Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mooos73
#770643
Nu stämmer det men är ändå märkligt. Sista tanken hade jag kört 85 mil varav 60 mil med släpvagn= 80km/h. Enligt fordonsdatorn 0.68l/mil och vid pump 0,685l/mil. Kul att dator och verklighet verkar stämma denna gång men då måste jag fråga om 80km/h med släp gör att förbrukningen sjunker mot vanlig körning upp till 110km/h.
Isf är dom ju helt "felväxlad". Hur många åker runt med släp hela dagarna eller kör 80km/h där det är 90, 100 eller 110 som hastighetsbegränsning?
av jpennerb
#770673
XC70 AWD(EJ 2WD) har en annat utväxling mot den vanliga och har ett högre varv vilket gör den stark som dragbil men mer törstig i högre farter. Nu vet jag inte hur ditt släp ser ut men att köra ett släp utan skåp i 80km/h ger inte speciellt hög luftmotstånd och som sedan kompenseras med den lägre hastigheten ger en låg förbrukning.

Det är jag är mest imponerad över är att du kan köra i 80km/h med släp i 60mil! :shock: Själv håller jag hastighetsbegränsning upp till 100km/h med släp och upp till 90km/h med husvagn för att slippa vara i vägen på lands och 2-1 vägar för andra bilister och slippa bli omkörd av lastbilar.
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
av jpennerb
#770764
Ja exakt, men för mig är alla XC70 AWD! :wink: Ändrade lite i mitt inlägg och förtydligare det lite :D
av perhall
#770795
V70 2WD lätta att känna igen - enkelt utblås (dolt) även MY10f, annars DRIVe-beteckning (som ofta är borttagen), ägare som lägger pengar på kläder istället för framkomlighet:)/PH
av mooos73
#770971
jpennerb skrev:XC70 AWD(EJ 2WD) har en annat utväxling mot den vanliga och har ett högre varv vilket gör den stark som dragbil men mer törstig i högre farter. Nu vet jag inte hur ditt släp ser ut men att köra ett släp utan skåp i 80km/h ger inte speciellt hög luftmotstånd och som sedan kompenseras med den lägre hastigheten ger en låg förbrukning.

Det är jag är mest imponerad över är att du kan köra i 80km/h med släp i 60mil! :shock: Själv håller jag hastighetsbegränsning upp till 100km/h med släp och upp till 90km/h med husvagn för att slippa vara i vägen på lands och 2-1 vägar för andra bilister och slippa bli omkörd av lastbilar.
Jag vet inte vart du bor men vi snackar Västerbotten på väg till fjällen, inte mkt trafik en vardag! Dessutom hade jag semester och försökte att inte stressa och jag tycker inte att jag var ivägen för någon. Blinkar höger om jag ser att det är fritt för bakomvarande att köra om!
av jpennerb
#771029
Ja bor man där uppe så är trafiken lite annorlunda med mindre trafik och ett lugnare tempo. Bor i mälardalen och kör dagligen på E20/E18 där är det mycket trafik och framförallt tung trafik. Att ha en långtradare som skall köra om på en 2-1 väg när man har husvagn är inget jag vill rekomendera! :lol: Att då öka hastigheten lite gör att man inte sätter sig i kniviga situationer och allt flyter på bättre.
av loben
#771107
Hej
Jag körde Söderhamn-Dusseldorf ToR förra veckan. Körde iof inte fortare än hastighetsbegränsningarna men höll ca 110 Km/h i medelhastighet inkluderat några "Stau". Givetvis långsammare i Sverige. Totalt på resan drog min xc70 awd 218 liter på 355 mil. Dvs 0,61 l/mil. Bilen mer än fullastad i båda riktningarna (ni vet Calles i Puttgarden :D ). Jag tycker det var bra även om det är över EU-siffrorna. En anledning kan nog vara att man kan hålla så jämn hastighet på Autobahn till skillnad från våra 2+1 vägar som måste vara rent förödande för förbrukningssiffrorna.
/LOB

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]