Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
#767712
Belastningsindex för däcken, motorbelastning eller vad??? Om du nu vet så mycket kanske du kunde bjuda på lite mer information såsom länkar eller sökord.
Sambanden som nämnts hittills är väl ganska givna. Vad jag tycker vore intressant är om det finns rimliga förutsättningar som gör att mindre motor kan dra mer än en större? Med rimliga menar jag inte inspirerad körning uppför ett berg med husvagn. Tycker generellt sett att det är svårt att läsa sig till något ur tillverkarnas siffror för "blandad, stad och landsväg". Om det nu finns standardiserade "belastningar" som kan vägleda så vore det toppen.
av Lövet
#767751
Med två olika förare kan man inte jämföra förbrukning. Min referens är test i Auto Motor Sport där det skiljde exakt 7cl på två st identiska V60 körda på samma sträcka av samma förare. Då skiljde det 7cl mellan D2 och D5...
av s6025t
#767757
Tänk på att dieselbilar har regenrering av partikelfiltret har man otur att få det under en mätning sticker bränsleförbrukningen upp 40-50% dom mil det pågår verkar nästan som D5 fått det under mätningen för så stor skillnad är det inte i verkligheten även om D5 naturligtvis drar några cl mer. Vid nästa mätning kan det lika gärna vara D2:an som det är dax för regenrering av partikelfiltret o förbrukningen sticker upp 40-50%
Detta med regenrering av partikelfiltret är inget som finns med när biltillverkarna certifierar bränsleförbrukningen på sina bilar därför är det ju nästintill omöjligt att köra på angivna förbrukningssiffror i vanlig körning där regenrering kommer med vissa intervall
http://sv.wikipedia.org/wiki/Partikelfilter
av fidde69
#767808
Nix det finns mängder av variabler som spelar in men rena fakta i mitt fall ÄR att jag körde 450 mil i motorvägsfart (120-135) mätt med gps och min färddator stannade på 0,48-49 och vid pump blev det VARJE gång 0,51 i genomsnittsförbrukning med en DRIVEe-11, och brossan som naturligtvis körde samma väg med ett tonårsbarn mer i bilen och i en D4-12års modell stannade på 0,71-72 på mätaren och 0,74 vid pump.

Om nu inte färgen har någon betydelse då jag har en silvermetallic och brossan har en solid svart... :D

Det som förvånar mig mest är att det inte verkade spela nån roll för förbrukningen om jag körde i 120 eller 135, det visade ungefär samma siffror på den momentana förbrukningen...
av jite
#767813
fidde69 skrev:Nix det finns mängder av variabler som spelar in men rena fakta i mitt fall ÄR att jag körde 450 mil i motorvägsfart (120-135) mätt med gps och min färddator stannade på 0,48-49 och vid pump blev det VARJE gång 0,51 i genomsnittsförbrukning med en DRIVEe-11, och brossan som naturligtvis körde samma väg med ett tonårsbarn mer i bilen och i en D4-12års modell stannade på 0,71-72 på mätaren och 0,74 vid pump.

Om nu inte färgen har någon betydelse då jag har en silvermetallic och brossan har en solid svart... :D

Det som förvånar mig mest är att det inte verkade spela nån roll för förbrukningen om jag körde i 120 eller 135, det visade ungefär samma siffror på den momentana förbrukningen...
Vad har ni för fälg/däck? Jag ligger på 0,60 på mätaren med en 2.4d my10 med 225/50-17. Hade garanterat kommit ned lägre med 205or 16".
av s6025t
#767819
Ja i motorvägsfart gör DrivE skillnad genom sina aerodynamiska skillnader oxå D2 (DrivE) har ett lägre CW-värde 0,29 mot 0,31 för en vanlig V70 den har ju b.la 2cm lägre markfrigång som inte D4 har o större bredare däck gör oxå en hel del på förbrukningen
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#767823
Hur kommer det sig att en D3:a inte är aktuell? Där har du ju något lite mitt emellan kanske? Min kör jag på förbrukning vid pump på ca 0,6l/mil (manuell). Den har bra med kraft för omkörningar och funkar även fint om man vill dra nått tons släp/husvagn..
av perhall
#767867
I princip tycker jag att D4 är så lite dyrare än D3 att man bör köpa D4. Ett tag skilde det bara 6 000 - och man får säkert igen det mesta vid försäljning. Men om alternativet är D2 är jag helt inne på Joel80:s linje - varför inte en D3? Den drar marginellt mer, har mycket mer kraft, finare gång, lägre servicekostnader och går tystare... aerodynamikfördelen med D2 för att den är sänkt har ju nackdelar i form av sämre fjädringskomfort, mer vägbuller och sämre markfrigång vid körning på t ex grusvägar inte oviktigt...
PH
av jpennerb
#767931
Vad är det som skiljer mellan en D3 2WD mot D4 2WD, bara programvara? Liknande som det är mellan D4 AWD och D5 AWD samma grundmotor med den mindre är strypt. Isf skulle det innebära en hög trimningspotential för D3 2WD. Men att polestar skulle ge dessa motorer samma effekt känns inte rätt mot D4 köparna.

Skiljer inget i förbrukning mellan dessa o man kollar på volvocars, sen hur det är i verkligenheten är något helt annat.
av mattish
#768013
Eftersom D4an blir lite dyrare så kan man ju tänka sig för lite innan man väljer.

Min D2 aut fungerar bra, men jag tror att en D4 går minst lika snålt på motorväg som D2. D4an får jobba mindre...
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]