Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
#765243
Stod på en volvohandlare igår och överhörde samtalet från kassan bredvid. En kund hade nåt liknande problem med 7polug vagn o 13polig bil. Volvohandlaren hade nyss identifierat ett liknande problem. Kommer inte ihåg exakt i drtalj, men det handlade om att förut fick man välja vad den 7 e polen användes till. Tex dimvakljus eller batteriladdare etc. Var det kopplat på nåt visst sätt så ballade TRMen ur och betedde sig sådär. Tror det var om batteriladdare, dvs plusmatning var på det valbara stiftet . Prova att helt koppla ur detta stiftet och se om era problem löser sig!
Senast redigerad av 1 JE Jr, redigerad totalt 0 gånger.
#765245
Det är alltså pol 2 som man kan konfigurera olika. Dimbakljus, backljus eller ständig spänning för batteriladdning. Förmodligen är det om den just inte är konfigurerad som batteriladdning, men det ändå finns ett batteri i andra änden, som TRM blir förvirrad över hur dimbakljus eller backljus kan lysa (verkar det som, när den känner spänningen från batteriet), trots att TRM inte har tänt den belysningen själv.

Såvitt jag vet finns inte konfigurationsmöjligheten längre i TRM, för nu levereras bilarna med 13-poligt don i Sverige. Då "konfigurerar" man med hur adaptern är kopplad istället. Men det kan ju bli samma problem där. Dock fungerade det med min husvagn, med adapter, även innan jag bytte till 13-poligt på vagnen. Vagnen var kopplad för laddning på 54G (stift 2), där bilen via adaptern hade dimbakljuset.
av Calvin
#765287
Dock tror jag det skiljer modell på TRM mellan TS bil och apersson850. TS bil har väl den nyare TRM som klarar att hantera LED-belysning mm. Det skiljer en del på dessa TRM .Det jag med säkerhet vet skiljer är kablage och placering av TRM.

Fick fel kablage när jag bytte till 13-polig på min bil (har gammal TRM).
av jasu50
#765312
Oj, som jag flängt till min volvomek de senaste dagarna.....har nya TRM:en i min -09, efter att vi införskaffade en Polar 2011 med 13-pol.
När jag hämtade vagnen satt den gamla TRM:en och 13 pol, kopplade in vagnen (allt led) och den var som en blinkande julgran. ?:-/

Har idag fått bekräftat efter felsökning på plats med meken att den nya TRM kräver belastning för att mata på ut i kontakten (inte 9:an). Och kylskåpet (Dometic RMD 8551) i vagnen ger vid inkoppling inte tillräckligt med belastning för att TRM ska vakna och lasta ut på 10:an. Hör också ett relä som klickar 5-6 ggr sedan blir det tyst och driftfel börjar blinka på kylskåpet.
Har letat fram manualen på skåpet och plinten sitter lättåtkomligt innanför ventilationsgallret, så imorgon blir det att göra en "ful-lösning" med en lampa över plinten för att se om det räcker för att få TRM:en att vakna och kylskåpet fungera, det fungerar med andra bilar som har 13-pol.

Återkommer efter test imorgon med resultat.....
Användarvisningsbild
av Jorglund
#765355
apersson850 skrev:Jorglund:
Bilen har även i ditt fall 13-poligt don, förutsätter jag.
Sen är vi tillbaka vid alla de relevanta frågorna igen:
Vad har vagnen? Sju- eller 13-poligt?
Om sjupoligt, vad har du för adapter? Vad kopplas ut till 54G? Vad har vagnen anslutet till 54G?

Om du har 13-poligt i vagnen, då har du två olika +12V matningar i donet, på polerna 9 och 10. Respektive jordningar ligger på 13 och 12.
Pol 9 ska vara ständigt strömförande, även när motorn står still. Pol 10 vaknar när generatorn laddar. Pol 9 kan alltså användas till belysning i vagnen och sådant, medan pol 10 lämpligen används till stora förbrukare med lång inkopplingstid, som kylskåp. Kopplar du kylen till pol 9 står du snart utan att kunna komma igång igen.

Hur är vagnen kopplad i ditt fall?
Hmm, jag förutsatte att ni visste vad jag hade för vagn ;)
Vagnen har en 13 polig kontakt, en Polar 560 från 2012.
Jag kollade stift 9 och där är det ström konstant. Stift 10 har spänning när motorn går så det stämmer enligt boken. Men vid belastning när jag startar kylen så ballar det hela ur. Jag skall låna en kompis xc60 på lördag som drar en liknande vagn som mig (Polar 590) där vi vet att hans bil är ok. Detta för att utesluta om felet ligger i min vagn eller om det är bilen. Pratade med åf idag så jag skulle testa detta först.
Han ville inte ta hem en ny TRM modul bara för att kolla :(
..jl
#765455
Min Tabbert 560 från 2001 har jag kopplat om så att all 12 V i vagnen ligger på stift 9, utom kylskåpet. Skåpet får sin matning från stift 10. Då har jag hjälp från bilen till att hålla igång belysningen/batteriet hela tiden när det elektriska i draget är kopplat, men driver kylskåpet enbart när generatorn laddar i bilen. Det fungerar i alla fall på min XC70 2012, men min vagn har ju inga LED eller sådana finesser.
Omkopplingen gjorde jag när jag bytte från sjupoligt till 13-poligt på vagnen. På de årsmodellerna av Tabbert är det mycket enkelt, för de har en 75 cm lång adaptersladd framme vid draget. Man byter bara den korta stumpen.
Sen kan man koppla in vad man vill ha på de olika polerna i en kopplingsbox, som i mitt fall ligger framtill, under vänstra sängen. Så länge den hade sjupoligt don var all 12 V kopplad samman. Då kunde man köra kylen på 12 V även på vagnens batteri, men glömde man den så var batteriet snart tomt. Dessutom var denna 12 V kopplad till bilen på stift 2 i det sjupoliga donet (54G). Dimbakljusen på vagnen gick inte att tända, för det blev ingen pol över till det.
Användarvisningsbild
av Jorglund
#766063
Har nu testat med kompisens xc60-13 och det blev samma resultat, kylen fungerar inte på 12v så det är nog inget fel på bilens trm. Blir till att ringa husvagns åf på måndag :roll:
Användarvisningsbild
av Jorglund
#766555
Suck, var nu hos husvagns åf och kollade upp vagnen. Det är inget fel på vagnen efter att vi kopplat in den på deras teststation samt provat på en vw caddy som dom har som test och service bil.
Vid mätning på stift 10 så är det ingen spänning på när bilen är igång. Vid inkoppling av 13 polig kontakt provare så kommer det inget heller på 10 stiftet. Volvo hävdar att det måste kopplas in belastning som någon även skrev tidigare för att trm skall öppna. Detta verkar fungera innan jag startar kylen i vagnen. Men så fort den skall koppplas in så blir det error på trm?.
Det lustiga är ju att kompisens xc60-13 har bevisligen samma fel :???:

Tillbaka till volvo i morgon igen alltså :roll:
av jasu50
#766578
Sen uppdatering.... :oops: ....blev lite mycket att göra första semesterhelgen...
Har nu krupit runt i vagnen och mätt med bilen inkopplad igång och jag har laddström in i vagnen får 14,3V på batteriet likadant på elektronikplinten på kylskåpet, dock inte på elementmatningen för detta. Så TRM:en fungerar som den ska.
Något i husvagnen/kylskåpet vill inte vara med.
Läste att det kunde bli driftfel på kylskåpet om det inte fanns tillräckligt med spänning så jag kopplade ur husvagnsbatteriet och testade men det gjorde ingen skillnad.
Testade med grannens bil en Peugot och kylskåpet gick igång! :-O) MEN det tog ca 15 sekunder så började driftfelslampan att lysa och det kom ingen spänning till elementmatningen men till batteriet och elektronikplinten. Testade med en annan grannes bil en BMW och det blev samma resultat.
Så jag kan nog säga att det inte är bilen som det är fel på. För om det skulle bli ett error på TRM:en vid inkoppling av kylskåp skulle även laddströmmen till batteriet försvinna då det är stift 10 som matar där också.

Återkommer då jag varit hos husvagns ÅF.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]