Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1198515
Ja dom lär ju besiktiga några tusen awd per år så de vet nog vad de gör
av Lövet
#1198521
Datorn säger åt dem hur de ska göra. Generalagenterna lämnar in instruktioner varje år. Alla besiktingar har samma it-system så det ska funka på samma sätt överallt.
av uhr
#1198647
Jag begär alltid alternativt bromsprov. Inga problem alls med besiktningen, dom fäster en retardationsmätare på framrutan och åker en sväng och bromsar. Tror det heter så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198686
Man undrar ju varför AWDn inte skulle klara av att bromsas på rullar ??? (eller med tändningen på)

Vad händer i så fall om jag bromsar på tex en isfläck så framhjulen låser medans bakhjulen snurrar pga att de är på asfalt.

Kommer drivlinan att rasa om det råkar vara isfläckar där man bromsar och man inte hinner slå av tändningen innan isfläcken dyker upp?

Har jag missat något vitalt här?

Jag fattar att den är en ren komfortsak, om kopplingen kopplar ihop axlarna när man står på rullarna så kommer ju bilen att rulla upp från rullarna, en ingen kan ju gå sönder av det, krafterna i drivlinan är ju mångdubbelt högre om man ger fullgas iväg och något hjul slirar till lite,
Användarvisningsbild
av MartinS
#1198692
Problemet är väl inte när man bromsar utan när det rullar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198723
MartinS skrev:Problemet är väl inte när man bromsar utan när det rullar...
Det var ju det jag menade, om bilen får för sig att dra åt kopplingen så kliver den av rullarna. Men inget går sönder.
av Schmoyoho
#1198763
uhr skrev:Jag begär alltid alternativt bromsprov. Inga problem alls med besiktningen, dom fäster en retardationsmätare på framrutan och åker en sväng och bromsar. Tror det heter så.
Känns som att slitaget från att pallnita borde vara större än det som (inte) uppstår på rullarna. DEM (styrenheten för fyrhjulsdriften) får ingen ström om inte tändningen är i läge II och utan DEM kan inte pumpen köras. Utan pumpen har man i princip inget tryck i kopplingen och absolut inget tryck på gen V. Men jag kan ändå medge jag alltid tycker det känns olustigt när de bromsprovar min bil på rullarna, som om man väntar på något katastrofalt läte.
VolvoB20 skrev:Man undrar ju varför AWDn inte skulle klara av att bromsas på rullar ??? (eller med tändningen på)

Vad händer i så fall om jag bromsar på tex en isfläck så framhjulen låser medans bakhjulen snurrar pga att de är på asfalt.

Kommer drivlinan att rasa om det råkar vara isfläckar där man bromsar och man inte hinner slå av tändningen innan isfläcken dyker upp?

Har jag missat något vitalt här?

Jag fattar att den är en ren komfortsak, om kopplingen kopplar ihop axlarna när man står på rullarna så kommer ju bilen att rulla upp från rullarna, en ingen kan ju gå sönder av det, krafterna i drivlinan är ju mångdubbelt högre om man ger fullgas iväg och något hjul slirar till lite,
Haldexen kopplas ur om du bromsar men det var nog lite beside the point. Säker på att bilen skulle rulla av om du kopplat in haldexen? Du nyper ju åt bromsarna bak också. Att alla är rädda för att haldexen ska paja kommer väl från att viskokopplingarna var känsliga just för detta. Antar att de stod stilla och inte automatiskt hoppade av rullarna när kopplingen nöp.

Men visst, jag tror risken för haveri är större om du spinner loss med ena axeln och plötsligt återfår greppet, t.ex på en isfläck. Haldexen klarar sig säkert men känns som att man skulle kunna riskera trasha vinkelväxeln eller annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198799
Schmoyoho skrev:[. Säker på att bilen skulle rulla av om du kopplat in haldexen? Du nyper ju åt bromsarna bak också. Att alla är rädda för att haldexen ska paja kommer väl från att viskokopplingarna var känsliga just för detta. Antar att de stod stilla och inte automatiskt hoppade av rullarna när kopplingen nöp.
Svaret var riktat till MartinS, att problemet var när bilen står på rullarna utan att man håller på bromsen. Om då haldexen får för sig att det slirar pga olika hastighet fram och bak och drar åt kopplingen kommer den att kliva av. Eftersom du inte håller foten på bromsen.

Personalen brukar ju ha bilen max någon sekund på rullarna innan man gör bromsprovet. Det borde knappast gå att överhetta en visco eller haldex på någon sekunds slirande. Vad skulle då hända om du håller på och baxar ut en husvagn i mer än nägon sekund.

Kör man däremot mil efter mil på motorväg med allra minsta skillnad i slitage på däck med visco så ger den snart upp
Användarvisningsbild
av apersson850
#1198801
Det stora problemet är utan tvekan att bilarna skuttar av rullarna när de börjar snurra. Så är det ju med bilar med mekanisk allhjulsdrift, när den inte är urkopplingsbar.
Annars håller jag med. Slira sönder dem hinner man inte.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]