Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#769073
Håller inte med om att det är märkligt att Volvo inte har kommit med en quiet edition.
V70 är ju redan den klart tystaste bilen i prisklassen.
Och det lanseras mängder med bilar varje år som är långt bullrigare, kanske mer relevant att ge sig på dem i första hand...
Jag tror inte att det går att få bilen mycket tystare än att något annat försakas.
Volvo har ju iom V70 gjort en komfortprioritering som är precis vad som efterlyses här: V70 är jättetråkig att köra, trist styrning, inte inspirerande på något sätt men mycket tyst, bekväm fjädring, bekväma stolar, går verkligen väldigt tyst och ostötigt på isig/knagglig/dålig väg etc.
PH
av Mwi
#769080
perhall skrev:Volvo har ju iom V70 gjort en komfortprioritering som är precis vad som efterlyses här: V70 är jättetråkig att köra, trist styrning, inte inspirerande på något sätt men mycket tyst, bekväm fjädring, bekväma stolar, går verkligen väldigt tyst och ostötigt på isig/knagglig/dålig väg etc.
PH
Bara att hålla med, en av få bilar man utan problem kör 150-200 mil på dag utan att kroppen tar stryk. Men gamla 965 från -96 / V90 hade bättre stolar och bekvämare chassi.
av brigadeiro
#769104
Racetwin2 skrev:Du kan också orsaka mer skrammel och gnirk genom att demontera paneler etc. Min erfarenhet är att de aldrig sitter lika bra som första gången de monterades.
Bra synpunkt. Jag kommer säkert vara lite orolig inför en sådan demontering, men jag tar hellre något extra gnirk än konstant 70-75 decibels buller...:-)
av brigadeiro
#769135
perhall skrev:Håller inte med om att det är märkligt att Volvo inte har kommit med en quiet edition.
V70 är ju redan den klart tystaste bilen i prisklassen.
Och det lanseras mängder med bilar varje år som är långt bullrigare, kanske mer relevant att ge sig på dem i första hand...
Jag tror inte att det går att få bilen mycket tystare än att något annat försakas.
Volvo har ju iom V70 gjort en komfortprioritering som är precis vad som efterlyses här: V70 är jättetråkig att köra, trist styrning, inte inspirerande på något sätt men mycket tyst, bekväm fjädring, bekväma stolar, går verkligen väldigt tyst och ostötigt på isig/knagglig/dålig väg etc.
PH
Jag tycker ändå att Volvo som har Sverige som hemmabas har ett större ansvar - och borde ha större intresse av - att leverera på uppenbara behov på sin hemmamarknad än andra. Komfortprioteringen hos V70:n har inte tagits tillräckligt långt i min mening - Volvo borde ha en liknande ambition som Citroen med C5:an fast göra det mycket bättre än Citroen. Håller såklart med om att det finns många bullriga bilar - slutsatsen efter mina provkörningar (V70, XC70, 5-serien, E-klass, Peugeot 508, Citroen C5, Lexus GS, Lexus LS430 etc) är att inte en enda bil egentligen håller måttet här i Sverige. De är ungefär lika bullriga allihopa när den svenska asfalten är riktigt grov. Mina mätningar uppvisar inte speciellt stora skillnader, vilket är i linje med Vi Bilägares mätningar.

Jag underkänner hela bilbranschen, men Volvo är det märke som borde förstå hemmamarknaden bäst. Jag är medveten om att det handlar om business och att Volvo inte gör mer än det behöver, men därför menar jag på att det borde finnas en speciell edition för de som vill betala extra för att få en tystare bil. Är medveten om att man inte kan nå underverk eftersom en sådan edition ju tas fram på samma plattform som övriga bilar, men nog borde det gå att uppnå bättre komfort än idag genom en Quiet Edition som inom en rad punkter är bättre isolerad än standard och kanske att det även ges en mer komfortabel fjädring (C5:ans gashydrauliska fjädring är långt skönare än V70:ns). Och jag anser även att det borde tas fram en helt ny plattform för att skapa marknadens avsevärt tystaste kombibil i denna klass. Visst är det en balansgång mellan 'körglädje', säkerhet och komfort, men med tanke på all diskussion om buller i Sverige så menar jag att Volvo måste satsa mer på komfort-kortet; inte halvdant som är fallet idag.

Jag kan inte hålla med om att V70 är en tyst bil i dagsläget. Den må vara bland de tystaste i klassen (tror dock att Citroen C5 och BMW 5-serien/F11 slår V70 om man jämför med så snarlika däck som möjligt), men det är inte en tyst bil. Om man lyssnar till diskussioner bland förare ute i landet så är min hypotes att komfort/tystnad har blivit ett allt viktigare kriterium när man köper bil så det finns ett växande behov som den svenska marknaden inte lyckats tillfredsställa - människor får göra kompromisser vid sina bilval och får anpassa sig efter de alternativ som finns att tillgå. Ägare upplever att bilen väsnas och det är något som är jobbigt för många. Bilindustrin har haft fokus på körglädje för snabb körning snarare än komfort och tystnad i kupén. Naturligtvis borde båda dessa behov tas omhand med olika erbjudanden. Men hittills är komfort/tystnad klart eftersatt, särskilt i Sverige där vi upplever en extrem situation jämfört med andra marknader. Om det hade funnits en ledare likt Steve Jobs på ett företag som Volvo så hade naturligtvis saker varit annorlunda - men istället är det anonyma ledare som kommer och går, och me too-erbjudandena som kommer ut är baserade på rationella sifferanalyser snarare än en känsla för vad som skulle revolutionera marknaden. Jag har jobbat mycket inom och med bilindustrin - med Volvo, Saab, Opel, Lexus och Bentley, och jag kan inte säga att jag är imponerad av branschen i en del avseenden, undantaget Bentley som är helt enastående men i den prisklassen behöver ju i stort sett inga kompromisser göras... Det skulle vara lätt att avfärda mig som naiv, men jag menar att det är lätt att se det gängse i en bransch som 'sanningen' och glömma bort att saker kanske skulle kunna göras väldigt annorlunda.

Jag är som sagt kritisk mot bilmarknaden överlag, men det blir lätt att lägga fokus på Volvo eftersom det är vårt hemmamärke i Sverige. Jag kan inte på samma sätt klandra BMW eller Mercedes för att de inte tagit fram bilar som går tyst på svenska vägar, men Volvo har ju grundats här och verkar här - att de då inte svarar på alla dessa svenska förare som har problem med bullret genom att vara riktigt innovativa inom just det tycker jag är riktigt tråkigt. Det behövs nytänkande!

Personligen kommer jag ändå sannolikt att köpa en V70 II (just nu kör jag en fruktansvärd bullerburk kallad V50 MY07 - hur var det ens möjligt att lansera en sådan bil i Sverige och se sig själv som ett aspirerande premium-märke??) och göra det man kan göra via däck och ljudisolering. Men det är en kompromiss. En kompromiss som jag ifrågasätter.

Det är lätt att hävda att det är svårt att få ner ljudet mer. Men det är det innovationer är till för. Och det handlar om strategiska prioriteringar. Marknaden prioriterar inte komfort tillräckligt trots att behoven inom just det är enormt stor, särskilt i Sverige. Jag tror att det är lätt för bilfantaster som är ute efter mycket körglädje, exakt styrning, vägkänsla etc att glömma att det finns många förare som är ute efter en skön körning för att ta sig mellan två platser. De bryr sig varken marknaden eller motorjournalisterna tillräckligt mycket om. Det känns som att motorjournalisternas recensioner har haft en omotiverat stor makt på bilindustrins erbjudanden - vilket lett till en 'skew' mot hårda chassin etc.

Jag har ofta fått höra att det är för svårt att få ner bullret i kupén ytterligare. Men då blir min retoriska fråga: varför då? Tänk om, tänk nytt! :-)
av brigadeiro
#769137
Mwi skrev:
perhall skrev:Volvo har ju iom V70 gjort en komfortprioritering som är precis vad som efterlyses här: V70 är jättetråkig att köra, trist styrning, inte inspirerande på något sätt men mycket tyst, bekväm fjädring, bekväma stolar, går verkligen väldigt tyst och ostötigt på isig/knagglig/dålig väg etc.
PH
Bara att hålla med, en av få bilar man utan problem kör 150-200 mil på dag utan att kroppen tar stryk. Men gamla 965 från -96 / V90 hade bättre stolar och bekvämare chassi.
Det är sant. Ironiskt nog har de moderna bilarna blivit mindre komfortabla än de äldre...
av perhall
#769143
Den här diskussionen kan ju överföras på det mesta - visst borde flygplan vara mycket tystare och snålare än de är... men sakläget är ju det att bilar inte är mycket tystare än Merca S-klass (även om den nya, som jag ännu ej har kört, verkar vara ett stort framsteg), BMW F10/F11, V70II etc.

Att bilar idag har fastare chassin, och därmed i allmänhet mindre komfortabla, har i hög grad med säkerhet att göra. En V90 är gällande vägsäkerhet bra mycket sämre än en V70II.

Den "fruktansvärt bullriga" V50 har ju sällskap av ett stort antal premiumbilar som är lika bullriga.

Är verkligen C5 lika tyst som V70II/BMW F11? Jag åker sån som taxi ibland och är inte överdrivet imponerad.
PH
av brigadeiro
#769147
perhall skrev:Den här diskussionen kan ju överföras på det mesta - visst borde flygplan vara mycket tystare och snålare än de är... men sakläget är ju det att bilar inte är mycket tystare än Merca S-klass (även om den nya, som jag ännu ej har kört, verkar vara ett stort framsteg), BMW F10/F11, V70II etc.

Att bilar idag har fastare chassin, och därmed i allmänhet mindre komfortabla, har i hög grad med säkerhet att göra. En V90 är gällande vägsäkerhet bra mycket sämre än en V70II.

Den "fruktansvärt bullriga" V50 har ju sällskap av ett stort antal premiumbilar som är lika bullriga.

Är verkligen C5 lika tyst som V70II/BMW F11? Jag åker sån som taxi ibland och är inte överdrivet imponerad.
PH
Flygplan blir faktiskt successivt tystare inne i kabinen... :-) Men om jag får hårddra det så handlar bilar för mycket om män som gillar att köra för fort - därav har komfort underprioriterats. Frågan är om man ändå kan hitta en optimal kombination av tyst, säker bil men med lite/ännu 'tråkigare' köregenskaper. En sådan bil tror jag att det finns en stor marknad för. Kombinera Volvos säkerhet med franskt gung och ett gäng nya innovationer inom ljudisolering och ljuddesign.

Angående V50:n, kan verkligen förra plattformen av V50:n som min är likställas med någon annan premiumbil? Den V50 som testades av Vi Bilägare 2008 kom också en bit ner på listan men det tror jag var den nya V50:n som kom ut 2008.

Skillnaderna är små mellan bilarna så min upplevelse av C5:an kan säkert bero på hur jag uppfattade just de ljuden. Först körde jag en C5 med 18 tums däck och den fann jag för bullrig. Men så körde jag med 17 tum och upplevde då vägbullret ganska bra; däremot var vindbruset fortsatt lite väl högt (trots laminerade rutor) - eventuellt kan panoramaglastaket ha ökat på det. Summa summarum tyckte jag att bullernivån var något bättre än V70 (med 16 tums däck), MEN jag körde på två olika motorvägssträckor så det kan påverka jämförelsen. Du som äger både en V70II och en F11 har såklart en helt annan möjlighet att avgöra om C5:an står sig mot dem, jämfört med min handfull halvtimmes testkörningar. :-)
av perhall
#769149
Ingen av nämnda bilar är nämnvärt tystare än en MY97 BMW e39 jag hade - och enligt dB-mätningar samma ljudnivå (70-71 dB i 160). Betyder antingen att det inte kan sänkas mycket mer alt. att något annat har blivit bättre.

A380 är riktigt tyst. B787 inte särskilt tyst. Beror ju lite på var man sitter i kabinen men som resenär är komforten bara marginellt bättre än i ett plan från 1980. Som för bilar alltså.
PH
Användarvisningsbild
av Strebern
#769162
Ljudisolering kostar pengar och ökar på vikten på bilen vilket drar mer soppa = få personer vill betala merkostnaden för dom sista decibelen på en svenssonbil.
av AndS
#769175
Helt enkelt för få som är villiga att betala, marnaden styr.
Det som många istället betalar för är breda däck/fälgar= högre ljud, sportchassie= högre ljud, etc.

Så vill man ha en riktigt tyst bil blir det att välja en specialare, men då blir priset minst 2-3 gånger högre och uppåt.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&a[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]