Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#756020
Pratar inte ni om olika saker? Det låter som att Peanuts är företagare och han på sitt företag (som leasade bilen) åkte på kostnaderna när det blev problem.
mattish verkar anställd och har kostnader från sin arbetsgivare, som kanske i sin tur får stå för vissa reparationer och så när garantin gått ut?

Eller så är det bara jag som överanalyserar.. :D
av mattish
#756083
Min bil är leasad från ett leasingbolag också. Måste köra minst 100 mil/år i tjänsten för att ha möjlighet till att ha en sådan bil. Inga större problem att uppfylla det..

Serviceavtalet ingår också i min bil, men varje gång man bytt däck osv så läggs det till på fakturan jag får varje månad.
Användarvisningsbild
av 9darter
#767406
Fick brev häromdan, "Förnyelse av serviceavtal".
Nu när bilen fyllt 3 år så höjs månadskostnaden från 329 kr/mån till 1307 kr/mån.
En fyrdubbling med andra ord, ny årskostnad 15684 kr! :-O)
Detta för en angiven körsträcka på 3500 mil/år (lite för högt, ska kolla vad det kostar om jag sänker till 1500 mil/år).
Jag antar att de räknar in den extradyra 12000-milaservicen men det är inte dags än på ett par år.
Bilen det handlar om är den S80 DRIVe som jag har i min signatur: MY11, i trafik i maj 2010, har gått drygt 7000 mil.
Det blir nog ingen förnyelse av det avtalet...

Edit: Ett telefonsamtal senare var månadskostnaden sänkt till 203 kr/mån. Skillnad det...
Användarvisningsbild
av joel80
#767551
HEPP! Hur gick det till?
Ändrade du milen väldigt mycket eller var det första priset ett försök till en rejäl blåsning?!!?
Användarvisningsbild
av 164E
#767690
Trygghetsavtalet ligger ca på denna kostnad och denna årskörsträcka, men då ingår en hel del ytterligare än i serviceavtalet.

9darter skrev:Fick brev häromdan, "Förnyelse av serviceavtal".
Nu när bilen fyllt 3 år så höjs månadskostnaden från 329 kr/mån till 1307 kr/mån.
En fyrdubbling med andra ord, ny årskostnad 15684 kr! :-O)
Detta för en angiven körsträcka på 3500 mil/år (lite för högt, ska kolla vad det kostar om jag sänker till 1500 mil/år).
Jag antar att de räknar in den extradyra 12000-milaservicen men det är inte dags än på ett par år.
Bilen det handlar om är den S80 DRIVe som jag har i min signatur: MY11, i trafik i maj 2010, har gått drygt 7000 mil.
Det blir nog ingen förnyelse av det avtalet...

Edit: Ett telefonsamtal senare var månadskostnaden sänkt till 203 kr/mån. Skillnad det...
Användarvisningsbild
av 9darter
#770537
@joel80: Jag sänkte körsträckan tillräckligt mycket så att
1) 12000-milaservicen hamnar inte på detta år
2) det blir bara en vanlig service per år i stället för två

@164E: Ska inte trygghetsavtalet tecknas när bilen är ny?
Användarvisningsbild
av 164E
#770719
9darter skrev:@joel80: Jag sänkte körsträckan tillräckligt mycket så att
1) 12000-milaservicen hamnar inte på detta år
2) det blir bara en vanlig service per år i stället för två

@164E: Ska inte trygghetsavtalet tecknas när bilen är ny?
det skall tecknas när bilen leveraras, sker först för en 3-årsperiod, efter vilken ett erbjudande om förlägning erhålls. Vid förlägningen åker månadskostnaden upp pga garantier mm gått ut. Om det är ekonomiskt eller inte beror på hur bilen håller sig.
av perhall
#770754
9darter skrev:Fick brev häromdan, "Förnyelse av serviceavtal".
Nu när bilen fyllt 3 år så höjs månadskostnaden från 329 kr/mån till 1307 kr/mån.
En fyrdubbling med andra ord, ny årskostnad 15684 kr! :-O)
Detta för en angiven körsträcka på 3500 mil/år (lite för högt, ska kolla vad det kostar om jag sänker till 1500 mil/år).
Jag antar att de räknar in den extradyra 12000-milaservicen men det är inte dags än på ett par år.
Bilen det handlar om är den S80 DRIVe som jag har i min signatur: MY11, i trafik i maj 2010, har gått drygt 7000 mil.
Det blir nog ingen förnyelse av det avtalet...

Edit: Ett telefonsamtal senare var månadskostnaden sänkt till 203 kr/mån. Skillnad det...
Det är rätt stor skillnad på 3500 och 1500 mil/år... det är väl nackdelen med serviceavtalet att man måste veta hur mycket man kör innan... för egen del varierar det mellan just 1500 och 3500 ungefär.../PH
av Hakan975
#771175
perhall skrev:
9darter skrev:Fick brev häromdan, "Förnyelse av serviceavtal".
Det är väl nackdelen med serviceavtalet att man måste veta hur mycket man kör innan...
Fast det efterjusteras väl ?
Frun fick sänkt månadskostnad när bilen inte hade gått så lång som avtalet var avsett för.
Jag fick det förklarat såhär:
"Serviceavtal innebär ca 10% rabatt på ordinarie servicekostnader"

Jag gissar att Vovlo försöker försvåra att man åker till Mekonomen eller någon annan bilmek för servicen.
Ett serviceavtal med lite krydda (hyrbil, halvförsäkring, glasreparation osv)

Sedan är det ju som MrMupp skrev:
"Helt klart är att personalbil är en ganska dassig historia.
Alla självrisker vid skada, all övermil, alla dyra serviceavtal, osv osv, drabbar bilföraren i slutändan. "

Fast å andra sidan, vem skulle annars betala :-)

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]