Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brigadeiro
#768927
Jag har läst en hel del om olika typer av material man kan använda för att ljudisolera sin bil. På engelska pratas det om sound proofing, sound dampening, sound deadening etc. Finns produkter som HushMat, Dynamat etc.

Jag blir ganska exalterad över att det verkar som att man har möjligheten att dämpa ljudet i kupén avsevärt genom att applicera ljuddämpande material på en mängd olika ställen.

Det känns för avancerat för mig att dra bort mattor, öppna upp dörrar etc så skulle vilja anlita en professionell firma som kan ta hand om detta.

Har några av er erfarenhet av att ha ljudisolerat bilen? Kan ni rekommendera några professionella företag som är bra på det? Gärna i Stockholmsområdet men är även beredd att köra långt för att hitta en expert på ljudisolering av bilar.
av swemax
#768937
Skulle tro att närmsta seriösa bilstereoinstallatör kan hjälpa dig med detta
av brigadeiro
#768939
MartinS skrev:Det är en lurig bransch.... Visst finns det material som fungerar, men du får va på din vakt...

http://www.vibilagare.se/reportage/ljud ... luff-39682

/Martin
Men det där med Tectyl är en lite annan historia... Håller med dig om att deras marknadsföring verkligen känns som bluff med tanke på produktens effekt. Tectyl dämpade i det testet endast ca 0.7 decibel som max så det känns irrelevant i sammanhanget. Men om man vill rostskydda bilen undertill så kan man ju använda detta och samtidigt få en liten effekt på bullernivån.

Jag menar snarare att klä golv, dörrar och tak i starkt ljudisolerande material. Det kan enligt vad jag har läst mig till få till en grym effekt på ljudet i kupén. Delvis handlar det om att göra bilföretagens jobb - det är ju uselt att de inte kan ljudisolera bättre. Och att Volvo - med bas i landet med världens(?) bullrigaste motorvägar - inte kunnat lansera en Quiet Edition (långt bortom laminerade rutor som tillval) är riktigt dåligt. Det är många som skulle lägga ett antal tusen extra på en tystare körupplevelse.
Senast redigerad av 1 brigadeiro, redigerad totalt 0 gånger.
av brigadeiro
#768941
swemax skrev:Skulle tro att närmsta seriösa bilstereoinstallatör kan hjälpa dig med detta
Har du något exempel på en bekant bilstereoinstallatör? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.
av Kulle
#768992
Ja, kontakta någon bilstereobyggare, det är grunden vid ljudbygge att dämpa karossen.Det finns lite olika varianter, flytande som man sprutar/penslar på typ noisekiller och mattor typ dynamat. m.m.
av brigadeiro
#769014
Kulle skrev:Ja, kontakta någon bilstereobyggare, det är grunden vid ljudbygge att dämpa karossen.Det finns lite olika varianter, flytande som man sprutar/penslar på typ noisekiller och mattor typ dynamat. m.m.
Har hittills inte fått tag på någon bilstereobyggare med mycket erfarenhet av att ljudisolera en bil, men söker vidare. Det känns redan nu som att det finns en stor affärsmöjlighet här.

Någon med kunskap kring ljuddämpning borde skapa ett erbjudande just avsett för ljudisolering av bilkupén för kunder som varken kan mycket om stereos eller bilar. Företrädesvis med ett fast grundpris varpå man sedan adderar en modul beroende på vilken specifik bilmodell det handlar om. Enkelt paketerat, enkelt att köpa. Jag har googlat en del redan och hittar ingen som har skapat ett sådant tydligt erbjudande (de bilstereosidor jag varit inne på hittills fokuserar på stereos och det står nästan inget om ljudisolering av kupén). Samtidigt har vi säkert tusentals förare i Sverige som direkt skulle nappa på en enkel möjlighet att köra bil i Sverige under mer drägliga förhållanden. Men en sådan tjänst måste tillgängliggöras så att personer utan kunskap om bilstereos förstår precis vad som ingår och hur mycket det kostar, tillsammans med case studies kring vad man kunnat uppnå i form av ljuddämpning hos andra kunder (bullermätning före och efter).

Här finns det mycket pengar att tjänas. :-) Och man skulle jobba med en viktig svensk hälsofråga eftersom många förare mår dåligt av den stress som uppstår från konstant högt buller vid långkörningar...och stress dödar. Frågan är totalt underskattad inom bilindustrin. Jag såg förresten att Volvo hade några nya tjänster ute nyligen inom deras akustikteam. Det är bra; kunskapen inom ljuddesign behöver definitivt höjas.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#769054
Du kan också orsaka mer skrammel och gnirk genom att demontera paneler etc. Min erfarenhet är att de aldrig sitter lika bra som första gången de monterades.
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]