Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#775625
Kollade mina tankningar och körsträcka på årets semesterutflykt till mygghelvetet (nåja). Snittförbrukning 1,15 l/mil blev det, enligt tankningarna och vägmätaren. 1,12 l/mil om man ska tro färddatorn. Så det var inte så stor skillnad ändå. Vi har kört 3247 km på den mätta sträckan (jag slutade räkna några mil hemifrån, där jag tankade fullt på samma ställe som jag fyllde den när vi åkte iväg), varav nästan 90% har varit med en tågvikt på fyra ton, bredd 2,50 m, höjd 2,70 m. De 140 milen hem till den sista tankningen hade vi en snittfart på 77 km/h. Men då var vi inte ute på något turistande, utan bara körde landsväg hela tiden.

Oavsett hur Volvo själva har tänkt, så vet jag att de tagit reda på att av alla deras kunder är det just de som köper XC70 som kör i värst terräng. Kunder som köper XC60 eller XC90 verkar vara mer ute efter flärd än terrängduglighet. Förvisso är en XC70 ingen terrängbil, men den tar i alla fall sig helt oberört fram där en vanlig tvåhjulsdriven bil bara blir stående. Jag vet, jag har provat, åtskilliga gånger.
av Kryss70
#775629
Vet inte alls hur jag ska tolka min förbrukning. Instrumentpanel säger snitt 1,35-ish hur man än fiskör enligt konstens regler. OBD-läsningen säger 0,8-1.0 i princip alltid.
Får snart se vad nästa pump-mätningen avger för svar, ändå den som avgör verkligheten. Räknar med mittemellan de två andra.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]