Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#759919
För mig, som ofta har släpkärra eller husvagn, och inte sällan kör utanför asfaltvägen med bådadera, är AWD fantastiskt. Värt varje krona.
Senast i söndags skulle jag igång med husvagnen i uppförsbacke med blött gräs. Av erfarenhet kan jag säga att det hade inte gått bra med framhjulsdriven 850. Om inget annat så hade jag förstört gräsmattan. Med min XC70 märktes ingenting av att det var slirigt gräs under bilen. Inte tillstymmelse till slirning.

Haldex generation 4 kan sätta åt kopplingen hur mycket den vill, när den vill. Det går alltså att åstadkomma alla varianter av ingrepp från några få till 100%. Men om man har lite halvdant ingrepp och framhjulen slirar, då slirar det troligtvis i kopplingen också. Hur mycket som helst av det tåler den förstås inte, trots oljebad. Temperaturen övervakas dock, och inkoppling avbryts om det blir för varmt.

Fyrhjulsdriften är mekaniskt likadan i V70 och XC70, men XC70 har även HDC. Huruvida denna funktion använder Haldex olika är inte lätt att reda ut, om man inte jobbar inom rätt avdelning på Volvo, men i broschyrerna påstår Volvo att HDC gör det lättare att dra upp båten, så någon skillnad bör det vara.

Jag gillar motorer med bra dragkraft. Blir inte så ansträngt, speciellt inte när man ska igång. Dyrare blir det förstås, men det är ju upp till var och en vad man ska lägga pengarna på.
#759925
apersson850 skrev: Senast i söndags skulle jag igång med husvagnen i uppförsbacke med blött gräs. Av erfarenhet kan jag säga att det hade inte gått bra med framhjulsdriven 850. Om inget annat så hade jag förstört gräsmattan. Med min XC70 märktes ingenting av att det var slirigt gräs under bilen. Inte tillstymmelse till slirning.

Haldex generation 4 kan sätta åt kopplingen hur mycket den vill, när den vill.
Från och med MY13 är det gen 5 av haldex som gäller, den har blitt så slö att man hinner göra sönder gräsmattan rejält innan bakhjulen kommer in i matchen.

Jag har precis uppdaterat mjukvaran enligt servicemeddelandet till senaste specialvarianten med förhöjt pumptryck. Nu driver gen 5 nästan lika bra som gen 4 och gräsmattan klarar sig nästan lika bra som med gen4. Men bilen skakar nästan sönder av vibrationerna från den svårt plågade gen5 pumpen. Ska in på pumpbyte i veckan få se om det blir bättre
#761359
Äntligen, beställt bil idag:

MY2013 Volvo V70 II D3 S/S R-Design DE Automat.
+ svart metalik
+ Hi-Tech pkt Diesel
(High Perf. Multimedia 7", Keyless Drive pers-com., Parkeringshjälp fram/bak, RTI - Navigationssystem, Sollucka glas, VOC m fjärrstart parkvärm)
+ Herrgårdsvagnpkt 2 V70 II
(Elmanövrerad baklucka, Eluppvärmda spolarmunst., Eluttag 12v bak, Privatlåsning lastutrymme, Mörkt tonade rutor 5 st, Laminerat glas runt om)
Skålade gummimattor Offblack, Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack


Tack alla för upplag och råd !!!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]