Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#757509
Det beror nog på hur modig man är på att ge sig ut långt i skog och mark. , på 30 års bilkörande har jag inte kört fast ännu så jag behövt bärgare. Med båten efter på bilden med min XC lyckades jag gunga mig loss.
#757529
perhall skrev:Finns ju åtminstone fyra kostnader som minskar med AWD också:
1. Minskat däckslitage (å andra sidan mer noggrant med val av däck, lika fram/bak)
Vet inte om det går mindre däck för att det är AWD, måste vara marginellt
Vad menar du mera noggrant med val av däck, man har väl alltid samma dimensioner fram och bak?
#757548
S80V8AWD skrev:Personligen skulle jag ta D4 AWD utan att ens blinka! Att priset nu var det samma för respektive alternativ skulle bara motivera mig mer till att välja just AWD:n.
Att priset är lika på dessa bilar har bara betydelse om man köper privat, trådskaparen skall ju ha den som förmånsbil och skatteförmånen styrs inte av vad företaget betalar för bilen utan av Skatteverket. De har tabeller på de flesta vanliga bilar http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 23899.html och vad det kommer att "kosta".
#757672
Momentum skrev:
perhall skrev:Finns ju åtminstone fyra kostnader som minskar med AWD också:
1. Minskat däckslitage (å andra sidan mer noggrant med val av däck, lika fram/bak)
Vet inte om det går mindre däck för att det är AWD, måste vara marginellt
Vad menar du mera noggrant med val av däck, man har väl alltid samma dimensioner fram och bak?

Eftersom det slirar mindre borde däckslitaget bli märkbart mindre.
Min erfarenhet från AWD-bilar är också entydig: de sliter mindre däck.

Det brukar sägas att fr a äldre AWD-system, men även nyare, mår bra av att däcken är lika slitna (ungefär) fram och bak. Det sades tom vara helt nödvändigt för visko-kopplingen innan Haldex (dvs. V70 +V70N 98-02 - haldex kom under MY02 har jag för mig).

I senaste Volvo Life som kom häromdagen står det att AWD-bilar måste ha exakt samma däcktyp f o b. Dvs man kan inte blanda Michelin Primacy HP fram och Primacy 3 bak, något som ju går utmärkt på en FWD V70.

Oavsett om rekommendationerna kan tas med en nypa salt el ej så är de återkommande och förmodligen inte helt ogrundade...
PH
#757743
perhall skrev: I senaste Volvo Life som kom häromdagen står det att AWD-bilar måste ha exakt samma däcktyp f o b. Dvs man kan inte blanda Michelin Primacy HP fram och Primacy 3 bak, något som ju går utmärkt på en FWD V70.

Oavsett om rekommendationerna kan tas med en nypa salt el ej så är de återkommande och förmodligen inte helt ogrundade...
PH
Jag letade genast reda på tidningen och du har rätt
Det gör mig väldigt häpen

För dels så står det inte en rad om detta i instruktionsboken på en bil utrustad med Haldex
På direkt fråga till [email protected] så säger man
Det finns inget måste på AWD-bilar utrustade med Haldex. Man kan byta lite som man vill inom samma dimension.
#757846
Om man tänker efter lite så är det ju så här:

Haldex AWD saknar mellandiff som tillåter att fram och bakaxel snurrar olika fort med bibehållen drivning, det sitter bara en koppling mellan axlarna.

Då finns två alternativ vid vardagskörning.

1. Haldexkopplingen är öppen och bilen är FWD tills det börjar slira ordentligt och bakaxeln kopplas in.

2. Kopplingen är åtdragen så alla hjulen driver hela tiden, men då måste all hastighetsskillnad mellan fram och bak sliras bort i koppligen med värme, slitage och ökad förbrukning som resultat.

Så klart det är bättre med lika hjul runt om. Visst den pajjar ju inte direkt med olika hjul men den slits ju ut snabbar än med lika.

Har du 4% skilland på däcken och kör 20.000 mil så har ju haldexen fått slira bort 800 mil mellan fram och bakaxeln. Och 800 mil slirande på kopplingen måste ju märkas även då den ligger i oljebad.
#759123
Bra deal eller ?

MY2013 Volvo V70 II D3 S/S R-Design DE Automat.
+ svart metalik
+ Hi-Tech pkt Diesel
(High Perf. Multimedia 7", Keyless Drive pers-com., Parkeringshjälp fram/bak, RTI - Navigationssystem, Sollucka, glas, VOC m fjärrstart parkvärm)
+ Herrgårdsvagnpkt 2 V70 II
(Elmanövrerad baklucka, Eluppvärmda spolarmunst., Eluttag 12v bak, Privatlåsning lastutrymme, Mörkt tonade rutor 5 st, Laminerat glas runt om)
Skålade gummimattor Offblack, Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack
för ca 333k efter alla rabatter
#759130
sp00ky skrev:Bra deal eller ?

MY2013 Volvo V70 II D3 S/S R-Design DE Automat.
+ svart metalik
+ Hi-Tech pkt Diesel
(High Perf. Multimedia 7", Keyless Drive pers-com., Parkeringshjälp fram/bak, RTI - Navigationssystem, Sollucka, glas, VOC m fjärrstart parkvärm)
+ Herrgårdsvagnpkt 2 V70 II
(Elmanövrerad baklucka, Eluppvärmda spolarmunst., Eluttag 12v bak, Privatlåsning lastutrymme, Mörkt tonade rutor 5 st, Laminerat glas runt om)
Skålade gummimattor Offblack, Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack
för ca 333k efter alla rabatter
Låter ganska bra.

Jag gav 339 för en D4 utan HGV paket men med vinterhjul, i övrigt samma utrustning.
#759147
Jag har även fått ett "jäkligt" offert för VW Passat (pris 304k efter rabatter)... Nu har ngt att klura på ??:-/ (V70 eller Passat)

Volkswagen PASSAT VARIANT TDI 177hk DSG 4Motion GT Premium R
Fabriksutrustning
Takhimmel, kulör Titan Black
Sportigt svart takhimmel
Parkeringssensorer fram och bak
Backkamera, Rear Assist
Lättmetallfälgar 17 tum Mallory
Fjärrstyrd parkeringsvärmare med extra batteri
Kupévärmare och -ventilation med\fjärrkontroll och timer
Radio RCD 510
Diversity-antenn Radio "RCD 510" med TFT-pekskärm,\MP3-uppspelningsfunktion och CD-växlare\för 6 CD-skivor
Multimediauttag AUX-IN 8 högtalare
R-Line
Takspoiler i bilens färg i "R"-design R-Line stötfångare och tröskelbreddning\i "R"-design, R-Line logo i kylargallret
Sportpaket läder Nappa för 17 tums fälgar
Spolarmunstycken fram automatiskt\uppvärmda Framstolar eluppvärmda Värmeskyddsglas, mörktonat, från\B-stolpen och bakåt Dörr- och sidoklädsel skumfolie,\insert i konstläder Sportsäte fram höger Sportsäten fram Dimstrålkastare med statiskt kurvljus
Sätesmitt och -sidor, liksom\yta mittarmstöd i läder "Nappa"
Premium R
Dragpaket
Dragkrok, delelektriskt utfällbar
Premiumpaket
Strålkastarspolning Räckviddsreglering dynamisk, med\dynamiskt kurvljus Bi-xenonstrålkastare med kurvljus Bakljus i LED-teknik
#759155
Rullar gaspassat sedan snart tre år

Passat är helt ok men

Halv och helljus är ett skämt

Riktigt bullrig, barnen klagar på att de inte hör vad som sägs i framsätet

Gasfjädern till bakluckan orkar inte längre öppna bakluckan

Kört fast i snö två gånger & det har aldrig hänt nig ned andra framhjulsdrivna bilar (Alfa Romeo, Opel, Saab & Volvo

Tar väldigt lång tid för kupén att bli varm på vintern, även stolsvärmen är i långsammaste laget

Har beställt en V60 plug in som hämtas när leasingen går ut på passagen = 1:a oktober

Ska bli riktigt skönt att åka Volvo igen

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]