Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
#755508
Vad jag vet, finns det 3 olika nivåer i serviceavtalen (sedan kan man säkert förhandla om att annnat ska ingå) och jag har mellannivån och citerar mig själv från en annan tråd:

"Jag har en V70 II 2,5FT MY11 och jag har Servad hela vägen Extra för 199:- per månad. Har betalat 60:- per månad för bara däckbyte o förvaring på annan däckverkstad och 44:- per månad för assistans förut, så nu kan man säga att jag får service o lånebil m.m. för 95:- per månad, vilket är otroligt billigt!
Innehåller:
Serviceavtal 3 år
Fri assistans i 3 år
0:- i självrisk vid stenskottslagning
Personlig servicetekniker
Mjukvaruuppgrad. vid service
Serviceinkallelse
Däckhotell med förvaring, däckskifte, service, däcktvätt och däckskiftesinkallelse
Liten hyrbil (värde 400:-/dygn) ingår vid service

Även jag rekommenderar ett serviceavtal..."
av MrMupp
#755571
Helt klart är att personalbil är en ganska dassig historia.

Alla självrisker vid skada, all övermil, alla dyra serviceavtal, osv osv, drabbar bilföraren i slutändan. Och om värderingsmannen anser att det är onromalt högt slitage. Gissa en gång. Efter 3 år kommer "avräkningen", som kaptenen sa i Das Boot.

Tacka vet jag de gamla hederliga förmånsbilarna. Man betalade bara förmånsvärde och körde sen för glatta livet. Då var det ordning och reda på firmabilarna. Det går utför...
Användarvisningsbild
av MartinS
#755634
Jag har fortfarande inte betalat en krona i service för min xc60 My09, synd att de tog bort 'gratisservicen', det är ju smidigt att slippa fundera på avtal eller inte.

/Martim
av MrMupp
#755654
Jo det verkar ju som att vårt företag lyckats med konsstycket att ha det dyraste serviceavtalet i Sverige. Eller snarare nasaren på Volvo Finans kanske.

Är den förlängda garantin från 2 till 3 år värt något eller täcks det av andra försäkringar ändå?
Användarvisningsbild
av joel80
#755655
En kollega hämtade ut en ny Mazda 6 kombi för några veckor sen och Mazda erbjuder tydligen fri service i 3 år.

Har trackar mig för att jag får betala. :)
Sen drar den jävla bilen typ mindre än angivet 4,4l/mil!

Fast jag blev nöjd med att ha valt en Volvo ändå när jag satte mig i den... Kändes inte lika hemma och skönt, och det luktade helt fel "nybilsdoft". Typ wunderbaum! Urk.. :)
Användarvisningsbild
av Frode55
#755953
Bor i Stockholm, och köpte min V70 D2 Automat MY -13 (privat, ej tjänstebil) i okt -12 av Bilia Haga Norra (Stockholm).

Som jämförelse betalar jag för ett 3-årigt serviceavtal 373:-/mån för en körsträcka på 2.500 mil/år. Och då ingår försäkring (eftersom vagnskadan ingår för alla ändå, bjuder Volvo alltså dessutom på halvförsäkringen i 3 år).
Utöver det ingår fri vägassistans i 3 år, samt - naturligtvis - personlig servicetekniker och mjukvaruuppgradering vid service.
Serviceinkallelse räknar jag med att kommer...åtminstone säger bilen själv till då det är dags... :idea:

Håller med en tidigare talare om att det är skönt att summan dras varje månad i stället för att få en räkning i samband med service-/verkstadbesöket.
av mattish
#755997
MrMupp skrev:Helt klart är att personalbil är en ganska dassig historia.

Alla självrisker vid skada, all övermil, alla dyra serviceavtal, osv osv, drabbar bilföraren i slutändan. Och om värderingsmannen anser att det är onromalt högt slitage. Gissa en gång. Efter 3 år kommer "avräkningen", som kaptenen sa i Das Boot.

Tacka vet jag de gamla hederliga förmånsbilarna. Man betalade bara förmånsvärde och körde sen för glatta livet. Då var det ordning och reda på firmabilarna. Det går utför...
Är detta specade villkor för ditt bilägande på ditt företag?
Jag har också personalbil, men inga som helst texter om det du nämner ovanstående i vårt avtal.. Vi har en fast bruttokostnad (som dras från lönen) plus förmånsvärdet att betala.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att värderingsmannen kommer säga att bilen ska omlackeras.. Det ska nog kräva väldigt dåligt skick isf, eller en oseriös värderingsman.

Eftersom jag ofta i min jobb är ute på byggarbetsplatser och även innan det blir byggarbetsplatser, så kan skador ganska enkelt uppstå och om det blir så är det tjänsteförsäkringen som går in täcker det.
av Peanuts
#756009
mattish skrev:
MrMupp skrev:Helt klart är att personalbil är en ganska dassig historia.

Alla självrisker vid skada, all övermil, alla dyra serviceavtal, osv osv, drabbar bilföraren i slutändan. Och om värderingsmannen anser att det är onromalt högt slitage. Gissa en gång. Efter 3 år kommer "avräkningen", som kaptenen sa i Das Boot.

Tacka vet jag de gamla hederliga förmånsbilarna. Man betalade bara förmånsvärde och körde sen för glatta livet. Då var det ordning och reda på firmabilarna. Det går utför...
Är detta specade villkor för ditt bilägande på ditt företag?
Jag har också personalbil, men inga som helst texter om det du nämner ovanstående i vårt avtal.. Vi har en fast bruttokostnad (som dras från lönen) plus förmånsvärdet att betala.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att värderingsmannen kommer säga att bilen ska omlackeras.. Det ska nog kräva väldigt dåligt skick isf, eller en oseriös värderingsman.

Eftersom jag ofta i min jobb är ute på byggarbetsplatser och även innan det blir byggarbetsplatser, så kan skador ganska enkelt uppstå och om det blir så är det tjänsteförsäkringen som går in täcker det.
Den förmånsbil som jag hade gick via ett stort leasingbolag i Sverige. De fel som var på min bil och som inträffade efter nybilsgarantin fick jag vackert pynta själv enligt leasingbolaget.
Exempel:
Krånglade dieselvärmare kostnadsförslag ca 8500 för byte.
Byte av EGR-ventil(nr 2) togs på goodwill av Volvo men skulle den inte gjort det skulle jag få betala några tusenlappar själv.
När jag till slut tröttnade på alla problem och avslutade avtalet fick jag även pynta för glapp i inre styrstag runt 3300 kr som Volvo hittade vid inköpsbesiktning. (Detta på en 2,5 år gammal bil som nästan uteslutande gått landsvägskörning)
För mig och med mitt avtal så kändes det som att jag som förare tar alla riskerna på de fel som uppstår. Om jag ser på saken utifrån "problemfritt tjänstebilsägande" så känns det som att jag lika gärna kunde ha ägt bilen själv.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]