Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#768021
Anledningen till att D3 inte finns tillgänglig är att min arbetsgivare bara erbjuder miljöbilar som tjänstebilar. Att D4 är aktuell beror på att det finns behov för högre dragvikt. Jag själv behöver inte dragvikten i tjänsten men det är ju fint att ha hemma när det ska dras husvagn, dvs 200 mil om året av 3000. Privat har jag en 170 hk v70n som fungerar som dragbil, även om det finns mer att önska.

Ska provköra en d2 automat imorgon. Hoppas den inte är så slö som jag föreställer mig!

En spontan fråga, hur skulle ni reagera om det kommer en ny fin bil med företagsloggo och husvagn efter sig i semestertider? Självklart förutsätter vi att det är en regelrätt tjänstebil där föraren betalar förmånsvärde och drivmedel.
av Lövet
#768022
Skulle inte bry mig någonting om dragbilen har dekaler. Inte ens lite grand.

Däremot skulle jag personligen inte vara så sugen på att betala förmånsvärde för att vara reklampelare för min arbetsgivare men det är en annan diskussion.
av jpennerb
#768175
Dom som kör runt med sitt företags logga på sina tjänstebilar har oftast någon sorts "rabatt" där företaget går in och betalar en del av förmånsvärdet. Så har konsulter från Epsilon hos oss. Dom har olika nivåer på detta, så ju mer reklam ju billigare blir det för dom. Själv skulle jag aldrig åka runt med en bil med mitt företags logga om jag inte får betalt för det!
av perhall
#768189
Det är helt klart en nackdel med stripad bil. Man måste köra ordentligt och det finns risk för att "kunder" och andra kommer fram och snackar. Folk kan ju tro att man är helsponsrad också... /PH
av jite
#768202
perhall skrev:...Folk kan ju tro att man är helsponsrad också...
Folk brukar i allmänhet tro en hel del men tycker bara man verkar må sämre av det så jag kollar i det fallet hellre på bilen än funderar på hur han/hon finansierat den :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#768231
Om man är stolt över företaget man jobbar på och det är ett seriöst företag så tycker jag det är helt ok med dekaler.

Enda gången jag inte skulle vilja ha logga på bilen är om man jobbar på ett dassigt företag som man skäms för.
av Lövet
#768246
Jag gillar min arbetsgivare men jag skulle inte komma på tanken att åka runt och göra reklam för det och dessutom betala pengar för det. Vid reklamsponsring likt Epsilon blir det förstås en annan femma.
Användarvisningsbild
av Fisch
#768253
Har nu kört en D2 automat. Den var väl helt okej, det duger absolut för mina behov. Nackdelen är den låga dragvikten och förstås kraften med tungt släp på. Men visst är D4 en mycket piggare motor, tycker den skötte sig bättre än D2 med automatlådan. Är det samma typ av automatlåda i dessa bilar? Powershift?

Det står i tjänstebilsavtalet att alla tjänstebilar levereras med dekor, det är samma för alla tom storchefen. Jag personligen skiter fullständigt i om jag åker omkring med en målad bil privat, men visst har man fått långa blickar av troligtvis avundsjuka människor. Ena grannen är sarkastisk, på gubbfans tid "belastade man inte företagets ekonomi med stora fräsiga bilar" utan man körde mot milersättning och tog cykeln vid kortare sträckor inom samma stad. Han är nog en sådan som ringer skatteverket...

Jag har bestämt mig för att det är en D4 som gäller, trots den högre kostnaden. Det enda som talar emot är att Avis ligger 200m från kontoret och om jag ska resa idag så tar jag en hyrbil på företagets bekostnad. Väldigt bekvämt på det viset. Men jag ändå ha "min egen" bil om jag ska åka mycket i jobbet.
av perhall
#768265
Vilken jobbig granne du har! Jag fixar inte den där attityden!
D4 är mycket kraftigare - välj den även om det blir dyrare, tycker jag!
PH
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]