Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
#758045
Har för första gången en AWD (XC70 08) och har hört att bromskontrollen vid besiktningen inte ska göras som brukligt på en bil med fyrhjulsdrift. Gäller detta även XC70? I det medföljande besiktningsprotokollet var bromsverkan uppmätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#758062
Nä, det spelar ingen roll på en bil med Haldex, som din har. Systemet är gjort så att det känner igen en typisk bromsprovning, och då inte går i ingrepp.
Annars får man problemet att roterandet av en hjulaxel även driver runt den andra, så bilen kör ur bromsprovaren av sig själv, alternativt hettar upp ev. koppling till fyrhjulsdriften (viskokopplingar är känsliga för sånt).
Användarvisningsbild
av MartinS
#758069
bjornligan skrev:På min a3 quattro 2007 var det motor av tändning på som gällde. Vet ej med dagens generation haldex vad som gäller
Jag har sett något liknande för Volvo Haldex. När jag besiktigade min XC60 gjorde dom "alternativt bromsprov" utan att jag sa något. Hellre det än att paja något misstänker jag.
Användarvisningsbild
av Media
#758102
Inget att oroa sig för alltså, eller bör man påpeka att man har AWD till besiktningsmannen för säkerhets skull?
Användarvisningsbild
av Perc
#758235
Då jag besiktar en fyrhjulsdriven bil påpekar jag det alltid för besiktningsmannen. Oavsett om det är "okej" att köra just den bilen på bromsrullar eller inte.
av Calvin
#758273
Min XC70 har inte gått att bromsprova det två gånger den har besiktigats. Första gången minns jag inte vad som var problemet. Andra gången så var inte fyrhjuldriften helt urkopplad trots avstängd bil. Fick bli alternativt bromstest samt att jag hade felkoder i bilen ett par veckor.
Senast redigerad av 1 Calvin, redigerad totalt 0 gånger.
S60 2.5T oljeläckage

Ditt grundproblem är med största sä[…]

Lågt däcktryck

Hur långt kör du när du kalibrerar[…]

För att faktiskt spara kräver det att ma[…]

V50 2.4 -05 hopplösa elfel

Hejsan! Köpte förra sommaren in en v50 s[…]