Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#770795
V70 2WD lätta att känna igen - enkelt utblås (dolt) även MY10f, annars DRIVe-beteckning (som ofta är borttagen), ägare som lägger pengar på kläder istället för framkomlighet:)/PH
av mooos73
#770971
jpennerb skrev:XC70 AWD(EJ 2WD) har en annat utväxling mot den vanliga och har ett högre varv vilket gör den stark som dragbil men mer törstig i högre farter. Nu vet jag inte hur ditt släp ser ut men att köra ett släp utan skåp i 80km/h ger inte speciellt hög luftmotstånd och som sedan kompenseras med den lägre hastigheten ger en låg förbrukning.

Det är jag är mest imponerad över är att du kan köra i 80km/h med släp i 60mil! :shock: Själv håller jag hastighetsbegränsning upp till 100km/h med släp och upp till 90km/h med husvagn för att slippa vara i vägen på lands och 2-1 vägar för andra bilister och slippa bli omkörd av lastbilar.
Jag vet inte vart du bor men vi snackar Västerbotten på väg till fjällen, inte mkt trafik en vardag! Dessutom hade jag semester och försökte att inte stressa och jag tycker inte att jag var ivägen för någon. Blinkar höger om jag ser att det är fritt för bakomvarande att köra om!
av jpennerb
#771029
Ja bor man där uppe så är trafiken lite annorlunda med mindre trafik och ett lugnare tempo. Bor i mälardalen och kör dagligen på E20/E18 där är det mycket trafik och framförallt tung trafik. Att ha en långtradare som skall köra om på en 2-1 väg när man har husvagn är inget jag vill rekomendera! :lol: Att då öka hastigheten lite gör att man inte sätter sig i kniviga situationer och allt flyter på bättre.
av loben
#771107
Hej
Jag körde Söderhamn-Dusseldorf ToR förra veckan. Körde iof inte fortare än hastighetsbegränsningarna men höll ca 110 Km/h i medelhastighet inkluderat några "Stau". Givetvis långsammare i Sverige. Totalt på resan drog min xc70 awd 218 liter på 355 mil. Dvs 0,61 l/mil. Bilen mer än fullastad i båda riktningarna (ni vet Calles i Puttgarden :D ). Jag tycker det var bra även om det är över EU-siffrorna. En anledning kan nog vara att man kan hålla så jämn hastighet på Autobahn till skillnad från våra 2+1 vägar som måste vara rent förödande för förbrukningssiffrorna.
/LOB
av rid54
#773652
1. Jämn fart är bra. Minsta variation bidrar till ökad förbrukning. Varje inbromsning för framförvarande är en indikation på att man släppt gasen för sent.
2. Låga varv är inte en indikator på låg förbrukning; förbrukningen beror på hur motorn kan jobba vid de varv den får hantera. En del motorer jobbar utmärkt vid lite högre varv med låg last (låg bränsleinsprutning); andra föredrar låga varv.
3. EU-siffrorna är rena nyset. En del bilar drar mer, andra mindre än vad som anges för resp belastningsfall.
Användarvisningsbild
av apersson850
#773852
Med ett litet flaksläp bakom tar min XC70 ungefär lika mycket bränsle i 80 som den gör utan släp i 110. Så det ståmmer nog.
av Volvo740_GLT
#774574
Hej
Kör min V70 2,4d 2008 på 0,68 enligt färddatorn

Har inte räknat på miniräknare med liter och miltal
Men är nöjd med den förbrukning som datorn visar
av perhall
#774640
Volvo740_GLT skrev:Hej
Kör min V70 2,4d 2008 på 0,68 enligt färddatorn

Har inte räknat på miniräknare med liter och miltal
Men är nöjd med den förbrukning som datorn visar
Bra att du är nöjd - men om din dator visar fel som TS dator så är du kanske mindre nöjd...?/PH
av Kryss70
#775623
Man kan verkligen ifrågasätta tänket hos Volvo.
Bara för att man väljer XC70, oavsett anledning, marknadsför de ju inte modellen att vara något för den som bor, lever och jobbar i skogen, som att alla med XC70 enbart kör släp i djupaste träsket hela dagen till och från lunnaren 3 mil in i skogen på icke-kartlagd väg.

Varför inte då satsa på en adaptiv bil med riktig off-road mode/highway mode. Haldex hjälper ju knappast när det blir seriöst ute i markerna. Så det hela är tvetydigt.
De vet själva att en seriös off road-människa inte väljer en förhöjd V70 av just den anledningen.

Jag vidhåller att svensk politik är den felande länken i majoriteten av fallen. En progressiv skattesats på nödvändiga varor straffar befolkningen i alla lägen.
Ändå ska det silas blåval och sväljas mygg - "miljöklimathoten måste stoppas till varje pris", samtidigt som det miljövänliga ständigt lyser med sin frånvaro.
Senast redigerad av 2 Kryss70, redigerad totalt 0 gång.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]