många. Bilindustrin har haft fokus på körglädje för snabb körning snarare än komfort och tystnad i kupén. Naturligtvis borde båda dessa behov tas omhand med olika erbjudanden. Men hittills är komfort/tystnad klart eftersatt, särskilt i Sverige där vi upplever en extrem situation jämfört med andra marknader. Om det hade funnits en ledare likt Steve Jobs på ett företag som Volvo så hade naturligtvis saker varit annorlunda - men istället är det anonyma ledare som kommer och går, och me too-erbjudandena som kommer ut är baserade på rationella sifferanalyser snarare än en känsla för vad som skulle revolutionera marknaden. Jag har jobbat mycket inom och med bilindustrin - med Volvo, Saab, Opel, Lexus och Bentley, och jag kan inte säga att jag är imponerad av branschen i en del avseenden, undantaget Bentley som är helt enastående men i den prisklassen behöver ju i stort sett inga kompromisser göras... Det skulle vara lätt att avfärda mig som naiv, men jag menar att det är lätt att se det gängse i en bransch som 'sanningen' och glömma bort att saker kanske skulle kunna göras väldigt annorlunda.
Jag är som sagt kritisk mot bilmarknaden överlag, men det blir lätt att lägga fokus på Volvo eftersom det är vårt hemmamärke i Sverige. Jag kan inte på samma sätt klandra BMW eller Mercedes för att de inte tagit fram bilar som går tyst på svenska vägar, men Volvo har ju grundats här och verkar här - att de då inte svarar på alla dessa svenska förare som har problem med bullret genom att vara riktigt innovativa inom just det tycker jag är riktigt tråkigt. Det behövs nytänkande!
Personligen kommer jag ändå sannolikt att köpa en V70 II (just nu kör jag en fruktansvärd bullerburk kallad V50 MY07 - hur var det ens möjligt att lansera en sådan bil i Sverige och se sig själv som ett aspirerande premium-märke??) och göra det man kan göra via däck och ljudisolering. Men det är en kompromiss. En kompromiss som jag ifrågasätter.
Det är lätt att hävda att det är svårt att få ner ljudet mer. Men det är det innovationer är till för. Och det handlar om strategiska prioriteringar. Marknaden prioriterar inte komfort tillräckligt trots att behoven inom just det är enormt stor, särskilt i Sverige. Jag tror att det är lätt för bilfantaster som är ute efter mycket körglädje, exakt styrning, vägkänsla etc att glömma att det finns många förare som är ute efter en skön körning för att ta sig mellan två platser. De bryr sig varken marknaden eller motorjournalisterna tillräckligt mycket om. Det känns som att motorjournalisternas recensioner har haft en omotiverat stor makt på bilindustrins erbjudanden - vilket lett till en 'skew' mot hårda chassin etc.
Jag har ofta fått höra att det är för svårt att få ner bullret i kupén ytterligare. Men då blir min retoriska fråga: varför då? Tänk om, tänk nytt!